Gå til innhold

-Ønsker forhåndsredigering på diskusjonsforum

Anbefalte innlegg

Men hvis diskusjon.no vil forhåndsredigere alle innlegg kan vi like gjerne si hadet til forumet. Men mulig flere moderatorer er svaret?

Grovt sagt, nei!

Hele denne saken har gjort meg litt irritert. Vi kommer ikke til å innføre noe som helst av forhåndsgodkjenning før det blir et krav i norsk lov, og skullle noen kreve det blir det ikke innført uten kamp.

Det skal ikke være vårt problem at andre nettforaer ikke klarer å holde en viss kontroll i systemene sine, er vel en grunn til at mange medier utenom f.eks oss og Kvinneguidens forum har blitt nevnt i slike saker. (Forøvrig Norges #2 og #3 -største forum)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krenker ikke dette ytringsfriheten da?

Der sa du det. Forfatteren må være ansvarlig for eget innlegg, og diskusjonsforum kan ikke sammenlignes med aviser/TV/lignende medier for åpenbare grunner.

Kan ikke stille anonyme personer til ansvar. Også de som tillater at noe lovstridig blir publisert på sin side vil kunne stilles til ansvar, spesielt om det ikke fjernes. Om noen navngir deg på diskusjon.no og hevder du er en voldtektsmann, uten noen som helst dokumentasjon eller rot i virkeligheten, og vi skulle nektet å fjerne dette så burde følgelig vi kunne stilles til ansvar (med ansvarlig redaktør). Det er tross alt nettverket som lar denne påstanden ligge her og hver gang noen søker opp ditt navn på google vil det komme som et av de første treffene. Det er så enkelt at man stilles til ansvar for hva man publiserer på egne sider og når vi tillater alle å publisere ting på våre sider så må vi ta ansvar for å sørge for at det blir kontrollert.

Selvfølgelig ikke forhåndsredigering (umulig, da må vi legge ned hele sulamitten), men vi skal sørge for at grovt injuriende og annet lovstridig fjernes så fort som mulig, i tillegg til å ha et system for å fange det opp. Her er moderatorteamet samt de brukerne som benytter seg av rapporteringsfunksjonen gull verdt :)

Egentlig litt idyllisk at brukerne står på for å holde forumet ryddig. Så får de andre aktørene skjerpe seg og ikke rote dette til for alt og alle. Og vi må være på tå hev slik at vi ikke roter det til heller. Heldigvis har vi Jarmo, hans ord er tross alt lov :wee:

Lenke til kommentar

En annen tanke er jo at man har hørt mye om "problemer" i flere nettaviser. Men jeg har enda til gode å se noen problemer som har sin årsak i noen av våre diskusjonsfora (Diskusjon.no/Kvinneguiden.no). Og det er lettere irriterende om man må gjøre større endringer fordi noen andre ikke klarer å håndtere forumene sine skikkelig.

Så man kan jo spørre seg hvorfor de andre ikke får det til skikkelig, selv mistenker jeg at de rett og slett ikke har nok moderatorer i staben.

Lenke til kommentar
Dette er en trussel mot ytringsfriheten, fordi resultatet vil bli en langt mindre offentlig samfunnsdebatt. Jeg ser for meg at dette måtte være en effektiv måte å grunngi omfattende sensur i land der myndighetene ønsker å begrense ytringsfriheten.

Enig, ser for meg at medlemmer av regjeringen kan kalle kritikk mot deres politiske handlinger for injurerende og kan dermed få stoppet all kritikk.

Lenke til kommentar

Hvorfor bryr kjendiser seg om hva folk på nettforum sier om dem? Å trekke inn vær-varsom-plakaten synes jeg er litt merkelig. Den regulerer jo profesjonelle journalister som folk har tillit til og stoler på, og ikke patetiske internett-troll som sitter og spyr eder og galle utover verden fordi de ikke har noe bedre å finne på. Jeg tar ihvertfall svært sjeldent nettdebattanter som kommenterer nyhetsartikler for troverdige kilder. Det får da være måte på hvor hårsåre offentlige figurer skal kunne være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...