Gå til innhold

Speedlite 430ex-blitz på Cannon 400D - Nybegynner ønsker tips til gode bilder

Anbefalte innlegg

Har kjøpt blitz til mitt canon 400d speilreflekscamera:) Greia er det at bruksanvisningen var så dårlig og vansklig, og jeg forsto egentlig ingenting.. blitsen er speedlite 430ex.. er det noen som vil hjelpe meg med litt generell forklaring og noen tips for bra bilder osv?? ja vet dette høres ganske amatørmessig ut, men så er jo jeg en amatør også....

:blush:

Endret av Skagen
Lite beskrivende emnetittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har kjøpt blitz til mitt canon 400d speilreflekscamera:) Greia er det at bruksanvisningen var så dårlig og vansklig, og jeg forsto egentlig ingenting..

Du trenger ikke rødme om du ikke får noe ut av bruksanvisningen. Vanskelig å si hvem den er skrevet for. De som alt kan dette, trenger den ikke, mens de som er ferske i gamet bare blir forvirret av dette totalt upedagogiske heftet.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at manualen er elendig. Jeg forstod ingenting av den selv. Skal du ta blitsbilder innendørs med kun lampebelysning, sett kameraet på manuell. Bruk lukkertid 1/90 eller rundt der omkring (lukkertid spiller liten rolle i dette tilfellet, men bør ikke være for lang). Ikke bry deg om at kameraet viser at du får kraftig undereksponert bilde (det ville du fått om du ikke hadde blitsen). Blitsen passer selv på at hovedmotivet blir rett eksponert. Velg en blender i forhold til hvor stor dybdeskarphet du skal ha. Skal du bounce lyset via et tak, bør du nok med denne relativt svake blitsen velge en ganske stor blenderåpning for å få nok lys. Prøv deg frem. Lykke til!

Lenke til kommentar

Litt ekstra spm her:

Lønner det seg å kjøre blitsen rett på motivet eller via taket? Evt bør man justere ned styrken hvis man tar rett på? Sliter med at bildene mine enten blir for mørke eller helt utbrente, klarer ikke få den "perfekte" mellomtingen. Bruker en Sigma blitzen i signaturen, men teknikken for blitz bruk er jo den samme uansett...

Noen gode tips til litteratur/videoer som lærer bort god bruk av blitz?

-t

Lenke til kommentar
Litt ekstra spm her:

Lønner det seg å kjøre blitsen rett på motivet eller via taket? Evt bør man justere ned styrken hvis man tar rett på? Sliter med at bildene mine enten blir for mørke eller helt utbrente, klarer ikke få den "perfekte" mellomtingen. Bruker en Sigma blitzen i signaturen, men teknikken for blitz bruk er jo den samme uansett...

Noen gode tips til litteratur/videoer som lærer bort god bruk av blitz?

-t

Jeg har samme blits og samme kamera som deg.

Om taket er hvitt, kjør blitsen i taket. Om du kjører blitsen rett på, MÅL LYSET FØRST ved å sende ut et testblink via *-knappen. Dette kan du forsåvidt gjøre om du kjører blitsen i taket også.

Mine blitsbilder blir helt topp.

Her er noen eksempler med blits i taket:

http://www.darckr.com/photo.php?photoid=2155959147

http://www.darckr.com/photo.php?photoid=2149167527

http://www.darckr.com/photo.php?photoid=2114335359

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...