Gå til innhold

Får ikke til å overklokke Q6600

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp bygd meg ny PC, med hovedkort type Gigabyte GA-P35C-DS3R og Intel Core 2 Quad Q6600.

Jeg prøver å overklokke i BIOS eller med det medfølgende overklokkingsprogrammet, men ingen ting skjer, den blir fremdeles stående på 2,4 GHz. Jeg hadde håp om å komme opp i over 3 GHz.

Jeg har forstått det slik at jeg kan endre FSB-frekvensen og multiplayeren, men når jeg endrer disse verdiene skjer ingen ting. Er det noe jeg må 'låse opp' for å kunne starte å overklokke?

I BIOS'en står følgende verdier:

Robust Graphics Booster [ Auto ]

CPU Clock Ratio [ 9x ]

CPU Host Clock Control [Enabled ]

CPU Host Frequenzy (MHz) [ 266 ]

PCI Express Frequenzy (MHz) [ Auto ]

C.I.A.2 [Disabled]

Performance Enhance [standard]

System memory multiplier(SPD) [ 4.0~ ] ¨-> 1066 Strapping

Memory Frequency (MHz) 800 1066

High Speed DRAM DLL Settings [Option 1]

******** System Voltage Optimezed ********

System Voltage Control [ Auto ]

Jeg er klar over at 9x266 skulle gi 2394 Mhz, altså 2.4MHz, men selv om jeg endrer disse verdien skjer det altså ingen ting.

Jeg får ingen form for feilmeldinger, men hver gang jeg starter opp maskinen er den tilbake på 2.4GHz.

<b>Er det noen andre instillinger her som står helt feil?</b>

Som minnebrikker har jeg forøvrig Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4.

Som kjøling har jeg en Zalmann Reserator 2 vannkjøling og som PSU en 620W sak fra Corsair.

Jeg har vel egentlig ingen tro på at problemet ligger i de 3 siste komponentene der.

Skarphol

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banalt, men lagrer du innstillingene når du går ut av bios?

1. oppdater til nyeste bios!

2. Endre CPU host F... til f.eks 333.

3 Sett PCI-E til 100

4. Sett memory til 2.0 (1:1 divider)

5. Gi minnebrikkene 2,2v = +0,4v

6. Deaktiver Eist/C1E

For å få frem ekspert alternativer i bios trykker du Ctrl+F1 på forsiden i bios. Du vil da få mulighet til å stille timings. Sett 4-4-4-12

Om du har G0 versjonen av prosessoren skal det ikke være behov for å sette spenning til prosessor selv. Auto vil hovedkortet overvolte prosessor.

Edit: Skyldes muligens at bios resetter seg pga error under post. Muligens pga for lav spenning til minne.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

2 spørsmål:

- Du trykker CTRL+F1 for "advanced settings" i hovedbildet i BIOS?

- Du trykker F10 eller "Save and exit" for å lagre endringer?

Hvis bios resetter seg selv under post vil du merke. Da restarter maskinen et par ganger og/eller bruker laaaang tid.

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for tips!

Akkurat nå sitter jeg på jobben og får ikke kontrollert hva som er galt, men jeg trykker F10 for Save & Exit, ja, men jeg har ikke trykket CRTL+F1 for å komme videre inn i BIOS'en.

Skal forske videre når jeg kommer hjem.

Skarphol

Endret av Skarphol
Lenke til kommentar

Hei, har et lignende problem (ikke meningen å stjele posten din) :) Har selv et GA-P35C-DS3R og en E6750. Denne har jeg da kjørt på 3.4 i 4-5 måneder. Men i går da jeg startet maskinen stod den på default (2.66). Men da jeg gikk inn i bios og skulle forandre så jeg at overklokken var aktiv og skulle da kjøre på 3.4.

Save and exitet da, men da maskinen startet så jeg at cpuen enda kjørte standar selv om overklokkingen i bios var aktiv.

Fant til slutt ut at hvis jeg slo av maskinen, slo av bryteren på psu og så startet så startet den overklokket.... Noen som har et forslag hva som skjer??? Oppdaterte biosen i går uten at det hjalp....

Kan det være siden jeg byttet minne i går? "Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance

XP2-6400 2x2048MB 800MHz. (4-4-4-12)", disse satte jeg inn i går.

Kjører nå minnet i auto, da kjører det 1050MHz. Har testet pcen i Orthos i 15 timer, ingen feil.

Noen andre som har opplevd dette?

Endret av Ming Lee
Lenke til kommentar

Ok, jeg skjønner at jeg er skikkelig amatør her, for ingenting av det jeg har prøvd så langt har medført annet enn at BIOS'en resatte seg en gang. Så jeg tenkte jeg skulle oppdatere BIOS'en.

Gikk til produsenten og fant en oppdatering, lastet den ned, pakket den ut. Den pakket seg ut til tre filer. Den ene bare åpnet DOS-vinduet. Den andre fungerte ikke, da jeg prøvde å kjøre den. Jeg fikk beskjed om at den ikke fungerte fordi jeg trengte 64-bit's versjon.

Jeg kjører på Windows Home Premium 64-bit. Jeg søkte litt i forumet etter info om oppgradering av BIOS, men fant ikke noe på første forsøk, og lat som jeg er prøver jeg meg her igjen. Er det ikke bare å kjøre fila?

Skarphol

Lenke til kommentar

Hent ned Gigabyte sitt @bios program http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard...y&FileID=52 - det henter ned og opdaterer bios i Windows, ikke anbefalt medtode, men fungerer bra.

Har ingen direkte erfaring med P35C-DS3R, men har mye med P35-DS3R - vanligvis skjer dette ved for høy overklokking/tighte timings, hvis problemet vedvarer prøv å oppdater bios - ta alltid ut cmos batteri og dra ut strømkabel etter flash, trykk også på av/på knapp flere ganger for å lade ut kondensatorer skikkelig etter batteri/strøm er koblet fra - vent så noen minutter.

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre, har du slått av CPU HALT?

I Bios er det en innstilling som gjør at selv om du overklokker, vil den stå på mindre enn det du overklokket til.

I Bios så kan du finne dette advanced bios features. Det er nummer 12 fra toppen.

Hvis det står enabled der, er det det som er problemet. Velg disabled der:)

Lenke til kommentar

I Bios er det en innstilling som gjør at selv om du overklokker, vil den stå på mindre enn det du overklokket til.

I Bios så kan du finne dette advanced bios features. Det er nummer 12 fra toppen.

Du mener C1E HALT? Det er en strømsparefunksjon som sammen med EIST (Enhanced Speedstep) girer ned og senker vcore (strøm) til prosessoren når den ikke er under belastning - så fort du starter noe som trenger mer power så vil den gire seg opp automatisk - dette KAN gi problemer for noen maskiner, men fungerer som regel perfekt og gir bare fordeler - mindre strømforbruk og kaldere cpu.

Både C1E og Speedstep virker perfekt med min Q6600 - Gigabyte X38-DQ6, selv om den er klokket til 3.8ghz

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Du mener C1E HALT? Det er en strømsparefunksjon som sammen med EIST (Enhanced Speedstep) girer ned og senker vcore (strøm) til prosessoren når den ikke er under belastning - så fort du starter noe som trenger mer power så vil den gire seg opp automatisk - dette KAN gi problemer for noen maskiner, men fungerer som regel perfekt og gir bare fordeler - mindre strømforbruk og kaldere cpu.

Både C1E og Speedstep virker perfekt med min Q6600 - Gigabyte X38-DQ6, selv om den er klokket til 3.8ghz

Det er det jeg mener. Og jeg vet at det er en strømsparende funksjon, men ikke sikkert at trådstarter var klar over dette når han sjekket det i cpu-z. Men var bare ett forslag:)

Lenke til kommentar
Det er det jeg mener. Og jeg vet at det er en strømsparende funksjon, men ikke sikkert at trådstarter var klar over dette når han sjekket det i cpu-z. Men var bare ett forslag:)

Hvis den idler i Windows på 2.4ghz med C1E/EIST så kjører han i tilfelle på 3.6 - det er en ganske så staut overklokking på en selværklert amatør :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for alle forslag! Jeg ser nå at jeg rett og slett ikke har tid til å se mer på dette før etter helga. Altfor mye å gjøre om kveldene!

I går satte jeg opp multiplayeren til 9x og CPU Host frequency til 300MHz, noe som jo skulle gi 2,7Ghz. Når windows starter og jeg ser på spek'en som står i Velkomstsenteret (eller hva det heter) i Windows står fremdeles prosessoren oppgitt til Q6600 at 2.4 GHz. Men tilbake i BIOSen er står innstillingene på 9x og 300MHz.

Kan det være at verdien jeg leser i Windows ikke er riktig? Hvor er det greiest å sjekke hva slags frekvens jeg egentlig kjører på?

Skarphol

Lenke til kommentar
Hei!

Takk for alle forslag! Jeg ser nå at jeg rett og slett ikke har tid til å se mer på dette før etter helga. Altfor mye å gjøre om kveldene!

I går satte jeg opp multiplayeren til 9x og CPU Host frequency til 300MHz, noe som jo skulle gi 2,7Ghz. Når windows starter og jeg ser på spek'en som står i Velkomstsenteret (eller hva det heter) i Windows står fremdeles prosessoren oppgitt til Q6600 at 2.4 GHz. Men tilbake i BIOSen er står innstillingene på 9x og 300MHz.

Kan det være at verdien jeg leser i Windows ikke er riktig? Hvor er det greiest å sjekke hva slags frekvens jeg egentlig kjører på?

Skarphol

Bruk cpu-z, det leser verdiene riktig. Hentes her

Lenke til kommentar

OK, nå skjønner jeg ikke noe. Det er riktignok ikke første gang DET skjer.

(Og jeg lovte i forrige innlegg å la denne saken ligge til over helga, men jeg er notorisk løgner)

Jeg lastet ned det aldeles glimrende programet CPU-Z.

Jeg har ikke flasha BIOS'en ennå.

Når jeg forlot PC-en i går sto Mulitlplieren på 9x og frekvensen på 300MHz, altså 2,7GHz. Alikevel viste 'Velkomstsenteret' i Windows at jeg kjørte på 2,4GHz. Jeg tror det velkomstsenteret er helt på bærtur.

Well, anyway, CPU-Z viste dette bildet:

CPU-Z.jpg

Her ser man at multiplieren står på 6x og frekvensen på 300Mz, tilsammen 1,8GHz. Dette er jo langt værre enn de 2,4GHz jeg trodde jeg hadde! Men jeg hadde jo satt multiplieren til 9x!!

Jeg omstartet PC-en, og satte multiplieren til 8x for å se hva som skjedde.

CPU-Z viser fremdeles samme verdier; 6x og 300MHz, tilsammen 1,8GHz.

I BIOS'en står nå følgende verdier:

Robust Graphics Booster....... [ Auto ]

CPU Clock Ratio .....................[ 8x ]

CPU Host Clock Control ..........[Enabled ]

CPU Host Frequenzy (MHz) ....[ 300 ]

C.I.A.2 .....................................[Disabled]

Performance Enhance ..............[standard]

System memory multiplier(SPD) [ Auto ]

Memory Frequency (MHz) 800 900

High Speed DRAM DLL Settings .[Option 1]

System Voltage Control .............[ Auto ]

Hva pokker er det jeg gjør galt?

Skarphol

Endret av Skarphol
Lenke til kommentar
OK, nå skjønner jeg ikke noe. Det er riktignok ikke første gang DET skjer.

(Og jeg lovte i forrige innlegg å la denne saken ligge til over helga, men jeg er notorisk løgner)

Jeg lastet ned det aldeles glimrende programet CPU-Z.

Jeg har ikke flasha BIOS'en ennå.

Når jeg forlot PC-en i går sto Mulitlplieren på 9x og frekvensen på 300MHz, altså 2,7GHz. Alikevel viste 'Velkomstsenteret' i Windows at jeg kjørte på 2,4GHz. Jeg tror det velkomstsenteret er helt på bærtur.

Well, anyway, CPU-Z viste dette bildet:

CPU-Z.jpg

Her ser man at multiplieren står på 6x og frekvensen på 300Mz, tilsammen 1,8GHz. Dette er jo langt værre enn de 2,4GHz jeg trodde jeg hadde! Men jeg hadde jo satt multiplieren til 9x!!

Jeg omstartet PC-en, og satte multiplieren til 8x for å se hva som skjedde.

CPU-Z viser fremdeles samme verdier; 6x og 300MHz, tilsammen 1,8GHz.

I BIOS'en står nå følgende verdier:

Robust Graphics Booster....... [ Auto ]

CPU Clock Ratio .....................[ 8x ]

CPU Host Clock Control ..........[Enabled ]

CPU Host Frequenzy (MHz) ....[ 300 ]

C.I.A.2 .....................................[Disabled]

Performance Enhance ..............[standard]

System memory multiplier(SPD) [ Auto ]

Memory Frequency (MHz) 800 900

High Speed DRAM DLL Settings .[Option 1]

System Voltage Control .............[ Auto ]

Hva pokker er det jeg gjør galt?

Skarphol

Les svaret mitt ovenfor ang. c1e halt-

Gå inn i bios, advanced bios features, nr 12 fra toppen. Klikk den til disabled:)

Lenke til kommentar

Gå inn i bios, advanced bios features, nr 12 fra toppen. Klikk den til disabled:)

TAKK TAKK TAKK TAKKETAKKK! :thumbup:

Det løste jo hele problemet! At jeg ikke kan ta meg tid til å lese rådene jeg får litt grundigere har nok en gang ført til helt unødvendig utriving av hodehår.

Når gjelder det bare å se om jeg klarer å presse den opp i den hastigheten du har i signaturen din... :cool:

Skarphol

Lenke til kommentar
Når gjelder det bare å se om jeg klarer å presse den opp i den hastigheten du har i signaturen din... :cool:

Skarphol

Jeg kjører min Q6600 G0 på 3.8ghz akkurat nå, den klarer 4ghz, men liker å ha litt margin.

Min er også vannkjølt - Blackice Extreme dobbel radiator, Asetek Xtreme pumpe og Swiftech Apogee GTX blokk - dette kjøler nok litt bedre enn din Reserator 2, men du burde klare mellom 3.4-3.8ghz med rett tweaking.

Lenke til kommentar

TAKK TAKK TAKK TAKKETAKKK! :thumbup:

Det løste jo hele problemet! At jeg ikke kan ta meg tid til å lese rådene jeg får litt grundigere har nok en gang ført til helt unødvendig utriving av hodehår.

Skarphol

Flott, hvis ser på mine tråder for bare ett par måneder tilbake, så ser du at jeg har spurt om akkurat det samme! Flott at det ordnet seg :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...