Hagr Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hei! Jeg har nettopp installert Ubuntu 7.10 på laptopen min (HP DV9575eo) for å prøve å lære meg et nytt system, men jeg trenger litt starthjelp. Problemene hittil er: Får ikke oppdatert lista i add/remove programs, får ikke oppdatert og oppgradert med sudo apt-get update/upgrade, får ikke enablet grafikkdriveren i ufrie drivere, og kanskje det viktigste: Jeg aner ikke hvordan jeg skal finne/installere lyddriveren... Lydkortet på pcen min heter: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03) Er det noen her som kan hjelpe meg? Harald Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hva er det som skjer når du prøver apt-get update/upgrade ? og hvorfor får du ikke enablet driveren for ufrie drivere. Fortell oss hva som er galt, så skal vi prøve og hjelpe deg Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Den forteller at den oppdaterer, og alt virker fint, men en kompis av meg som kan en del linux sier at det skulle ha kommet mye mer. Når jeg prøver å enable driveren får jeg beskjeden: The software source for the package nvidia-glx-new is not enabled. nvidia-glx-new skulle vel ha kommet med updaten? Altså jeg fikk ikke alle oppdateringene jeg skulle ha fått? Det kan forresten også ha noe med skolenettverket å gjøre. Jeg kommer på internett, men med en del blokkeringer. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 prøv sudo apt-get install nvidia-glx-new Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Kan fortelle deg at de fleste Bærbare er et mareritt å installere UNIX/LINUX på Lenke til kommentar
vegham Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Kan fortelle deg at min gammle Toshiba, min helt nye Compal og kjæresten min sin Lenovo bærbæare maskiner virker utmerket med Linux. Ubuntu hadde støtte for WLAN på alle maskinene. Når det kommer til lyd på min nyeste måtte det fikset litt som ser ut til å være trådstarter sitt problem. Prøv: sudo apt-get install linux-backports-modules og reboot. Hvis ikke det virker så prøver du: sudo echo "options snd-hda-intel model=laptop" >> /etc/modprobe.d/alsa-base ..og reboot igjen. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Du har bare noen få "repositories" (eller pakkebrønner om du vil) enabled som default. Dette justerer du enkelt i synaptic. Huk av for multiverse og slikt. Bruker ikke ubuntu selv, så husker ikke helt hva de heter. Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 @stianiquniez Jeg får bare beskjed om at: Pakken nvidia-glx-new er ikke tilgjengelig, men en annen pakke henviser til den. Dette kan bety at pakken mangler, er utgått, eller bare finnes tilgjengelig fra en annen kilde. E: Pakken nvidia-glx-new har ingen installasjonskandidat @Wulong her får jeg beskjeden: Leser pakkelister ... Ferdig Skaper oversikt over avhengighetsforhold Reading state information ... Ferdig E: Klarte ikke å finne pakken linux-backports-modules og sudo echo "options snd-hda-intel model=laptop" >> /etc/modprobe.d/alsa-base bash: /etc/modprobe.d/alsa-base: Permission denied på den andre... @anders iver Beklager, men jeg skjønte ikke helt hva du mente.. Dvs. Jeg tror jeg skjønte målet, men ikke veien dit. Kan du forklare litt lettere så en linuxnoob skjønner det? Harald Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Lenge siden jeg har brukt ubuntu, men... System -> Administrator -> Synaptic Package Manager. Saa spoer den etter root-passord. Saa maa du gaa til en av menyene og lete etter settings, pakkebroenner, repositories eller noe lignenede, naar du er der inne saa maa du hake av for "universe", "multiverse" eller noe saant. Er vel bare aa hake av alle untatt "unstable" eller "testing". Godt mulig at jeg husker feil paa navn og saant. Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) aah Da var det gjort... Hva nå? Hva er neste steg? Hva var det jeg gjorde i praksis nå? Edit: prøvde å kjøre sudo apt-get upgrade nå, og fikk vite dette: E: Får ikke låst /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resource temporarily unavailable) E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it? Hva har skjedd? Har jeg gjort noe veldig galt? Endret 30. januar 2008 av Hagr Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Du kan ikke kjøre to instanser av apt samtidig. Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 hmm.. Gjør jeg det? Jeg tror da ikke at jeg gjør det? Altså.. to terminaler? eller noe?? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Du brukte apt-get samtidig som du hadde synaptic oppe. Du kan bare bruk en av dem av gangen. Siden du har valgt flere pakkebroenner naa saa burde du kunne installere skjermkort driverne dine. Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 hmm.. Nei.. Jeg kan ikke det, altså.. Jeg lurer på om noe kan ha gått galt i synaptic? Tror egentlig at jeg gjorde det riktig, men føltes litt feil.. Nesten alle var enablet fra før.. Var bare 8-10 som ikke var enablet.. Kan det være riktig? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Hagr: om du er i tvil om lista med servere/steder (aka repositories eller "pakkebrønner") som du kan laste ned pakker fra, så kan du jo liste innholdet i konfigurasjonsfila /etc/apt/sources.list for oss. Etter å ha oppdatert pakkelista i Synaptic, så kan du lukke Synaptic (og så gjør vi det via terminalen i stedet :-) ): # Kontakt alle pakkeservere i konfigurasjonsfila # /etc/apt/sources.list (linjer som begynner med '#' # er kommentert ut, dvs inaktive) for å få liste over tilgjengelige pakker sudo apt-get update #Last ned oppdateringer til de pakkene du allerede har installert sudo apt-get upgrade # Søk i dine lokale pakkelister etter pakker som har "vlc" # i navnet eller kan være relatert apt-cache search vlc # Få mer info om en spesifikk pakke, f.eks. dvd95 # (dette søker i din lokale pakkeliste) apt-cache show dvd95 #Prøv å installere flere av de pakkene du manglet sudo apt-get install pakke1 pakke2 pakke3 Enklere enn å surfe rundt på WWW og lete etter nye versjoner av software'n og installere/oppgradere én etter én, er det ikke? ;-) Alternativt kan du jo bruke Synaptic (GUI) for å gjøre akkurat det samme om du foretrekker det. Får du altså ikke til å installere proprietær (ufri) skjermkortdriver for kortet ditt via System-> Administration-> Restricted Drivers Manager etter å ha oppdatert pakkelistene? Endret 30. januar 2008 av kommers Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Nå var det massevis av pakker å installere på syaptic, men det er bare halvparten jeg får installert.. skal det være sånn?? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Nå var det massevis av pakker å installere på syaptic, men det er bare halvparten jeg får installert.. skal det være sånn?? Jeg må som regel trykke "bruk"(?) flere ganger pga feil. Blir riktig fordet, den fortsetter der den stoppa Endret 31. januar 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Når jeg skal starte apt får jeg beskjeden: E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem. Hva betyr dette?? Hvordan fikser jeg det?? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Du må skrive komandoen 'dpkg --configure -a' Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 aah.. men nå setter den opp aiccu, og det tar veeeeldig lang tid. hjelp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå