XDamage Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Har PS3 og lurer på hva som skal til for å sende 1080p signal til TVen, samtidig som den sender 5.1 (eller 7.1 for den saks skyld) lpcm signal via hdmi til lydanlegget? Har Logitech Z-5500, og skjønner at det aldri kan ta inn 5.1 lpcm, siden TOSLINK kun støtter opp til 2.1 lpcm. Hvis dette lar seg gjøre, vurdérer jeg å kjøpe et skikkelig hjemmekinoanlegg. Da er spørsmålet, finnes det recievere som har to hdmi innganger/utganger?? Kan jeg da sende både lyd og bilde via hdmikabel (siden PS3 kun har én hdmi utgang) til recieveren (recieveren sender lpcm lyden videre til høytalerne), og sende bildesignalet videre fra recieveren til min 40w2000 hdtv i 1080p?? Takk for svar på forhånd! Endret 30. januar 2008 av XDamage Lenke til kommentar
jes74 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hei! Kjøp deg et skikkelig anlegg. Det du da kan gjøre er å kjøre HDMI-signalet (Versjon 1.3 sender både lyd og bilde vi HDMI)fra PS4 inn på reciveren. Så tar du ut video-signalet på HDMI-out på reciveren og sender dette signalet til TV'en. Men, sørg for at reciveren du eventuellt kjøper støtter HDMI-versjon 1.3, dersom reciveren bare støtter versjon 1.2 får du ikke overført lyden fra PS3 via HDMI-kabelen. Lenke til kommentar
Actionchicken Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Men, sørg for at reciveren du eventuellt kjøper støtter HDMI-versjon 1.3, dersom reciveren bare støtter versjon 1.2 får du ikke overført lyden fra PS3 via HDMI-kabelen. Hvorfor mener du at det ikke går? Lenke til kommentar
jes74 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Men, sørg for at reciveren du eventuellt kjøper støtter HDMI-versjon 1.3, dersom reciveren bare støtter versjon 1.2 får du ikke overført lyden fra PS3 via HDMI-kabelen. Hvorfor mener du at det ikke går? Mener bare at lyden ikke blir overført over HDMI dersom versjonen er 1.2 Hentet fra Wikipedia: [edit] HDMI 1.2 Released August 2005. Added support for One Bit Audio, used on Super Audio CDs, up to 8 channels. Availability of HDMI Type A connector for PC sources. Ability for PC sources to use native RGB color-space while retaining the option to support the YCbCr CE color space. Requirement for HDMI 1.2 and later displays to support low-voltage sources. HDMI 1.3 Released 22 June 2006.[6][7] Increases single-link bandwidth to 340 MHz (10.2 Gbit/s) Optionally supports 30-bit, 36-bit, and 48-bit xvYCC with Deep Color or over one billion colors, up from 24-bit sRGB or YCbCr in previous versions. Incorporates automatic audio syncing (Audio video sync) capability. Optionally supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers.[8] TrueHD and DTS-HD are lossless audio codec formats used on Blu-ray Discs and HD DVDs. If the disc player can decode these streams into uncompressed audio, then HDMI 1.3 is not necessary, as all versions of HDMI can transport uncompressed audio. Availability of a new mini connector for devices such as camcorders.[9] Lenke til kommentar
Actionchicken Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Men, sørg for at reciveren du eventuellt kjøper støtter HDMI-versjon 1.3, dersom reciveren bare støtter versjon 1.2 får du ikke overført lyden fra PS3 via HDMI-kabelen. Hvorfor mener du at det ikke går? Mener bare at lyden ikke blir overført over HDMI dersom versjonen er 1.2 Det er feil, den har støttet overføring av både lyd og bilde fra version 1.0. Hvis det er overføring av de nye høyoppløste lydformatene du tenker på må du ha HDMI V1.3, du har også den forddelen av automatisk lipsync. Lenke til kommentar
Actionchicken Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Har PS3 og lurer på hva som skal til for å sende 1080p signal til TVen, samtidig som densender 5.1 (eller 7.1 for den saks skyld) lpcm signal via hdmi til lydanlegget? Har Logitech Z-5500, og skjønner at det aldri kan ta inn 5.1 lpcm, siden TOSLINK kun støtter opp til 2.1 lpcm. Hvis dette lar seg gjøre, vurdérer jeg å kjøpe et skikkelig hjemmekinoanlegg. Da er spørsmålet, finnes det recievere som har to hdmi innganger/utganger?? Kan jeg da sende både lyd og bilde via hdmikabel (siden PS3 kun har én hdmi utgang) til recieveren (recieveren sender lpcm lyden videre til høytalerne), og sende bildesignalet videre fra recieveren til min 40w2000 hdtv i 1080p?? Takk for svar på forhånd! For å få en reciver med 2 HDMI utganger må du opp med en ca 18-Tusen og oppover. Men det eneste du behøver og gjøre er å koble slik: HDMI fra PS3 til reciver HDMI fra reciver til TV/Fremviser HDMI overfører både lyd og bilde i en av samme kabel. Kan du si meg hvilken prisklasse du vil forholde deg til? Lenke til kommentar
jes74 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Men, sørg for at reciveren du eventuellt kjøper støtter HDMI-versjon 1.3, dersom reciveren bare støtter versjon 1.2 får du ikke overført lyden fra PS3 via HDMI-kabelen. Hvorfor mener du at det ikke går? Mener bare at lyden ikke blir overført over HDMI dersom versjonen er 1.2 Det er feil, den har støttet overføring av både lyd og bilde fra version 1.0. Hvis det er overføring av de nye høyoppløste lydformatene du tenker på må du ha HDMI V1.3, du har også den forddelen av automatisk lipsync. Sorry, burde egentlig ha husket det. Endret 30. januar 2008 av jes74 Lenke til kommentar
XDamage Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Har PS3 og lurer på hva som skal til for å sende 1080p signal til TVen, samtidig som densender 5.1 (eller 7.1 for den saks skyld) lpcm signal via hdmi til lydanlegget? Har Logitech Z-5500, og skjønner at det aldri kan ta inn 5.1 lpcm, siden TOSLINK kun støtter opp til 2.1 lpcm. Hvis dette lar seg gjøre, vurdérer jeg å kjøpe et skikkelig hjemmekinoanlegg. Da er spørsmålet, finnes det recievere som har to hdmi innganger/utganger?? Kan jeg da sende både lyd og bilde via hdmikabel (siden PS3 kun har én hdmi utgang) til recieveren (recieveren sender lpcm lyden videre til høytalerne), og sende bildesignalet videre fra recieveren til min 40w2000 hdtv i 1080p?? Takk for svar på forhånd! For å få en reciver med 2 HDMI utganger må du opp med en ca 18-Tusen og oppover. Men det eneste du behøver og gjøre er å koble slik: HDMI fra PS3 til reciver HDMI fra reciver til TV/Fremviser HDMI overfører både lyd og bilde i en av samme kabel. Kan du si meg hvilken prisklasse du vil forholde deg til? Ok, jeg tror jeg skjønner. Tror du den her burde holde? Onkyo TX-SR605. Men MÅ man koble til 7.1, eller støtter den 5.1 i første omgang? Så får jeg heller kjøpe de ekstra høytalerne etterhvert? Takk for svar! Lenke til kommentar
Actionchicken Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 En meget bra reciver til prisen, med blant annet romkorreksjon, 2 HDMI-Innganger og den har støtte for de nye høyoppløste lydformatene. Dette vil å merke bli konvertert til MPCM (Ukomprimert lyd) i PS3; noe som er i utgangspunktet like bra. Ihvertfall ett enormt løft fra eks Dolby Digital, du får mer dynamikk, vokalene blir fyldigere og det er flere detaljer i lydbildet. Når du først har opplevd dette med en Blu-Ray film er det en liten nedtur når man må se på vanlig DVD. Du må selfølgelig ikke ha 7.1 for å benytte deg av dette, jeg bare sa at den har støtte for det. Så om du vil ha 5.1 eller 2.1 etc er opp til deg. Lenke til kommentar
XDamage Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Dette vil å merke bli konvertert til MPCM (Ukomprimert lyd) i PS3; noe som er i utgangspunktet like bra. Kan du forklare denne litt nærmere? Er Mpcm noe annet enn lpcm, og vil det si at Onkyo'en ikke støtter lpcm? Anyways, takk for svar. Så var det bare å begynne å spare! :!: Lenke til kommentar
Actionchicken Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Dette vil å merke bli konvertert til MPCM (Ukomprimert lyd) i PS3; noe som er i utgangspunktet like bra. Kan du forklare denne litt nærmere? Er Mpcm noe annet enn lpcm, og vil det si at Onkyo'en ikke støtter lpcm? Anyways, takk for svar. Så var det bare å begynne å spare! :!: Det vil si at PS3 konverterer de høyoppløste lydformatene som Dolby Digital True HD til MPCM (men ikke DTS master audio) internt og kan ikke sende det som bitstrem til reciver slik at den kan behandle det derfra. PCM står for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd, dette er den samme teknikken som brukes på CD bare at det er i flere kanaler, derfor M (Multichannel). LPCM er en forkortelse for Linear Linear pulse code modulation, om det er noe som skildrer MPCM og LPCM er jeg ikke sikker på. Ihvertfall kan du tenke at MPCM eller Dolby Digital TrueHD blir pakket ned og sendt i en pakke, for å dermed blir åpnet uten tap av kvalitet. Så i utgangspunktet er MPCM like bra som Dolby Digital True-HD eller DTS Master Audio etc, men DTS Master Audio kan være noe bedre siden at lyden kan være litt annerledes/bedre behandlet imotsetning til MPCM som ikke påvirker den orginale lyden. Så du vil egentlig få høyoppløst eller ukomprimert lyd om du vil, det vil bare ikke stå DTS Master Audio i displayet. Onkyo 605 støtter LPCM ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå