Hobbe Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 klarte ikke finne noen tråd om dette emnet, og siden det er et tema jeg er interissert i, så lurer jeg på om noen har erfaring fra Steinerskoler? håper på flere tilbakemeldinger og saklig disuksjon Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hvilken steinerskole? Lenke til kommentar
Hobbe Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Hvilken steinerskole? Steinerskoler generellt sett i Norge sammenlignet med offentlige skoler. viss jeg skal være mer spesifikk så blir det vel Steinerskolen i Stavanger kontra Vaulen Barneskole. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Eneste jeg vet er at de som går på Steinerskolen ofte blir mobbet. Var hvertfall sånn da jeg gikk på barneskolen. Burde ikke vært sånn, men det var nå det som skjedde. Ellers vet jeg nok for lite om det til å kunne si noe. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 viss jeg skal være mer spesifikk så blir det vel Steinerskolen i Stavanger kontra Vaulen Barneskole. Jeg har gått på Steinerskolen i Stavanger i ni år. Hva er det du vil vite? Vurderer du å gå der selv, eller vurderer du å la ungen din begynne der? Lenke til kommentar
MathHouse Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Eneste jeg vet om steiner skoler er at (i hvertfall de jeg kjenner til) har skjeve dører siden rette vinker ødlegger kunstnerisk sans eller noe i den duren.. Lenke til kommentar
Hobbe Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 viss jeg skal være mer spesifikk så blir det vel Steinerskolen i Stavanger kontra Vaulen Barneskole. Jeg har gått på Steinerskolen i Stavanger i ni år. Hva er det du vil vite? Vurderer du å gå der selv, eller vurderer du å la ungen din begynne der? det er faktisk lillebroren min det gjelder. og som den gode storebroen jeg er , så prøver jeg å finne utav det beste for han. selvsagt er det jo foreldrene mine sitt valg. selv gikk jeg på offentli skole, men kan ikke påstå at jeg husker så mye av dt . lurer på for eksempel, læremiljø, alternative læremåter(prosjektarbeid), foreberedelse til arbeidsliv, er det annerledes fag?, hvordan er lærerene (mer motiverte, flinkere/dårligere enn lærere i det offentlige), mobbing på skolen, har steinerskoleelever høyere karaktersnitt enn offentli skoleelever?, har hørt at steinerskoleelever har større sjanse for å bli mobbet, stemmer dette? det var det jeg kom på i farten Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 De blir jo mye dårligere kjent med folk, i og med at de går på én skole hele grunnskolen og ikke kommer på ny ungdomsskole osv. Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Om du går steinerskole 1-7, kan du gå inn på ungdomskolen da? Hvor mye koster steinerskole? Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 lurer på for eksempel, læremiljø, alternative læremåter(prosjektarbeid), foreberedelse til arbeidsliv, er det annerledes fag?, hvordan er lærerene (mer motiverte, flinkere/dårligere enn lærere i det offentlige), mobbing på skolen, har steinerskoleelever høyere karaktersnitt enn offentli skoleelever?, har hørt at steinerskoleelever har større sjanse for å bli mobbet, stemmer dette? det var det jeg kom på i farten Læremiljøet var bra da jeg gikk der ihvertfall. Dette kan selvfølgelig variere fra klasse til klasse og hvilket klassetrinn du går på, men det gjelder jo også for offentlige skoler. Man kan være heldig og uheldig med både folk i klassen og lærere. Forberedelse til arbeidsliv kan jeg ikke huske at vi hadde... Men jeg gikk der ikke på videregående, og det er nok mer aktuelt med sånt de siste årene. Av "uvanlige" fag må eurytmi nevnes. En form for dans. Enten liker du det, eller så liker du det ikke. Lærerne er en salig blanding av flinke og litt mindre flinke folk. Mine lærere var veldig hyggelige, men noen av dem var relativt spesielle (hardcore økologi-folk osv.) Faglig sett: Ikke så lett å si. Når man begynner å komme oppover i klassene er det nok færre og færre av lærerne som har like god utdanning som lærere i offentlig skole. Men det finnes unntak: Kjemilæreren jeg hadde, hadde doktorgrad i kjemi... Mobbing var det lite av i min tid, i hvert fall. Vet ikke hvordan det er nå. Mulig at det er pga. at skolen er såpass liten (gikk ca. 360 elever der da jeg sluttet), og at slike ting raskere blir oppdaget. "Minuset" med dette, for å være litt kynisk, er at mange foreldre med barn som blir mobbet på andre skoler, flytter barna til Steinerskolen. Dermed blir det en del litt "spesielle" folk. Men for all del, man lærer seg i hvert fall å respektere andre. Alternative læremåter (vet ikke om de har endret dette nå, men slik var det i hvert fall for noen år siden): De to første timene hver dag kalles bare "hovedfag". Skoleåret er oppdelt i forskjellige perioder, som oftest to eller tre uker, der man kun har ett fag disse to timene, f.eks. matte, norsk eller, når man blir eldre, kunsthistorie o.l. Dette er ganske greit, for selv om man har norsk to timer hver dag i et par uker, så går det en del uker før man har det igjen. Det må også nevnes at vi ikke brukte lærebøker; man lager sine egne bøker. Jeg fikk godt utbytte av denne læreformen, men det var andre som ikke likte det så godt. Som så mye annet er det forskjellig fra person til person... Det at Steinerskoleelever har bedre karakterer kan muligens stemme. Dette har sikkert med vurderingsformen å gjøre; man har få, eller ingen, prøver (spesielt på barneskolen). Læreren vurderer heller hvordan du jobber i timene osv. Så hvis man jobber bra i timene, gjør leksene og følger godt med, så skal det mye til for å få en dårlig karakter. I den offentlige skolen er det større sjanser for at ting kan gå dårlig, siden man i stor grad baserer karakteren på prøver. Og det er som kjent ikke vanskelig å gjøre det dårlig på en prøve hvis man f.eks. har en dårlig dag. De blir jo mye dårligere kjent med folk, i og med at de går på én skole hele grunnskolen og ikke kommer på ny ungdomsskole osv. Ja, det er absolutt et minus. Derfor må man sørge for å bli kjent med folk på andre måter. Den lokale fotballklubben, f.eks. Eller annen idrett. Om du går steinerskole 1-7, kan du gå inn på ungdomskolen da? Hvor mye koster steinerskole? Jada, du kan fint skifte skole. Jeg skiftet til offentlig skole etter ungdomsskolen, nemo problemo. Da jeg sluttet for noen år siden tror jeg det kostet 1200 per mnd. eller noe i den duren. De får bare dekket 85 % av driftsutgiftene av Staten, så resten av driften + utgifter til bygninger osv. må foreldrene betale. Lenke til kommentar
Hobbe Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 fantastisk bøgwald tusen hjertelig takk, dette var både interessant og nyttig informasjon men hva med det sosiale livet utenom skolen, som er minst like viktig som det på skolen. blir det ikke vanskeligere når steinerskoleelevene bor spredt utover, mens på en offentlig skole bor som regel alle elevene i en viss nærhet av skolen. såvidt jeg har forstått er det elever fra hele stavanger, sandnes, sola regionen (pluss mer?) som går på Steinerskolen i Stavanger. blir det ikke da vanskelig(ere) å opprettholde det sosiale livet? Lenke til kommentar
Hobbe Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 og hva med kroppsøving i skolehverdagen? har steinerskolen lagt opp til flere gymtimer`? feks morgengymnastikk? eller religionsfag? er religionsfaget basert på det samme som i den offentlige skolen, KRL-faget (som er oppe til revurdering av FNs menneskerettigheter ). eller er det et helt annet fag? har skolen en generell religionsnøytralitet? eller er det fokus på en eller flere religioner? Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) men hva med det sosiale livet utenom skolen, som er minst like viktig som det på skolen. blir det ikke vanskeligere når steinerskoleelevene bor spredt utover, mens på en offentlig skole bor som regel alle elevene i en viss nærhet av skolen. såvidt jeg har forstått er det elever fra hele stavanger, sandnes, sola regionen (pluss mer?) som går på Steinerskolen i Stavanger. blir det ikke da vanskelig(ere) å opprettholde det sosiale livet? Det blir, som nevnt, litt vanskeligere ja. Men det går jo på et vis. Det blir nok litt ekstra kjøring for foreldrene de første årene (går ut fra at lillebroren din skal begynne i første klasse?) i forhold til hvis han hadde gått på den lokale skolen. og hva med kroppsøving i skolehverdagen? har steinerskolen lagt opp til flere gymtimer`? feks morgengymnastikk? eller religionsfag? er religionsfaget basert på det samme som i den offentlige skolen, KRL-faget (som er oppe til revurdering av FNs menneskerettigheter ). eller er det et helt annet fag? har skolen en generell religionsnøytralitet? eller er det fokus på en eller flere religioner? Vi hadde bare to timer gym i uken da jeg gikk der. Vet ikke om de har endret på det nå. Jeg husker at vi hadde en prøveperiode noen uker der vi hadde gym en time hver morgen. Veldig grei ordning, skjønner ikke at alle skolene i Norge begynner med det... Når det gjelder religion, er skolen spesiell. Moren min er humanetiker, og ville at jeg skulle få et balansert syn på alle religioner, og det var derfor hun "meldte meg på" Steinerskolen. Og jeg lærte allerede på barneskolen om kristendom, islam, buddhisme og hinduisme, men ikke med like mye vekt på kristendom som KRL-faget har. Men: Det var en del feiring av kristne ting på skolen, bl.a. "Mikaelsmesse"; St. Mikael drepte visstnok en drage (tror det står tidlig i det gamle testamente), og dette feiret vi årlig med et slags skuespill i skolegården. Og i adventstiden var det tenning av lys hver mandag i kantinen. Det er nok sånne ting som sørger for at skolen har fått et litt rart rykte... Endret 6. februar 2008 av Bøgwald Lenke til kommentar
Hobbe Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) hmm.. okey. tusen takk bøgwald og alle dere andre som har bidratt har vært veldig nyttigt og interessant. fikk vite idag at lillebroren min begynner på offentlig skole håper det er det beste for han, og at han trives der. personlig er jeg for offentlig skole Endret 6. februar 2008 av Hobbe Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 For andre som vurderer Steinerskolen kan kanskje denne artikkelen være interessant. Den er skrevet av professor i pedagogikk og forfatter Stein Erik Ulvund, og omhandler hans sønns tid på Steinerskolen. Advarsel: Steinerskolen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg vil bare tipse om et en annen skolevariant: Montessori. http://no.wikipedia.org/wiki/Montessoriskole Jeg har ikke satt meg så mye inn i det, men av det jeg har sett i media så er jeg i utgangspunktet mer positiv til montessoriskoler enn til steinerskoler og offentlige skoler. Montessoriskoler er relativt nytt i Norden og har vokst kraftigere i Sverige enn i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå