Lusken Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Og over til fremtiden min, jeg virker utrolig useriøs...og er det når det er noe som interesserer meg mitt i ræva, slik som korrosjon... men derimot PC, og alt rundt der, synes jeg er utrolig interessant...og selvsagt fotball, sportskommentator er drømmen..... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 skal du bli siving innen data kreves 4 i 3mx og masse jobbing når du kommer inn på universitetet. Da er det kanskje på tide å lære å jobbe, såfremt det er noe for deg så klart. Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 skal du bli siving innen data kreves 4 i 3mx og masse jobbing når du kommer inn på universitetet. Da er det kanskje på tide å lære å jobbe, såfremt det er noe for deg så klart. Vell, jobber selvsagt greit, har 4.3 i snitt, ihvertfall detta halvåret, pluss at jeg kommer til å rykke til 4.4.... Og jeg er ivrig i timen, og prater og snakker absolutt mest...og er god på prøver... Men mottoet mitt er å komme enklest mulig unna alt...og i fremtiden, tjene best mulig på det. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 det er totalt sett få rike, og bare noen promille av dem har blitt rike uten å jobbe for det. (må være gjennom lotto eller noe). For oss 99% som ikke er rike så må vi nok jobbe oss dit vi ønsker, ingenting kommer gratis. Lege siv.ing. advokat for å nevne noen yrker krever vanvittig mye jobbing og strukturering så jobbing må du nok. Men du kan slippe lettere unna hvis du er strukturert og planlegger godt. Men du må nok fortsatt jobbe her i livet. De fleste i den gamle klassen min med din tankegang har måttet ta tre ekstraår hvis de i det hele tatt har giddet å prøve seg på universitetet. Men det å gå på universitet er ikke noen garanti for å bli "rik", det er bare et springbrett som hjelper deg i gang. Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 det er totalt sett få rike, og bare noen promille av dem har blitt rike uten å jobbe for det. (må være gjennom lotto eller noe). For oss 99% som ikke er rike så må vi nok jobbe oss dit vi ønsker, ingenting kommer gratis. Lege siv.ing. advokat for å nevne noen yrker krever vanvittig mye jobbing og strukturering så jobbing må du nok. Men du kan slippe lettere unna hvis du er strukturert og planlegger godt. Men du må nok fortsatt jobbe her i livet. De fleste i den gamle klassen min med din tankegang har måttet ta tre ekstraår hvis de i det hele tatt har giddet å prøve seg på universitetet. Men det å gå på universitet er ikke noen garanti for å bli "rik", det er bare et springbrett som hjelper deg i gang. somsagt tidligere, ja, vet det (at jeg må jobbe på univers.), men går overflteteknikk, VGS, nå. Og skal bare få snitt over 4, så er alt helt greit, skal komme inn på Skedsmo VGS, allmenn påbygg....og det går greit... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg tror poenget er at å venne seg til tidlig at "helt greit" ikke nødvendigvis er godt nok er bra for din fremtidige utdanning. Forøvrig ønsker jeg deg lykke til, og håper jeg slipper å jobbe sammen med deg. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Er ikke gode kunnskaper om korrosjon veldig vesentlig når du går overflateteknikk? Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Er ikke gode kunnskaper om korrosjon veldig vesentlig når du går overflateteknikk? ÅH, herregud, jeg skal IKKe bli noe innenfor overflateteknikk! Uansett, nei, det er ikke altfor viktig, hvis du da ikke skal bli noe innenfor industrimalerfaget, noe som er mer spesifisert. Men, selvsagt, det er ingen bakdel å kunne det hvis du har tenkt å blir maler. Men da kan du også si, det er ingen bakdel med kunnskap..... hehe... Men jeg trenger neppe noen kunnskap om korrosjon i fremtiden....dessuten har jeg fremført denne oppgaven, og alt gikk greit, fikk 4 pluss... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Denne tråden er morsom å lese :!: Kan passe bra i min kommende doktoravhandling om fallende arbeidsmoral blant norske elever Men fra spøk til revolver: Meningen med livet er ikke å jobbe livet av seg. Jobb er kun en ting der du skal tjene penger. Enkelt og greit.Noen velger en hard måte, vanskelig/utfordrende oppgaver, Bla bla bla. Jeg er heller av den slappe sorten, som ønsker å tjene spenn, gode spenn, den enkleste og korteste veien. Og ja, jobbmessig, er Homer en forbilde. Så digg jobb, og tjener rimelig gode penger. Du skal kanskje bruke 8 timer hver dag av ditt voksne liv på å jobbe, og da anbefaler jeg på det sterkeste at du finner en jobb du kan trives i og som du synes er interessang. Dersom du kun jobber for å tjene penger kan de 8 timene bli et ork gjennom hele livet. Så "gleder" du deg til du blir pensjonist, og skriker hver gang AFP ordningen diskuteres. Du går av når du er 62 og skal nå "endelig" leve livet, og gjøre det du syns er kjekt. Så oppdager du til din forskrekkelse at kroppen ikke lenger er i den formen den var i før. Du klarer ikke lenger like mye som før og også pensjonisttilværelsen blir et ork. Nei finn noe du liker å jobbe med, slik at du kan trives de 8 arbeidstimene hver dag i ditt kanskje 40 år lange jobbliv. Lett-tjente penger er utopi, og lønningsposen skal være "høy" for å dekke over misnøyen med en kjedelig jobb. Til slutt: nei jeg skal nok ikke skrive den doktorgradsavhandlingen, men din tråd her og dine holdninger hadde passet rett inn i en slik oppgave. Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 dust ass. Poenget mitt er: Jeg vill ha noe å jobbe med som er interessant og som jeg liker å jobbe med, så hva er poenget ditt? 0! Og det hadde vært enda bedre om jobben hadde vært slaskete og vært lett tjente penger. Noe jeg ikker har trua på at finnes for meg, men det finnes jobber der ut som er slike, men er nok besat eller vanskelig å skaffe seg... Jeg har også et annet krav, jeg skal tjene over 400 lapper i året, altså jobben jeg evt. skal ha, skal tjene over 400 lapper i året nå, per dags dato.... Og da tror jeg PC-mekking kan være noe for meg, liker det, synes det er svært gøy. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg liker ikke å være moraliserende men noen ganger klarer jeg ikke å dy meg: Å hvilken arbeidsgiver tror du vil han en med dine holdninger ? Du skal prise deg lykkelig at mangelen på arbeidskraft er så stor i Norge som den er i dag. Jeg antar at ordet yrkesstolthet betyr ingenting for deg ? Men med den holdningen er det rart at du ikke har vurdert å uføretrygde deg dagen du er ferdig med skolen. Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg liker ikke å være moraliserende men noen ganger klarer jeg ikke å dy meg: Å hvilken arbeidsgiver tror du vil han en med dine holdninger ? Du skal prise deg lykkelig at mangelen på arbeidskraft er så stor i Norge som den er i dag. Jeg antar at ordet yrkesstolthet betyr ingenting for deg ? Men med den holdningen er det rart at du ikke har vurdert å uføretrygde deg dagen du er ferdig med skolen. nei det er helt riktig... La meg stille deg et spørsmål da, hva får man igjen for yrkesstolthet? INGENTING! Selv om man ikke har yrkesstolthet, behøver man heller ikke å være det motsatte... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 skal godt gjøres å klare 400k i begynnerlønn selv i dag. siving ligger i gjennomsnitt på 380 og de er blant de mest ettertraktede og har fem år fra universitet. Pcfiksere får ikke 400k sånn uten videre, prøv å møt på ett jobbintervju og legg frem kravene dine så kan vi heller diskutere hvordan du tror det er etterpå når du har et litt mer realistisk perspektiv på ting. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 nei det er helt riktig...La meg stille deg et spørsmål da, hva får man igjen for yrkesstolthet? INGENTING! (...) Kunder merker veldig godt om du har yrkesstolthet eller ikke, enten du sitter i kassa på Joker eller selger høyteknologi til industrilokomotiv. Men du behøver ikke å tenke på det nå, når du har fått deg noen smekk i arbeidslivet justerer du raskt holdningene dine Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 nei det er helt riktig...La meg stille deg et spørsmål da, hva får man igjen for yrkesstolthet? INGENTING! (...) Kunder merker veldig godt om du har yrkesstolthet eller ikke, enten du sitter i kassa på Joker eller selger høyteknologi til industrilokomotiv. Men du behøver ikke å tenke på det nå, når du har fått deg noen smekk i arbeidslivet justerer du raskt holdningene dine Smock'and'a'pancacke.... Lenke til kommentar
Quijote Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Haha... morsomt å lese det du skriver lusken. Litt (forfriskende) stereotypisk. For å vere ærlig, så må eg si at du har rett i det meste, videregående er stort sett uvesentlig og unyttig. 70% (tatt fra løse luften) av det alle lærer i løpet av dei tre årene vil vere fullstendig ubrukelig, og dei resterende 30% kunne man fått i seg i løpet av eit knapt år. Du kunne da f.eks. spesialisert deg på data allerede i 15 års alderen, lært deg programmering, databasehåndtering, og alt det der. Hatt det forholdsvis idyllisk hva? Ikkje noke ubrukelig matte, fysikk, engelsk, tysk, religion, samufunnsfag, osv.. Når alle dine gjevnaldrere går ut av VG og er stort sett litt brukelig men jevnt over ubrukelig, sitter du med nyttige kunnskaper, slike du har lyst å kunne, slike du har lyst å jobbe med. Stemmer det noe lunde overens med dine tanker/ønsker? Eit par ting syns eg du burde vere klar over. 1. Holdningen, selv om den ikkje plager meg noe særlig (ja, fordi eg er så kul), er noe dei aller fleste vil mene er provoserende, og indusere lyst-å-gi-deg-juling i dei fleste. Dersom det er den type reaksjon du ønsker, så gjør du ein god jobb, men du burde alikevel tenke på å tone det litt ned. 2. Selv om man ikkje behøver å gjøre ein skit arbeid på VGS for å kunne få 4+ i snitt, betyr det at man ikkje burde anstrenge seg? Er du for begrenset i dine evner til at du ikkje klarer bedre? Eg skal ikkje gi deg noke moral eller etikk-preik, du gjør som du vil. Men mine meininger erfaringer kan du få lese om du vil: Å ønske svakhet er ingen styrke. Kanskje opp til VGS og kanskje fram til du er ferdig der vil det tjene deg litt "respekt" blant medelevene når du fremtrer som anti-autoritær, anti-elitist og kunnskapsmotvillig. Dette kan eg love deg: når du begynner på universitetet endres synet ganske så brått. Er du smart, får du respekt, gjør du det dårlig, er du slask. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Haha... morsomt å lese det du skriver lusken. Litt (forfriskende) stereotypisk. For å vere ærlig, så må eg si at du har rett i det meste, videregående er stort sett uvesentlig og unyttig. 70% (tatt fra løse luften) av det alle lærer i løpet av dei tre årene vil vere fullstendig ubrukelig, og dei resterende 30% kunne man fått i seg i løpet av eit knapt år. Du kunne da f.eks. spesialisert deg på data allerede i 15 års alderen, lært deg programmering, databasehåndtering, og alt det der. Hatt det forholdsvis idyllisk hva? Ikkje noke ubrukelig matte, fysikk, engelsk, tysk, religion, samufunnsfag, osv.. Ikke for å ødelegge for dine forestillinger, men det største problemet for mange av dagens programutviklere er manglende kunnskaper innenfor matematikk. Dersom man ikke er i stand til å forstå hvordan man kan lage effektive algoritmer kan man ha et problem. Dog det er jo selvfølgelig avhengig av hvilke system man programmerer mot, men matematikk kunnskaper fra VGS kommer godt med. Lenke til kommentar
Quijote Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Ikke for å ødelegge for dine forestillinger, men det største problemet for mange av dagens programutviklere er manglende kunnskaper innenfor matematikk. Dersom man ikke er i stand til å forstå hvordan man kan lage effektive algoritmer kan man ha et problem. Dog det er jo selvfølgelig avhengig av hvilke system man programmerer mot, men matematikk kunnskaper fra VGS kommer godt med. Ja nei, eg må nok innse at eg tok heilt feil her, og at du har heilt rett ... men som ein liten sluttnote kan eg nevne at eg håpet eg ikkje behøvde å gjøre sarkasmen alt for tydelig, og da kanskje fått eit ærlig svar (av lusken) på spørsmålet mitt som kom til slutt i det første avsnittet. Kanskje klart å fått ein liten dialog, og latt han komme fram til resultatet ditt, i staden for desse poengløse moralpreikene som har foregått tidligere i tråden (no tenker eg ikkje noke særlig på din post, om du skulle la deg provosere). Man trenger forøvrig ein god del geometri og lineær algebra for å kunne gjøre noe som helst innenfor 3d-grafikk, og da kommer man til kort med VGS-matten. For algoritme-analyse så er kaaanskje VGS-matten tilstrekkelig, litt lin.alg. kommer godt med om eg husker rett. Skal man gjøre noke nyttig innenfor bildebehandling (lyst å jobbe for adobe f.eks.?) må man nok se seg nødt til å kunne digital signalbehandling og eit påbyggende bildebehandlings-fag, som da krever langt mer enn 3mx (2dim. laplace og fourier er sentralt). Kva med å lage ein fysikk-motor i eit 3d-spill? Da trenger du nok fysikk (det holder med 2fy og 3fy for det mest elementære, men du kommer ikkje unna rotasjon, og da må du litt høyere. Skal du simulere vann, må du nesten ha fluidmekanikk som krever matte1 og matte2 på univ.). Denne matten kan vere eit ork å lære seg på VGS for du ser ikkje all nytten ved den så tidlig (og lærerene, i alle fall dei fleste eg har hatt, har ikkje brukt matten til noe nyttig sjølv og underviser derfor på ganske uinspirerende måter, spør du meg). Men eg har tro på at du faktisk kan se glede i å lære dette, når du skjønner kor mykje kult du kan gjøre. Alle reine mattefag er ubrukelige pr. seg, siden dei bare gir deg "verktøy" for å beskrive og analysere ting, det er først når du bruker dei at matten blir gøy. Endret 28. mars 2008 av Quijote Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå