Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mistenker ødelagt PSU. Hvordan få testet?

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Jah.. enkelt og greit så lurer jeg på om det kan være noe feil med PSU'n min.

Hvordan skal jeg gå fram for å få testet den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Denne skulle vel heller vært under tråden "strømforsyninger".

Finn 20/24 pin connectoren til psu`en din, bøy til en binders slik at du kan stikke endene inn i connectoren. putt ene enden i hullet til den grønne ledningen (det finnes bare 1) og andre enden i hullet til en svart ledning (samme hvilken).

Ikke hold i bindersen når du setter i nettledningen! Plugg i strømledningen, og skru på psu. Da ser du om viften starter, og hvis den gjør det så er i den i hvert fall i orden.

Om den leverer nok strøm til systemet ditt, er en helt annen sak.

Howto: http://www.hardware.no/diverse/overklokkin...orsyninger.html

Mvh

Ztonez...

Endret av ztonez
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Takker for svar :)

Nå er saken slik at jeg ikke har noen ekstreme problemer av typen maskinen slår seg over hodet ikke på eller lignende, men jeg lurer på om PSU'n kan ha ødelagt et skjermkort.

Godt mulig GPU'n kan ha tatt kvelden helt av seg selv, men det kan jo være greit å avkrefte at det gjelder PSU'n...

Siden GPU'n som ble ødelagt hadde en egen PCIe-plugg kan det ikke da være lurt å få testet denne? Men jeg har ikke helt forstått hvordan jeg skal gjøre det ennå...

Skal jeg bare måle spenningen og om den er grei så burde alt være ok der?

Lenke til kommentar

Tja, du kan jo alltids måle for å sjekke om du har de riktige spenningene, men,,Det er slett ikke sikkert at spenningen på pluggen holder seg stabil ved belastning, du kan jo å ha mye rippel på spenningen, de sees kun i ett oscilloskope.

Lenke til kommentar

starter vifter på systemet da? lyder? starter psu viftern.. noen idikasjoner at det er strøm på hk? vist så er det noen form for feilmeldingr i form av lyd, dioder evt display på hk med feilmeldings kode...

starter ingen av viftene tipper jeg at psu har tatt kveld.. mulighet til å teste en annen? låne fra kompis?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Tja, du kan jo alltids måle for å sjekke om du har de riktige spenningene, men,,Det er slett ikke sikkert at spenningen på pluggen holder seg stabil ved belastning

Finnes det en enkel måte å belaste PSU'n på et eller annet vis da?

Maskinen fungerer jo helt fint bortsett fra det skjermkortet som nå ikke fungerer(Og heller ikke står i maskinen lengre)

Saken er bare at jeg gjerne vil avkrefte at det er noen problemer med PSU'n.. om det faktisk er no galt med den og den plutselig bestemmer seg for å ødelegge alt som står i maskinen kan det fort koste litt penger

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar

trur ikkje psu har ødelagt skjermkortet..

har du garanti på utstyret så e det jo bare å sende inn til test/reprasjon/få nytt utstyr..

kan jo være hk også.. kortslutter skjermkortet pga psu vil eg tippe at det også vil lukte svidd!

finnes mye strøm målings utstyr men dette koster enn del.. kjenner ikke en elektriker som kan hjelpe deg med å teste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...