Sindre90 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hei. jeg lurer på hvor stor interessen for mystikk og hvorfor folk er opptatt av sånt? er det noen som har noen gode svar på det? takk på forhånd;) Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Dette har dype røtter i samfunnet og i vår kultur og historie. Eventyr er fortsatt populære. Kan vel ikke gi noe helt direkte svar da jeg tror det er mange faktorer som spiller inn på det. Hadde vært like vanskelig å svare på hvorfor folk er religiøse osv. Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Dette har dype røtter i samfunnet og i vår kultur og historie. Eventyr er fortsatt populære.Kan vel ikke gi noe helt direkte svar da jeg tror det er mange faktorer som spiller inn på det. Hadde vært like vanskelig å svare på hvorfor folk er religiøse osv. Men det er en veldig annen ting. For eksempel kan det sies at folk er religøse fordi de trenger en forklaring på noe som skjer eller har skjedd, eller fordi de trenger noe å tro på. Dessuten er jo prosentandelen av f.eks kristne[1] mennesker som er "gode mennesker"[2] mye mye høyere enn den hos folk som ikke har en religion - men det trenger vi ikke diskutere nå. Interessen for mystikk kan forklares med at mennesker alltid tiltrekkes av noe ukjent som de ikke helt forstår. personlig elsker jeg folklore. Leser for tiden "The Vampire Encyclopedia" som er et helt seriøst verk om vampyrer, med informasjom om ikke bare filmer og bøker om dette, men også haugevis med referanser til folklore fra hele verden. [1]"Gladkristne" eller lignende som er åpne for alle andre livssyn; ikke slike fanatikere som avviser alt annet enn sin egen tro som svada, svindel eller djevelens verk. [2]Folk som gir penger til TV-aksjonen, er hyggelige mot andre, bryr seg, gir deg en klem, aksepterer f.eks livssyn og annet. Nå må jeg minne om at denne posten kommer fra en som har vokst opp i et moderat kristent hjem, og dermed ikke ville sagt noe stygt om religion siden han respekterer sin familie - men jeg har jo også merket tydelig at folk som ikke liker religion og mener ditt og datt, gjerne bryr seg mindre, ikke støtter veldedighet så mye, etc. Wow, dette ble litt vel mye prat om religion, og det var jo ikke helt poenget. Hvis noen vil diskutere dette håper jeg de starter eller refererer til en egen tråd et sted, hvis det er tillatt på dette forumet. Lenke til kommentar
vegarmin Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Dette har dype røtter i samfunnet og i vår kultur og historie. Eventyr er fortsatt populære.Kan vel ikke gi noe helt direkte svar da jeg tror det er mange faktorer som spiller inn på det. Hadde vært like vanskelig å svare på hvorfor folk er religiøse osv. Men det er en veldig annen ting. For eksempel kan det sies at folk er religøse fordi de trenger en forklaring på noe som skjer eller har skjedd, eller fordi de trenger noe å tro på. Dessuten er jo prosentandelen av f.eks kristne[1] mennesker som er "gode mennesker"[2] mye mye høyere enn den hos folk som ikke har en religion - men det trenger vi ikke diskutere nå. Interessen for mystikk kan forklares med at mennesker alltid tiltrekkes av noe ukjent som de ikke helt forstår. personlig elsker jeg folklore. Leser for tiden "The Vampire Encyclopedia" som er et helt seriøst verk om vampyrer, med informasjom om ikke bare filmer og bøker om dette, men også haugevis med referanser til folklore fra hele verden. [1]"Gladkristne" eller lignende som er åpne for alle andre livssyn; ikke slike fanatikere som avviser alt annet enn sin egen tro som svada, svindel eller djevelens verk. [2]Folk som gir penger til TV-aksjonen, er hyggelige mot andre, bryr seg, gir deg en klem, aksepterer f.eks livssyn og annet. Nå må jeg minne om at denne posten kommer fra en som har vokst opp i et moderat kristent hjem, og dermed ikke ville sagt noe stygt om religion siden han respekterer sin familie - men jeg har jo også merket tydelig at folk som ikke liker religion og mener ditt og datt, gjerne bryr seg mindre, ikke støtter veldedighet så mye, etc. Wow, dette ble litt vel mye prat om religion, og det var jo ikke helt poenget. Hvis noen vil diskutere dette håper jeg de starter eller refererer til en egen tråd et sted, hvis det er tillatt på dette forumet. jeg vil gjerne diskutere det utsagnet med deg. jeg mener det er en totalt feil måte å stemple mennesker som ikke er kristne eller troende på. jeg vil gjerne at du begrunner dette bedre enn du gjør. det der med antall prosent av kristne som er "gode mennesker" blir for meg helt patetisk. helt latterlig. hvem er da kristne? de som er registrert i statskirken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå