Gå til innhold

Kjøpe ny PC: Lenovo nerdene, ta en kikk her.

QBab

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Mange som har anbefalt X61s her, og det støtter jeg forsåvidt. Sitter selv på en X61tablet (XGA oppløsning), som er relativt lik. Tastatur og trackpoint-styrepinnen er kjempefordeler med Lenovo generelt (som nevnt av andre også). Batteritid er også veldig bra dersom du har 8-cellers batteriet og lavspenningsprosessor (X61s og X61t har disse, mens X61 har T-serie prosessorer).

MEN: Du nevnte at du skulle bruke PC-en til programmering, merk da at det er et stort minus med 1024x768 oppløsning, det blir fort veldig liten oversikt. Det er vel en tilvenningssak, jeg har i tillegg også skrudd ned fontstørrelse i windows til 90%, det hjelper litt. Med standard fontstørrelse blir f.eks. Outlook veldig uoversiktlig. Mitt tips er å sette oppløsninga på din nåværende PC ned til 1024x768 og se om du overhodet orker å jobbe med programmeringa der.

Regn også med at du nok kommer til å irritere deg over masse bloatware og ender opp med en clean install av Vista (evt oppgradere til XP) etter et par uker :)

Lenke til kommentar
Hei!

Mange som har anbefalt X61s her, og det støtter jeg forsåvidt. Sitter selv på en X61tablet (XGA oppløsning), som er relativt lik. Tastatur og trackpoint-styrepinnen er kjempefordeler med Lenovo generelt (som nevnt av andre også). Batteritid er også veldig bra dersom du har 8-cellers batteriet og lavspenningsprosessor (X61s og X61t har disse, mens X61 har T-serie prosessorer).

MEN: Du nevnte at du skulle bruke PC-en til programmering, merk da at det er et stort minus med 1024x768 oppløsning, det blir fort veldig liten oversikt. Det er vel en tilvenningssak, jeg har i tillegg også skrudd ned fontstørrelse i windows til 90%, det hjelper litt. Med standard fontstørrelse blir f.eks. Outlook veldig uoversiktlig. Mitt tips er å sette oppløsninga på din nåværende PC ned til 1024x768 og se om du overhodet orker å jobbe med programmeringa der.

Regn også med at du nok kommer til å irritere deg over masse bloatware og ender opp med en clean install av Vista (evt oppgradere til XP) etter et par uker :)

Prøvde 1024x768 på min 17 tommers LCD og jeg må bare si, det var uutholdelig. Blir det like stygt på en 12,1 tommer?

Lenke til kommentar
kjøpte du fra lenovo.com? Hvordan fikk du den sendt (lenovo.com sender vel bare til USA og du må ha kredittkort med amerikansk adresse for å få handlet)?

Det er en måte å fikse det på, handle via noen i USA, handle via selger på ebay som vil bestille opp din spec, eller handle rett fra lenovo, men da må du ha american express tror jeg, registrert på en adresse i USA, som kan være frakt adressa til et norsk selskap som sender til norge, husker ikke navnet på selskapet, men det er en tråd på forumet der en har gjort det.

Lenke til kommentar
Hei!

Prøvde 1024x768 på min 17 tommers LCD og jeg må bare si, det var uutholdelig. Blir det like stygt på en 12,1 tommer?

Ja, 1024x768 blir dårlig/uskarpt på en 17" som har native oppløsning på 1280x1024 (dette kun dersom skjermen blåser opp til fullskjerm uansett oppløsning du sender til den).

Hvis skjermen din tillater det, så er det best at den ikke blåser opp til fullskjerm. Da vil du få 1024x768 med 1:1 pixelmapping og bildet blir skarpt og fint, men med svarte kanter rundt.

Alternativt:

Bruk en skrivebordsbakgrunn som er på 1024x768 (husk at den ikke skal strekkes eller settes side-ved-side). Da blir det enkelt å resize programvinduene til å dekke bakgrunnen = du ser arbeidsflaten du vil få med en 12"-skjerm.

Lenke til kommentar
Det er en måte å fikse det på, handle via noen i USA, handle via selger på ebay som vil bestille opp din spec, eller handle rett fra lenovo, men da må du ha american express tror jeg, registrert på en adresse i USA, som kan være frakt adressa til et norsk selskap som sender til norge, husker ikke navnet på selskapet, men det er en tråd på forumet der en har gjort det.

Du tenker på jetcarrier og den metoden er jeg kjent med, men den er ikke akkurat billig sammenlignet med vanlig frakt via for eksempel UPS eller USPS. Lurte bare på om du hadde gjort det på en annen måte, hvilket jeg da antar du har gjort... hvilken ebay selger?

Lenke til kommentar

Du tenker på jetcarrier og den metoden er jeg kjent med, men den er ikke akkurat billig sammenlignet med vanlig frakt via for eksempel UPS eller USPS. Lurte bare på om du hadde gjort det på en annen måte, hvilket jeg da antar du har gjort... hvilken ebay selger?

Er den egentlig så mye dyrere ved mange aktuelle varer. Regnet ut for en tid siden at skulle du kjøpe en Laptop (14 - 15'' i USA (forutsatt at de kan selge til Norge) vil frakt fort komme på 300 - 400 kr eksklusive toll/mvahåndtering. Varierer klart på aktør og transportør.

De fleste bærbare PC-er vil ved JetCarrier koste kr 485,- i frakt, behandlingsgebyr og mva på frakt.

Lenke til kommentar
Hei!

Som jobra1 nevnte så vil det være helt anderledes på en 12,1" skjerm. For det første så vil det bli enormt mye skarpere (ref min tidligere post om DPI/dot pitch (avstanden mellom pixlene)). Om bildekvaliteten er grusom på 17" med 1024x768, så skyldes dette altså at LCD skjermer kun ser bra ut på sin native oppløsning, altså ikke noe å bry seg om. Det du må vurdere er om det er stort nok arbeidsområde for ditt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...