Gå til innhold

Problemer med ABIT hovedkort.

vsn

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt meg ett nytt hovedkort, men det har oppstått litt problemer siden jeg putta det inn i PC-en. Første som skjedde etter at jeg hadde formatert var at skjermen ikke ville få bilde etter at jeg hadde lagt inn hk + skjermkort drivere, prøvde på nytt etter at jeg updatet biosen til siste versjon. Men nå står det at jeg bare har 1.75GB ram, har 2stk 1gb's brikker, Corsair Ballistix DDR2 PC-8500. Noen som har peil på hva som er galt med det hovedkortet her? Jeg har ingen ABIT erfaring, har kjørt MSI hele veien så er litt skuffa. Tenkte jeg skulle teste ett annet merke for en gang skyld. Skulle holdt meg til MSI. :\ Jo forresten kan heller ikke se hva gradene på skjermkortet mitt er, og gpu-core informasjon er heller ikke tilgjengelig. :\

Endret av visine2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skulle ikke oppdatert BIOS når det var feil i\med OS.

Det du skal gjøre: Formater PC-en, slett hele windowspartisjonen.

Det første du gjør er å finne RETT bios fra http://www.abit-usa.com/ og flash.

Så finner du RETT drivere fra samme side, og innstalerer en og en med restart imellom.

Til slutt innstalerer du skjermkortdriver. Temperatur kan du lese av i f.eks Rivatuner, ATITool, Everest osv.

Lenke til kommentar

Jeg flashet biosen etter re-installert windows, og jeg har lagt inn alle korrekte drivere og restartet hver gang. Eneste som er irriterende nå er at gpu-core står feil informert og gradene på skjermkortet vises ikke. Og jeg mangler 300mb ram. Siden det står oppført at jeg bare har 1.75gb isteden for 2gb.

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort er det snakk om?

Hvordan vet du at det mangler 300 MB RAM?

Hvor har du sjekket GPU temp, hvilken GPU er det snakk om. Hvordan sjekket du frekvensene?

Om det er et hovedkort med integrert skjermkort vil det gjerne "låne" minne, noe som kan forklare at det bare vises 1,75GB

Lenke til kommentar

Hmm sjekka med Ntune, prøvde med "SiSoftware Sandra" også, også brukt cpu-z opplegget.

Hmm det viser også gradene til skjermkortet på 90 grader, men det er ikke korrekt. Jeg har kjent etter på kortet og det er ikke varmt i det hele tatt. Før jeg bytta hovedkort lå det på 40 grader idle, meste jeg har hatt det oppi er 60 grader og det er under full load.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335666

Det er hovedkortet jeg har.

Noen som har noe forslag til hvordan jeg kan sjekke gpu-core, eventuelt fikse i bios. ABIT biosen har mye mer utvalg enn MSI sine bioser.

Brukte http://www.cpuid.com/hwmonitor.php til å sjekke gradene.

Endret av visine2k
Lenke til kommentar

Hmmm sjekka med everest nå, og det viser kun det intergrete skjermkortet's informasjon, ikke rart jeg ikke kunne se mitt riktige skjermkort, men det jo det jeg bruker nå. Noen som har peil på åssen jeg disabler det kortet sånn at det ikke tar minnet? Må jo være der gradene vises.

Lenke til kommentar

Fungerer maskinen?

Ville glemt gpu temp, 90 grader er uansett neppe kritisk. Om annet så er det en bug i programmet/sensor gir feile data. Dette er ikke noe å ligge våken over!

Grunnen til at det dukker opp mindre minne er pga at det integrerte skjermkortet deler/bruker minne. Sjekk minnet med CPU-Z.

Lenke til kommentar

Ja maskinen fungerer, har disablet det intergrerte skjermkortet i windows, også har jeg disablet at det skal ta noe ekstra minnet. Det viser nå at jeg har 2gb. Men ser fortsat ikke gradene på pci-e kortet mitt, viser kun "90" grader på det intergrerte. Vet ikke om det er noe annet jeg burde fikse i bios, i og med at jeg har lite peil på ABIT sin bios. Er mulig å kjøre "sli" med det intergrerte kortet? Syntes det sto "SlI støttet, AV" på everest så disablet jeg det i windows nå står det bare "SLI ikke støttet" :p

Lenke til kommentar

Ja den står på PCI-e som first priority, men vet du om det er noe mulighet for å disable det intergrete skjermkortet helt? Jeg tok og disablet at den skulle gi 256mb til det intergrerte skjermkortet også, Det er fiksa på nå, eneste som jeg kan sette fingern på nå er gradene som vises for skjermkortet, har prøvd 3 forskjellige og alle viser 88-90 grader. Vet ikke om det er noe annet jeg burde fikse på mens jeg er igang. Disablet det intergrerte skjermkortet i windows bare, Så det ikke vises.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...