Gå til innhold

helt ny linux-bruker. Trenger hjelp med Ubuntu 7.10

Hagr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp installert Ubuntu 7.10 på laptopen min (HP DV9575eo) for å prøve å lære meg et nytt system, men jeg trenger litt starthjelp.

Problemene hittil er:

Får ikke oppdatert lista i add/remove programs, får ikke oppdatert og oppgradert med sudo apt-get update/upgrade, får ikke enablet grafikkdriveren i ufrie drivere, og kanskje det viktigste: Jeg aner ikke hvordan jeg skal finne/installere lyddriveren... Lydkortet på pcen min heter: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)

Er det noen her som kan hjelpe meg?

Harald

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den forteller at den oppdaterer, og alt virker fint, men en kompis av meg som kan en del linux sier at det skulle ha kommet mye mer.

Når jeg prøver å enable driveren får jeg beskjeden:

The software source for the package

nvidia-glx-new

is not enabled.

nvidia-glx-new skulle vel ha kommet med updaten? Altså jeg fikk ikke alle oppdateringene jeg skulle ha fått?

Det kan forresten også ha noe med skolenettverket å gjøre. Jeg kommer på internett, men med en del blokkeringer.

Lenke til kommentar

Kan fortelle deg at min gammle Toshiba, min helt nye Compal og kjæresten min sin Lenovo bærbæare maskiner virker utmerket med Linux. Ubuntu hadde støtte for WLAN på alle maskinene. Når det kommer til lyd på min nyeste måtte det fikset litt som ser ut til å være trådstarter sitt problem.

Prøv: sudo apt-get install linux-backports-modules og reboot.

Hvis ikke det virker så prøver du:

sudo echo "options snd-hda-intel model=laptop" >> /etc/modprobe.d/alsa-base

..og reboot igjen.

Lenke til kommentar

@stianiquniez

Jeg får bare beskjed om at:

Pakken nvidia-glx-new er ikke tilgjengelig, men en annen pakke henviser til den.

Dette kan bety at pakken mangler, er utgått, eller bare finnes

tilgjengelig fra en annen kilde.

E: Pakken nvidia-glx-new har ingen installasjonskandidat

@Wulong

her får jeg beskjeden:

Leser pakkelister ... Ferdig

Skaper oversikt over avhengighetsforhold

Reading state information ... Ferdig

E: Klarte ikke å finne pakken linux-backports-modules

og

sudo echo "options snd-hda-intel model=laptop" >> /etc/modprobe.d/alsa-base

bash: /etc/modprobe.d/alsa-base: Permission denied

på den andre...

@anders iver

Beklager, men jeg skjønte ikke helt hva du mente.. Dvs. Jeg tror jeg skjønte målet, men ikke veien dit. Kan du forklare litt lettere så en linuxnoob skjønner det? :)

Harald

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har brukt ubuntu, men... System -> Administrator -> Synaptic Package Manager. Saa spoer den etter root-passord. Saa maa du gaa til en av menyene og lete etter settings, pakkebroenner, repositories eller noe lignenede, naar du er der inne saa maa du hake av for "universe", "multiverse" eller noe saant. Er vel bare aa hake av alle untatt "unstable" eller "testing".

Godt mulig at jeg husker feil paa navn og saant.

Lenke til kommentar

aah :) Da var det gjort... Hva nå?

Hva er neste steg? Hva var det jeg gjorde i praksis nå?

Edit:

prøvde å kjøre sudo apt-get upgrade nå, og fikk vite dette:

E: Får ikke låst /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resource temporarily unavailable)

E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?

Hva har skjedd? Har jeg gjort noe veldig galt?

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

hmm.. Nei.. Jeg kan ikke det, altså..

Jeg lurer på om noe kan ha gått galt i synaptic? Tror egentlig at jeg gjorde det riktig, men føltes litt feil.. Nesten alle var enablet fra før.. Var bare 8-10 som ikke var enablet.. Kan det være riktig?

Lenke til kommentar

Hagr: om du er i tvil om lista med servere/steder (aka repositories eller "pakkebrønner") som du kan laste ned pakker fra, så kan du jo liste innholdet i konfigurasjonsfila /etc/apt/sources.list for oss.

Etter å ha oppdatert pakkelista i Synaptic, så kan du lukke Synaptic (og så gjør vi det via terminalen i stedet :-) ):

# Kontakt alle pakkeservere i konfigurasjonsfila
# /etc/apt/sources.list (linjer som begynner med '#'
# er kommentert ut, dvs inaktive) for å få liste over tilgjengelige pakker
sudo apt-get update

#Last ned oppdateringer til de pakkene du allerede har installert
sudo apt-get upgrade

# Søk i dine lokale pakkelister etter pakker som har "vlc"
# i navnet eller kan være relatert
apt-cache search vlc

# Få mer info om en spesifikk pakke, f.eks. dvd95
# (dette søker i din lokale pakkeliste)
apt-cache show dvd95

#Prøv å installere flere av de pakkene du manglet
sudo apt-get install pakke1 pakke2 pakke3

Enklere enn å surfe rundt på WWW og lete etter nye versjoner av software'n og installere/oppgradere én etter én, er det ikke? ;-) Alternativt kan du jo bruke Synaptic (GUI) for å gjøre akkurat det samme om du foretrekker det.

Får du altså ikke til å installere proprietær (ufri) skjermkortdriver for kortet ditt via System-> Administration-> Restricted Drivers Manager etter å ha oppdatert pakkelistene?

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Nå var det massevis av pakker å installere på syaptic, men det er bare halvparten jeg får installert.. skal det være sånn??

Jeg må som regel trykke "bruk"(?) flere ganger pga feil. Blir riktig fordet, den fortsetter der den stoppa

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...