Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tv-lisens nå som dem kutter det analoge bakkenettet?

sdf123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har ingen teoretiske muligheter til å motta et tvsignal med begge skjermene uten det samme tilkoblingsutstyret, når alt av analoge sendingsmuligheter er borte.

De er således identiske når det gjelder mottak av tilgjengelige tvsignaler.

Du har ikke det nei, men dersom hvisom atte du flytter eller de analoge nettet blir skrudd på osv osv så kan den ene tven det. Altså har den fortsatt en "teoretiske mulighet" som du nekter for den har. Derfor er den fortsatt en tvmottaker selv om akkurat du ikke får brukt den til det.

Igjen, det er ikke hva den mottar nå eller i morgen som er avgjørende, men hva den kan hvis de riktige forutsetningen er tilstede.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bruker du ikke fjernsynsmottakeren så er det visst uansett bare å sende en epost til NRK og opplyse om det, så slipper du lisens. Så jeg skjønner ikke helt hva man krangler etter. Tar du ikke inn tv-signaler så trenger du ikke betale lisens.

Veldig feil.

1. NRK godtar kun oppsigelse skriftelig med et oppsigelseskjema.

2. Lisensavdelingen har kommet med klar melding nå etter bakkenettet er avslått.

Man må likevel betale lisens for å ha tv, eller man må selge den.

Det spiller ingen rolle om man ikke får inn noen signaler.

Lenke til kommentar
Bruker du ikke fjernsynsmottakeren så er det visst uansett bare å sende en epost til NRK og opplyse om det, så slipper du lisens. Så jeg skjønner ikke helt hva man krangler etter. Tar du ikke inn tv-signaler så trenger du ikke betale lisens.

Veldig feil.

1. NRK godtar kun oppsigelse skriftelig med et oppsigelseskjema.

2. Lisensavdelingen har kommet med klar melding nå etter bakkenettet er avslått.

Man må likevel betale lisens for å ha tv, eller man må selge den.

Det spiller ingen rolle om man ikke får inn noen signaler.

Jeg sendte i alle fall bare en epost, var ikke noe problem det....

Lenke til kommentar

Masse diskusjon fram og tilbake her. Jeg er ikke så inn i lovverket som omhandler lisensbetaling hos NRK men det Alostor sier i denne tråden høres fornuftig ut, selv om det ikke er regelverket. Det er helt klart nødvendig med en endring i lovverket hvis den er slik de andre i denne tråden legger den fram. Men NRK vil alltid smi loven over i sin favør for å få mest mulig penger til å drifte sitt kompetente mediebyrå.

Jeg har ikke hatt annet enn reklamer med han Øivind Blunch og han lille gutten som informerer om at RIKS tv er enkelt. Dette er jo helt uintteresant ettersom jeg sitter på den delte analoge kabellinja i hustanden der jeg bor. Jeg må jo selfølgelig betale lisens for dette ettersom de jeg bor hos ikke er i familie. Men ettersom at dette analoge bakkenettet kan tenkes å bli nedlagt, tenker jeg jo selvsagt på måter for å unngå lisensen. Men jeg kan tenke meg det ikke er noen vei utenom enn å betale.

Spørsmål:

Hvis man velger RiksTV med antenne, kan man da velge bort NRK kanalene å slippe lisensen etter hele alle analoge luftsendere er lagt ned? (jeg stiller meg tvilsomt til dette).

PS. Jeg vet av en som ikke har betalt NRK-lisens noen gang. Selv om han har vært "selvsendig næringsdrivende" ved å selge brukte hotell-TV`er i hundretalls. Han får nesten årlig besøk av NRK`s lisensavdeling der han blir spurt om han har TV. Han sier bare at han er en av de 3% i Norge som ikke har TV. Er bare å nekte de å komme inn.

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Hvis man velger RiksTV med antenne, kan man da velge bort NRK kanalene å slippe lisensen etter hele alle analoge luftsendere er lagt ned?

Sukk..

Nei, for man betaler ikke for å se på Nrk, man betaler ettersom man har en tv.

Forøvrig er Nrk gratis hos Rikstv.

Lenke til kommentar
*sukk* Siden vi uansett må leve med lisensen, kunne de ikke bare bakt den i skatten vi betaler uansett?

Det er jeg helt enig. Tenk alle de pengene og ressursene som går bort i innkrevingen mm.

Nei, det blir helt feil. Skal de som ikke har TV også betale da? Eller der det er flere i husstanden som betaler skatt, skal de betale dobbelt\trippelt opp?

Lenke til kommentar
Nei, det blir helt feil. Skal de som ikke har TV også betale da? Eller der det er flere i husstanden som betaler skatt, skal de betale dobbelt\trippelt opp?

Ingenting kan alltid bli rettferdig og perfekt. Men dersom det totalt er vesentlig billigere vil jeg si det forsvarer det.

Kjører på veien du lite til ingenting eller svært mye betaler du like mye for veiene. Bruker du helsevesenet ingenting eller mye med flere barn f.eks betaler man like mye. Osv, osv.

Om en familie betaler kr 2000 lisens eller om mor må betale kr 700 over skatten og far må betale kr 700 over skatten kan da ikke skade, det har derimot blitt billigere for de.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Nå er det slik at norge er full av ulogikk og idioti fra øverste hold så det må man bare leve med.

Det de forsvarer seg med er at du betaler ikke bare for TVen men og for radio kanalene som du selvfølgelig får inn mer eller mindre overalt. Det rare her er at du må betale lisens kun når du har TV, gå og kjøp en radio og du trenger det ikke.

Dette er et typisk eksempel hvor norske politikkere forsøker å sette logikk ved ulogikk og det er noe man ser med andre avgifter som f.eks årsavgiften. Denne går til alt annet enn veiene men likevell er det bare de som eier bil som må betale den. Logikken som forsvant.

Den norske stat er ekspert på 1 ting, inndra bøtter og spann av penger. Det de ikke er så flink på er å sette logikk på dette samt forvalte pengene korrekt.

Lenke til kommentar

Lisensen har gjort meg til gjeldsslave . Og jeg har ikke hatt mulighet til og betale over lang tid. så da trekker de bare rett fra det lille beløpet jeg får pr mnd.

NRK ser på som et totalitært regime . Har du kjøpt tv , så SKAL du betale uansett. Nei dere, jeg kommer nok ikke til og bry meg med tven og det digitale bakkenettet.

Og når det analoge slukkes kommer jeg til og gjøre alt for og banke logikken inn i skallen på lisensavdelingen.

Liker ikke og bli påtvunget 40 kanaler med dritt når jeg kan laste ned og se serier etter min egen interesse og lyst

Lenke til kommentar

å? Ikke alle tver koster 20.000 vettu. Noen kan også få tv, kjøpe brukte til 300 og slik?

Synes det er stramt og måtte betale flere tusen hvert år bare for og se tv. Så er ikke tv så inn som det en gang var.

Men jeg mener at NRK bør gå inn i seg selv og ikke ta lisens for folk uten digital mottaker. Da har de BARE tv og ingen signal.

Hvorfor skal jeg betale dyre dommer når jeg ikke ser Television programmer ?

Like før jeg kaster tven ut vinduet

Lenke til kommentar
å? Ikke alle tver koster 20.000 vettu. Noen kan også få tv, kjøpe brukte til 300 og slik?

Joda, men lisensen kommer uansett. Og det er jo ingen hemmelighet.

Jeg hadde en utrolig billig TV da jeg var student, men var fremdeles nødt til å betale lisens...

Men jeg er enig i at det kunne vært organisert betraktelig bedre. Hvorfor ha et organ for å kreve inn lisens? Burde vært lagt på skatten. Hadde gjort mye enklere. Legg inn veiavgiften samtidig. :)

Lenke til kommentar

+1 for å legge det på skatten.

Angrer litt på at jeg ikke registrerte TV`en på mor og far nå.

@ Panter: Virker som du har litt peiling i saken; Er det mulig å sno seg bort i fra dette reglemanget? Finnes det "TV`er" uten dekoder som ikke har mulighet til å ta in antennesignaler? Slik at det bare går ann å koble til s-video og dvi - a.la en monitor? Er en prosjektor en slik monitor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...