Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tv-lisens nå som dem kutter det analoge bakkenettet?

sdf123

Anbefalte innlegg

Om man har TV, med koax-inngang, men ingen antenne, da må man altså fortsatt betale lisens?

Vel, det er vel egentlig ikke noe problem, da NRK's lisensjegere ikke kan kreve å komme inn i leiligheten din. De kan vel forsåvidt søke etter signal, men om du ikke har noen antenne/mottak av tv-signaler, kommer de ingen vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men en TV med kun analog tuner er ikke i stand til å ta i mot signaler på noen som helst måte "om litt", så da blir det vel teknisk sett en skjerm? Omtrent som å koble DVD-spilleren sin til en PC-skjerm?

Med andre ord bør man sortere om lisensene fra "de som har TV" til "de som har parabol, bakkenett eller kabel-TV" for at de skal kunne kreve lisens?

Lenke til kommentar
Om man har TV, med koax-inngang, men ingen antenne, da må man altså fortsatt betale lisens?

Såklart. Har du tv = skal betale lisens. Det hjelper ikke at det analoge netter skrudd av eller at du kun bruker tven til dvd osv osv.

Feil, har du MULIGHET for å se tv, skal du betale lisens.

Når det analoge nettet slukker, sitter ikke tuneren lenger i tven, men i dekoderen du kjøper.

Lenke til kommentar

Såklart. Har du tv = skal betale lisens. Det hjelper ikke at det analoge netter skrudd av eller at du kun bruker tven til dvd osv osv.

Feil, har du MULIGHET for å se tv, skal du betale lisens.

Når det analoge nettet slukker, sitter ikke tuneren lenger i tven, men i dekoderen du kjøper.

Når det analoget nett slukker har du fortsatt muligehet å se tv. Eller mener du f.eks at "noen" skal ansette 50000 personer som skal sjekke om tven er koblet et kabeltvnett eller ikke?

Din påstand før om at

"Det vil si at om du beholder tven din som fungerer i dag, venter til det analoge luftnettet slukkes og IKKE skaffer deg kabeltv, digitalt bakkenett eller parabol - så skal du ikke lengre behøve å betale lisens."

er med dagens lovverk helt feil. Lovverket sier ingenting om distribusjonen, kun at om man besitter en tvmottager skal det betales lisens.

Men en TV med kun analog tuner er ikke i stand til å ta i mot signaler på noen som helst måte "om litt"..

Jo, f.eks med kabeltv.

En annen sak er at når alt er digitalt, tror dere Nrk kommer til å legge seg på ryggen og si "ja, ja, da får vi lage tv uten de milliarder av lisenspenger da"

Nei, så klart ikke. På en eller annen form må de få inn penger. Og lisens vil de fortsatt ha mulighet til da en tvmottager er nettopp det selv om akkurat du ikke kan få inn tv med den. Men det ligger kanskje litt i kortene at vil lovverktet endres litt.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Når det analoget nett slukker har du fortsatt muligehet å se tv

Det har man jo faktisk ikke. Man må kjøpe en bakenett-dekoder. Og da burde jo lisensen følge den.

TVen har faktisk ikke mulighet til å ta imot noen TV-signaler etter at analog-nettet stenges. Ergo ingen lisens trengs å betale (så lenge man ikke kjøper en dekoder). :)

Men en TV med kun analog tuner er ikke i stand til å ta i mot signaler på noen som helst måte "om litt"..

Jo, f.eks med kabeltv.

Men da bør jo lisensen følge kabel-TV abonnement-registeret.

Lenke til kommentar
Når det analoget nett slukker har du fortsatt muligehet å se tv

Det har man jo faktisk ikke. Man må kjøpe en bakenett-dekoder. Og da burde jo lisensen følge den.

TVen har faktisk ikke mulighet til å ta imot noen TV-signaler etter at analog-nettet stenges. Ergo ingen lisens trengs å betale (så lenge man ikke kjøper en dekoder). :)

Jo, f.eks med kabeltv.

Men da bør jo lisensen følge kabel-TV abonnement-registeret.

Mange steder er det mulig å ta imot analoge kabal-tv-sendinger vederlagsfritt, altså at leien dekker kabel-tv.

Lenke til kommentar

Hva det burde vært og hva som gjør at man skal betale lisens, om det idet hele tatt bør være lisens og ikke heller over skatteseddelen, er en helt annen sak.

Loven idag sier at om du eier, låner eller leier en tvmottager, fjernsynsmottaker skal det betales lisens. Punktum.

Den sier også at dersom du kjøper en skjerm og en dekoder skal det betales lisens for i følge Nrk er begrepet "fjernsynsmottaker" teknologinøytralt.

At akkurat du ikke får brukt tv-mottageren er uinteressant. Selve distribusjonen sier loven ingenting om, bare at det å inneha en fjernsynsmottaker gjør at man skal betale.

Lenke til kommentar
Loven idag sier at om du eier, låner eller leier en tvmottager, fjernsynsmottaker skal det betales lisens. Punktum.

Men om jeg ikke kjøper kabel-TV, parabol eller bakkenettboks eier jeg ikke en TVmottaker, fjernsynsmottaker, etc etter at analognettet er stengt av. Punktum. :)

Lenke til kommentar
Men om jeg ikke kjøper kabel-TV, parabol eller bakkenettboks eier jeg ikke en TVmottaker, fjernsynsmottaker, etc etter at analognettet er stengt av.

Den ER en fjernsynsmottaker selv om den ikke er det akkurat for deg. Det er det loven sier noe om. Ikke hva DU får inn, men hvilket utstyr du innehar.

En bil er en bil selv om du ikke har lappen!

Lenke til kommentar

Herregud, er det så vanskelig å forstå at en gammel analog TV er og forblir en TV etter at de analoge signalene stenger? Poenget er nemlig ikke om din TV klarer å få inn signaler - poenget er at den har en enhet som kan ta imot signaler. Hvorvidt den faktisk tar imot signaler er irrelevant.

Konklusjon: Lovteksten må endres for at man skal slippe å betale lisens. Det er ikke utenkelig at det vil skje - men det er heller ikke utenkelig at lovteksten ikke endres i nær tid :-/

Lenke til kommentar
Jo, men jeg har da mulighet til å kjøpe bensin et annet sted. Med kun analog mottaker har jeg ikke mulighet til å få til TV på noen som helst måte, og TVen blir dermed redusert til en skjerm. Dermed ingen lisens.

Med kun en analog tvmottaker i tv kan du f.eks koble deg til et kabeltv-nett.

Tror du har dratt den lagt nok nå, er enig med Halvis..

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Utrolig mange her som er glad i å betale lisens. :)

Hvis jeg bare kjøper en bakkenett-boks og kobler den til PC-skjermen (ikke noe stort kunsttykke det) så slipper jeg dermed å betale lisens siden jeg ikke har noen TV med denne logikken. Ikke at det er noe galt i det... ;)

Lenke til kommentar
Hvis jeg bare kjøper en bakkenett-boks og kobler den til PC-skjermen (ikke noe stort kunsttykke det) så slipper jeg dermed å betale lisens siden jeg ikke har noen TV med denne logikken. Ikke at det er noe galt i det... ;)

Nei, en dekoder er en fjernsynsmottager og du må betale lisens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...