Gå til innhold

Sony A300 og A350

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner heller ikke hvorfor i all verden ikke vanlige fotobutikker tar inn Sony snart? Jeg jobber i Oslo sentrum og har for morro gått innom 7-9 butikker, kun FotoVideo i tillegg til Sony Center hvor jeg jobber har Alpha inne.

Hei Flums,

did you have your very dark sun glasses on, when you looked around in the stores? Black cameras and lenses are hardly visible with sunglases on, that must be the only explanation for the experience from your store checks :-)

We have in a l l shops (even the smallest one) a whole Sony "vitrine" with 6 shelfs. Alpha 100, 200, 350 and 700 are available in all shops inkl. "touch & try". On top, we have a l l Sony lenses (including all Zeiss lenses up to the 300mm 2,8G for 65.000 Nok) either directly available in the shops or within the same day (Oslo)or 24 hours (districts)from our central stock.

Example from Oslo: Our smallest shop is Byporten (50m2). Next to the named cameras (in hus only, single kit or double kit version), they have 17 (!) different lenses in physical stock, the "missing" lenses are only two minutes walk away in Akersgata.

There must be a reason that we sell by far the most Sony Alpha cameras in Norway, or? :-)

But at least I agree to one thing: The Sony centers have very very nice furniture to present the Alpha System. Because you have only one brand, the Alpha Brand is very very visible in your shelfs. In our shops, they almost disappear in the shels next to the 100 other ones. We are working on this problem, together with Sony Norge. So Sony (together with Pentax) will be much more visible from 1st of April.

Sorry for the advertising, but I guess I had to give my opinion when I read "nobody in Oslo has Sony Alpha in stock". *shakehand*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok en gang bringer Stephan gode nyheter til torgs. Japan Photo har gjort en god del for å bringe de mindre merkene ut til folket, og nå gjør de altså enda mer. Jeg er glad for at en så stor kjede tenker på mangfold i tillegg til profitt, og at vi får anledningen til å se nærmere på mer finfine saker fra både Sony og Pentax i butikkene snart. Jeg har enda ikke fått tafset på A700, så det er kanskje på tide?

Lenke til kommentar
Ingen som har fått et av kameraene?

Nei, ikke fått "et", men "50" på torsdag ettermiddag :-)

Supert! Det betyr at jeg vil få kamera mitt til påske. Håper dere får sendt de ut på torsdag også så kanskje jeg kan hente det på posten til lørdag. Gleder meg veldig til og få dette kamera. :new_woot:

Har dere fått 50stk eller får dere 50stk til torsdag?

Endret av Bombasa
Lenke til kommentar
Ingen som har fått et av kameraene?

Nei, ikke fått "et", men "50" på torsdag ettermiddag :-)

Supert! Det betyr at jeg vil få kamera mitt til påske. Håper dere får sendt de ut på torsdag også så kanskje jeg kan hente det på posten til lørdag. Gleder meg veldig til og få dette kamera. :new_woot:

Har dere fått 50stk eller får dere 50stk til torsdag?

Vi har fått den siste Torsdag og den har blitt sent till butikkene på fredag. Så vanligvis så skulle butikkene har den i hylle Mandag/Tirsdag. Webbutikk sover antakeligvis fordi de har den siden Fredag men websiden viser ikke dette...strange...vi ska ordne det på Mandag morgen.

Was that a funny Norwegian spelling answer or what? *lough*

Lenke til kommentar
Det som irriterer mest med Sony, er at om man skal ha et visst utvalg av ekstrautstyr (noe vi prøver med alle merker vi fører), er at det er uhorvelig mange batterityper. Det er en jungel av batterier og ladere i forhold til mange av konkurrentene. Canon har holdt på BP-511 og NB-2LH til nesten alle sine større kamera og videokamera, mens Sony bytter til hvert nytt kamera de lanserer (ugunstig for kundene også).

A200, A300, A350 og A700 bruker samme batteri. Dvs at Sony har samme batteri på samtlige av sine modeller som vil være i salg framover. Sony benytter også samme type minnekort på samtlige kameraer (CF og MS). Forhåpentligvis fortsetter Sony samme spor på dSLR, faktisk er dette så rent om pent at det er forbilledlig :)

Lenke til kommentar

Vi får håpe det er som du sier, kimare. Vi selger en type lader som heter Hähnel Ultima. Denne finnes i mange forskjellige versjoner, en for hvert kameramerke. Hver modell støtter alle det aktuelle merkets batterier ved at man kan skifte mellom tre plater som følger med (noen produsenter trenger bare en eller to plater, og noen produsenter bruker samme batterier... veldig greit synes jeg). Den eneste produsenten de ikke får plass til alle batteriene på disse tre platene er Sony, til tross for at det er produsenten som har den lengste lista bak på produktet over hvilke batterier som støttes :) .

Samtidig så kom Sony med en teknikk som fant ut om man brukte original batteri eller ikke. Satt man et originalt batteri inn i et gitt kamera, så fungerte det i noen sekunder til kameraet låste seg med meldingen om at man måtte bruke originalt batteri (og de koster jo mange ganger hva et minst like godt uoriginalt koster).

Men vi får håpe at Sony i fremtiden har litt mer omtanke for sine kunder, spesielt de som kjøper DSLR. Det er en fordel å kunne bytte kamera og samtidig kunne bruke de gamle batteriene. At DSLR'ene bruker CF er så klart en stor fordel på flere måter.

Lenke til kommentar

Hadde Sonys dSLR kun brukt MS så hadde det vært totalt latterlig, så vi skal være glade at Sony ikke er så ravende gale i sin forkjærlighet for proprietære løsninger.

Jeg er absolutt ingen Sony-fan når det gjelder elektronikk generelt. Tvert i mot, faktisk. Jeg har en Sony WM D6 Pro Walkman fra mine yngre dager i radio, men som fjernsynsfotograf slapp jeg faktisk unna Sony. Vi brukte nemlig Panasonic M2 i steden for Betacam, selv om vi også brukte U-matic SP i tillegg.

Når det gjelder slr stiller det seg annerledes. Jeg har alltid beundret Minoltas sofistikerte teknologi på nittitallet, og var ikke skeptisk til Sonys evne til å videreføre den tradisjonen. Det synes jeg de viser at de er i stand til med den siste generasjonen kameraer, og jeg synes heller ikke A100 er så dårlig som kritikerene vil ha det til. Det gleder meg derfor at Sony er så konsekvente i sine valg på slr-siden, men det skyldes neppe Sony selv. Det skyldes nok at teamet fra KM som følgte med på lasset blir lyttet til, og får foreta valg som er strategiske overfor fotokundegruppen. KM-kundene var nok mer kresne enn noen andre kundegrupper, og det tror jeg Sony er klar over. Derfor fungerer nok slr-divisjonen mer uavhengig av konsernet enn de andre delene av konsernet.

Bomskudd som mye støy på høy iso er nok snart glemt, for Sony ser ut til å foreta en del riktige avgjørelser i disse dager. Det gleder meg at de satser så stort, for det skaper ikke bare konkurranse for Canikon, men også rom til at de øvrige små kan lykkes i å få oppmerksomhet, slik som det var i oldtiden for 20-40 år siden.

Lenke til kommentar
Jeg har enda ikke fått tafset på A700, så det er kanskje på tide?

Jeg prøvde såvidt når jeg var innom butikken i Oslo. Og jeg likte egentlig det jeg så. Muligens med unntak av batterigrepet; men det må man jo ikke kjøpe.

Tom

Jeg møter nok Kim Are i påsken, så det blir nok litt tafsing på meg da. Ikke at jeg liker å tafse på Kim Are (når jeg tenker meg om har jeg aldri forsøkt, så man skal aldri si aldri), men han har i alle fall fristet meg med sin A700.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått Sony A350 i posten. Og må sies og være en stor forbedring i forrhold til Sony A100.

Raskere AF

Bedre ISO, egen iso knapp

Større skjerm

FN knapp for raskere navigering

Tilt skjerm

Ikke så mye lyd

Alt går raskere

Forbedret bilde stabilisering

Live view (vet ikke om jeg kommer til og bruke det så mye men er helt sikkert kjekt i enkelte sammenhenger.)

Bedre auto hvit balanse

Kamera virker mere nett og holde i en A100

Gleder meg til og ut og ta bilder med kamera.

Akkurat nå så høljer regnet ned ute så det frister ikke og gå ut.

Er det flere her på forumet som har kjøpt eller som kommer til og kjøpe dette kamera?

Endret av Bombasa
Lenke til kommentar
Hei Flums,

did you have your very dark sun glasses on, when you looked around in the stores? Black cameras and lenses are hardly visible with sunglases on, that must be the only explanation for the experience from your store checks :-)

Som jeg har sagt tidligere, jeg vet JP har Sony, og takk for det! Faktisk der jeg kjøpte A100 når det kom ut samt litt blitz osv som man ikke finner andre steder. Det var ment som et angrep mot andre fotoforretninger. Butikker har bedret seg litt, men feks fotobutikk som FotoVideo burde være flaue!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har boka om Sony A300/350 til Gary Friedman kommet ut. Har selv lastet den ned og leser den nå.

Er absolutt og anbefale til alle som har kjøpt kamera og 20$ (100kr) er jo ingen ting for en så stor og god bok.

www.FriedmanArchives.com

Lenke til kommentar

Hei, var innom SonyCenter på CCVest, som selger A350 med kitobjektiv til 6.990,- Samme kit koster 7.299,- på JapanPhoto. Jeg har aldri ansett SonyCenter som prisledende, så jeg fant det overraskende at de selger dette rimeligere enn JP.

Videre synes jeg forskjellen på A350 kamerahus på JP (5.990,-) og kit er relativt stor. Lefdal som selger A300 med samme kitobjektiv har kun en prisforskjell på 500,-

Spørsmålet blir dermed: Når kommer JP (eller SonyCenter eller andre) med A350 med kitobjektiv til 6.500,-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...