Xkr%#^+* Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Det er nå ca 10 år siden jeg så på Linux første gang. Da ble jeg ikke så veldig imponert. Husker fra den gang problemer med grafikk, tastatur o.s.v. Men etter stadig oftere å ha lest uttalelser som "nå er linux like enkelt og legge inn som Windows" o.s.v bestemte jeg meg for å prøve igjen. For å slippe å starte fra scratch bestemte jeg meg for å legge inn ubuntu i VPC (Microsoft Virtual PC) Alt ser greit ut helt til jeg er ferdig med å legge det inn. Men når jeg endelig er ferdig og skal starte opp får jeg bare opp noe som ligner på ansi grafikk. Det er umulig å se hva som står på skjermen. Det eneste jeg kan skimte er wrong username/password om jeg bare klikker litt rundt eller trykker enter flere ganger. Skjønner jo da selvfølgelig at jeg er i ferd med å logge inne, men når man ikke ser hva man holder på med er det ikke så lett. Selv om jeg skulle få logget inn vil det være umulig for meg å se noe som helst slik at jeg får endret grafikk innstillinger. Mitt spørsmål er derfor er dette på grunn av at jeg kjører det i VPC, eller er det Linux (Ubuntu) som ikke har blitt stort bedre på 10 år... Har prøvd diverse oppløsninger når jeg legger det inn også. Alt fra 1920x1200 til 800x600. Er det en måte å endre dette på før man starter opp gui i ubuntu? Hardware jeg bruker står i signatur. Skulle tro Ubuntu skulle støtte et såpass kjent grafikk kort... Endret 30. januar 2008 av Tropetor Lenke til kommentar
k0n Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Tror det har noe med at VPC takler ikke 24bit fargedybde, bare 8, 16 og 32. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg har alltid fått god hjelp fra ubuntuforums.org Utover det vet jeg at Ubuntu er veldig godt støttet i VMWare, som også er gratis i enkelte utgaver, så hvis du ikke får det til å funke i VPC kan du jo skaffe det. Lenke til kommentar
Xkr%#^+* Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Aha... Takk for oppklarende svar. Får sjekke litt rundt. Men da blir det nok til at jeg bytter til Vmware. Har vært borti det før, og VPC er bare lagt inn for å hjelpe en på forumet her + teste det litt. Edit: Om andre skulle lure på det samme. I Vmware ser det helt strålende ut! :-) Endret 30. januar 2008 av Tropetor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå