QBab Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Hei, jeg skal kjøpe meg en ny laptop og har denne gangen bestemt meg for å gå for Lenovo. Det jeg er ute etter er en solid PC som virkelig tåler å bli dratt med overalt, stillegående, tynn og lett. Ytelsen er ikke så viktig, den kommer til å bli brukt til surfing, programmering, midlertidig lagringsplass for digital kameraet mitt, starcraft og bittelitt Photoshop. Oppsummering: Vekt - helst rundt 2kg og nedover Støysvak - Vil helst ikke høre at den er på Skjerm - Ikke lys reflekterende Størrelse - 15 tommer og nedover (helst 14,1 og nedover) Ytelse - uviktig Tilkoblinger - SD kortleser er fint men ikke et must. Litt spørsmål om Lenovo: Hva er det som skiller de forskjellige seriene grovt sett? Kommer det noen fancy modeller jeg burde vente på? Nå har dere sjansen til å vise hva dere er god for En takk går ut til alle som prøver seg, samt den som kommer opp med Laptopen jeg går for, får en hederslinje i signaturen min. Edit: Glemte og nevne prisklasse, alt fra 8000 til 12-13 000 kr. Endret 30. januar 2008 av QBab Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) tillitsvekkende å kalle målgruppen du henvender deg til "nerder" Det er vel helst en T-serie maskin du er ute etter. T61 med 14" skjerm bør oppfylle alle kravene dine og ligger i ditt prisområde... har du noen krav til oppløsning på skjermen? Vil du ha XP eller Vista (begge er tilgjengelige)? Vil du ha 4:3 skjerm eller widescreen? (4:3 bare tilgjengelig som 14" med 1024x768 oppløsning) Her er noen forslag: T61 forslag 1: 14" 1440x900 skjerm, 1GB ram, Windows XP Pro, 120GB disk T61 forslag 2 samme som over, men med 1x2GB ram og 160GB harddisk T61 forslag 3: 14" 1440x900 skjerm, 2x1GB ram, Vista Business, 160 GB disk felles for alle 3: 2,3 kg, bluetooth, nVidia Quadro NVS 140M skjermkort (128MB dedikert minne), DVD+/-RW-brenner, T7300 prosessor (2 Ghz) Endret 30. januar 2008 av ventle Lenke til kommentar
QBab Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg liker å bli kalt nerd Men, viss folk finner det støtende kan det alltids endres. Angående spørsmålene dine Ventle. Krav til oppløsning: Egentlig ikke OS: Spiller ingen rolle - Har både XP Proffesional og Ubuntu liggende 4:3 skjerm: Liker begge typer like godt. T61 forslag 2 passer meg best hittil. Noen som kan fortelle kort og grovt hva som skiller de forskjellige seriene? Har de noe serier som er spesialiserte innen f.eks. Ultraportable, byggekvalitet, ytelse etc? Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Du burde få tak i en med 45nm CPU T8-9000 serien Lenke til kommentar
QBab Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Du burde få tak i en med 45nm CPU T8-9000 serien Utdyp er du snill Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Har selv hatt Thinkpads i flere år nå og jeg klarer ikke å se for meg at jeg noensinne kommer til å kjøpe noe annet. Mitt forslag til deg er en X61s: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...45;c:36159;r:pg LENOVO ThinkPad X61s 12.1" XGA, Core Duo L7300, 1 GB, 120GB, WLAN/BT, VB (UK427NO) 13037krEn herlig ultraportabel med uovertruffen kvalitet og design (ikke ment ironisk). Har selv en X61T (tablet utgave med 1400x1050 skjerm) og er meget fornøyd. Eneste jeg evt vil utsette på den ovennevne modellen er at det følger med 4 cellers batteri, noe som ikke vil gi hele verden med batteritid, personlig har jeg et 8 celler som jeg har klart å tyne ut i nesten 9 timer (minimum ytelse og lysstyrke). EDIT: Kan jo evt slenge med en 1GB RAM brikke for å bumpe opp Vista ytelsen, det er heldigvis ikke akkurat dyrt da :-) 8 Cellers batteri er heller ikke noe problem å skaffe i ettertid. EDIT2: Ser at mitt originale innlegg muligens ikke helt belyste grunnene til HVORFOR man burde kjøpe en Thinkpad. Er litt vanskelig å sette fingeren på egentlig, men vil spesielt trekke frem kvaliten, det utmerkede service apparatet (du kan f.eks bestille enhver liten del hvis noe evt skulle bli ødelagt), innovative løsninger og ikke minst trackpoint styrepinnen. EDIT3: Hvis du har litt mer å avse så har man jo X61s med hissigere CPU (L7500) 2GB RAM og 160GB disk: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...45;c:36159;r:pg 14.600kr Endret 30. januar 2008 av schmelck Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Du burde få tak i en med 45nm CPU T8-9000 serien Utdyp er du snill Pr dato tror jeg den reelle tilgangen på bærbare med 45 nm CPU er relativt liten, og således avgrenser mulighetene. Men Lenovo har noen helt nye modeller med T8100, T8300 og T9300 med 14,1'' skjerms (1440x900). Modeller er f.eks: ThinkPad T61 NC1P5NO, ThinkPad T61 ND1RUNO, ThinkPad T61 ND1PGNO, ThinkPad T61 ND1PJNO, ThinkPad T61 ND1PHNO. Har ennå ikke funnet noen av disse hos norske leverandører. Sjekket Stretto og Gigashops (gd.no) som vanligvis har svært stort utvalg. Fordelen med denne er litt høyere ytelse på samme hastighet (7 - 10 %) og at den er litt kjøligere. Selv har jeg en T60 med 14,1 (1400 x 1050), og vil nok fortsette med å kjøpe Lenovo Thinkpad framover. OK ytelse, bra batterilevetid (ca 5,5 - 6 timer). Og jeg valgte den fordi den gir meg det beste kompromisset mellom vekt og ytelse. X-serien har for meg for lite skjerm. Når det gjelder Thinkpad seriene R, T og X. Kan man enkelt si det slik. R serien er "budsjettserien" med 15,4, 15 og 14,1 tommers skjerm. Ofte litt tyngre (marginalt) og noe lavere spesifikasjoner. Har blant annet ikke fingeravtrykksleser på de fleste modeller og som oftest lavere batterikapasitet. T serien er mer "profesjonell" serie med samme skjermstørrelse, dvs litt bedre ytelse, lavere vekt og funksjonalitet. X serien er de utraportable. Endret 30. januar 2008 av Bolson Lenke til kommentar
QBab Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Kjempe greier! Det er slike svar jeg vil ha, her lærer jeg mye. Til schmelck, er ikke 12,1 litt lite? Vanskelig og skrive på tastaturet, lese på skjermen og slikt? Eller er dette en vane sak? Jeg har vurdert 12.1 før, men er ikke helt sikker etter å ha prøvekjørt en LG i et par timer. Edit: Hvordan er det med WIFI løsningen på den PC-en, du har en slik selv ikke sant? Godt signal? Endret 30. januar 2008 av QBab Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Kjempe greier! Det er slike svar jeg vil ha, her lærer jeg mye. Til schmelck, er ikke 12,1 litt lite? Vanskelig og skrive på tastaturet, lese på skjermen og slikt? Eller er dette en vane sak? Jeg har vurdert 12.1 før, men er ikke helt sikker etter å ha prøvekjørt en LG i et par timer. Edit: Hvordan er det med WIFI løsningen på den PC-en, du har en slik selv ikke sant? Godt signal? Tastaturet er helt overlegent bra (noe som er en av kjennetegnene til Thinkpad) og har ingenting å utsette på det, gikk selv fra T40p 14" til X61T 12". Lese på skjermen er langt ifra noe problem, ihvertfall på X61s som har 1024x768. Nå klarer jeg selvfølgelig ikke å finne en fin liste over "dot pitch" eller "P/DPI - Pixels/Dots per inch", men kort fortalt så vil en 12,1" med XGA (1024x768) få plass til 106 pixler per tomme, mens en 14,1" med SXGA+ (1400x1050) vil få plass til 124. Dette vil gjøre 14,1" skarpere, men 12,1" vil bli lettere å lese. Hvis du ikke har noe problem med å lese tekst i 1400x1050 på 14,1" vil det ikke være vanskeligere å lese på 12,1", ref: http://www.dell.com/content/topics/global....l=en&s=corp Min 12,1" med SXGA+ har 144 pixler per tomme noe som gjør skjermen veldig skarp, og sel jeg har ikke noe problem med å verken lese eller skrive tekst. Jeg har X61T ikke X61s, ikke store forskjeller unntatt at min har tabletfunksjon og der derfor tyngre. Bruker ikke tabletfunksjonen noe særlig, men det var den eneste ultraportable fra Thinkpad med SXGA+ oppløsning, så "måtte" jeg kjøpe den (er veldig opptatt av å ha høyest mulig DPI og oppløsning). WiFi funksjonen funker helt utmerket, har ikke vært utsatt for noen situasjoner hvor andre har bedre dekning enn meg, men har ikke gått aktivt inn for å teste dette dessverre. Jeg vil sterkt anbefale en 12,1"/ultraportabel PC, etter å ha hatt en 14" Thinkpad vil jeg aldri gå tilbake til noe større enn 12,1" (så lenge jeg får oppløsningen jeg ønsker). Dette er såklart en smaksak, men tror ikke jeg kjenner noen med ultraportabel som ønsker å gå over til større skjerm. Endret 30. januar 2008 av schmelck Lenke til kommentar
QBab Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Dette blir bare bedre og bedre Sånn skulle det vert hver gang man spurte om noe. Uansett, tablet PC er når du kan snu skjermen 360 grader og legge den over tastaturet ikke sant? Da er det vel touch screen også? I og med at man ikke kan bruke tastaturet når skjermen ligger over det. Høres veldig morsomt ut, men jeg tipper dette koster skjorta og litt til? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Litt generelt om lenovo og deres serier: A: Den første business serien, den er utgått. Kjennetegn: Heftig ytelse, mange utvidelsesmuligheter, gjerne 3-4cm tykk. G: Billig-billig. Fantes bare i noen få versjoner, og godt er det. R: Hjemmepc'ene. Før så var R store maskiner med dårlige spesifikasjoner. Men etter oppkjøpet av IBM sin pc-divisjon så har T og R blitt nesten samme maskin. R er dog fortsatt dårligere enn T, men vesentlig billigere. Det skiller ca 0.5cm tykkelse nå for tiden. Men T har høyere oppløsning, kraftigere rammer (Titan istedenfor magnesium enkelte steder). Komponentmessig bruker de dedikerte skjermkort og har høyere oppløsning enn R. T: De råeste Lenovoene. Titanrammer, dedikerte skjermkort, høye oppløsninger og tynne. T**p: De har alt T har, men i tilleg all den nyeste og råeste HW man får tak i, og tilhørende pris. X: Tynne små og lette. Har alt det R kan by på men pakket ned i et superlite 12" kabinett, og tilhørende pris. X tablet: sier seg selv gjør det ikke Jeg anbefaler deg å se på T61. For eksempel https://prisguiden.no/product.php?productId=87962 Eller om du vil spare litt penger og kjøpe en litt tykkere pc: R61: https://prisguiden.no/product.php?productId=87892 Her er en film som illustrerer alt det lenovo står for: Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Dette blir bare bedre og bedre Sånn skulle det vert hver gang man spurte om noe. Uansett, tablet PC er når du kan snu skjermen 360 grader og legge den over tastaturet ikke sant? Da er det vel touch screen også? I og med at man ikke kan bruke tastaturet når skjermen ligger over det. Høres veldig morsomt ut, men jeg tipper dette koster skjorta og litt til? Stemmer det. Relativt ubrukelig og du trenger det nok garantert ikke, men som sagt det var den eneste med 12,1" og 1400x1050 oppløsning, ergo mitt eneste valg. Innlegget over meg skrevet av Flimzes var så vidt jeg kan se meget korrekt. Om du går for en 14" eller 12" blir selvfølgelig opp til deg, men hvis du har muligheten til å prøve ut en X61s så vil jeg sterkt anbefale det. Vet ikke hvor viktig det er for deg, men hver obs på at X61 serien ikke har optisk drev. Hvis du evt kan vente en stund så ser jo X300 ut som den perfekte krysning mellom ultraportabel og vanlig: http://www.hardware.no/artikler/ny_lettvek...ra_lenovo/47540 Lenke til kommentar
QBab Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Dette blir bare bedre og bedre Sånn skulle det vert hver gang man spurte om noe. Uansett, tablet PC er når du kan snu skjermen 360 grader og legge den over tastaturet ikke sant? Da er det vel touch screen også? I og med at man ikke kan bruke tastaturet når skjermen ligger over det. Høres veldig morsomt ut, men jeg tipper dette koster skjorta og litt til? Stemmer det. Relativt ubrukelig og du trenger det nok garantert ikke, men som sagt det var den eneste med 12,1" og 1400x1050 oppløsning, ergo mitt eneste valg. Innlegget over meg skrevet av Flimzes var så vidt jeg kan se meget korrekt. Om du går for en 14" eller 12" blir selvfølgelig opp til deg, men hvis du har muligheten til å prøve ut en X61s så vil jeg sterkt anbefale det. Vet ikke hvor viktig det er for deg, men hver obs på at X61 serien ikke har optisk drev. Hvis du evt kan vente en stund så ser jo X300 ut som den perfekte krysning mellom ultraportabel og vanlig: http://www.hardware.no/artikler/ny_lettvek...ra_lenovo/47540 Siden dere snakker så varmt om 12.1 tommere og jeg har snust bort i tanken før, så tror jeg at jeg kommer til å lande på en ultraportabel. Optisk drev klarer jeg meg fint uten, i verste fall kan jeg kjøpe meg et drev som går via USB. Angående touchscreen, er ikke det praktisk vist du foreksempel vil tegne i photoshop? Edit: Kikket på denne x300 som du linket til, dæven den var søt er den enda mindre og tynnere enn de du får i dag? Eller samme størrelsen bare med flash disk og oppgraderte specs, er det vert og vente og hva tror dere prisen vil havne på? Endret 31. januar 2008 av QBab Lenke til kommentar
ventle Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 X300 blir alt annet enn billig, det er spekulert i feil side av 20 lapper jeg støtter også forslaget om x61s når jeg ser at du kan få den for 13 lapper, var ikke klar over at de var så billige nå. Touchscreen-utgaven (tablet) må du vel også over 20 for å få? Lenke til kommentar
QBab Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 X300 blir alt annet enn billig, det er spekulert i feil side av 20 lapper jeg støtter også forslaget om x61s når jeg ser at du kan få den for 13 lapper, var ikke klar over at de var så billige nå. Touchscreen-utgaven (tablet) må du vel også over 20 for å få? Jeg føler et dragsug mot x61s Hvor lenge varer standard batteriet og hva koster det for et som holder rundt 6-7 timer (om det er mulig)? Lenke til kommentar
majorkira Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 noen som vet hvor bra nvs 140 skjermkort er (hører at det tilsvare nvidia 8400 gs men folk sier at det er et cad kort hvor mye har dette og si)) X300 blir alt annet enn billig, det er spekulert i feil side av 20 lapper jeg støtter også forslaget om x61s når jeg ser at du kan få den for 13 lapper, var ikke klar over at de var så billige nå. Touchscreen-utgaven (tablet) må du vel også over 20 for å få? Jeg føler et dragsug mot x61s Hvor lenge varer standard batteriet og hva koster det for et som holder rundt 6-7 timer (om det er mulig)? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Det yter veldig likt 8400M GS. Du kan forvente opp mot 1600 poeng i 3DMark06 med det, noe som holder til en del spilling på middels innstillinger. Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 hadde absolutt prøvd å fått tak i en med "ny" cpu er vel test av multicom sin på dinside, da kan du få litt oversikt over den nyeste prosessoren og hva den betyr. Kanskje det er lettere å få den om du bestiller fra usa. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Test av multicom sin hva for noe? Har du link? Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 X300 blir alt annet enn billig, det er spekulert i feil side av 20 lapper jeg støtter også forslaget om x61s når jeg ser at du kan få den for 13 lapper, var ikke klar over at de var så billige nå. Touchscreen-utgaven (tablet) må du vel også over 20 for å få? Jeg føler et dragsug mot x61s Hvor lenge varer standard batteriet og hva koster det for et som holder rundt 6-7 timer (om det er mulig)? Er litt usikker på hvor lenge standard batteriet varer, kommer uansett helt an på hva du skal gjøre med maskinen, men du kan evt kjøpe høykapasitetsbatteri for 1300kr hvis du trenger mer juice. https://prisguiden.no/product.php?productId=76616 Det batteriet vil nok kunne vare 6-7 timer, men da med lavest mulig lysstyrke på skjermen, lavest ytelse ol. Ang X300, den vil nok koste endel penger, men det som virkelig kan lønne seg ved kjøp av dyre Thinkpads, er å kjøpe dem i USA. Min X61T hadde den kostet nærmere 30K med slike specs jeg har valgt, i USA kostet den bare 9K! Garantien blir det jo litt knot med, men det ordner seg nok ;-) Uansett så tror jeg ikke at jeg ville holdt pusten mens jeg venter på at X300 skal bli lansert, jeg ville nok bare kjøpt en X61s nå hvis jeg var deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå