tomsi42 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Første gang jeg har hørt noen kalle en D300 entry-level...Den ble nevnt som A700-killer, ikke som entry-level-kamera... Jeg vet det, men det for en som skumeleser posten, så er det ikke sikkert at det blir tydelig - du burde spandert en egen paragraf på den. Skulle forøvrig gjerne sett god sammenligningstest av A700 kontra D300 - og da med dugelig opptikk. Tom Lenke til kommentar
kimare Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Kan du nevne en produsent som har større utvalg i entry-klassen?Foreløpig er ikke Nikon så verst stilt, med D40, D40x, D60 og D80, samt D300 som A700-killer ;-) Tar vi med at de har D200 i programmet sitt fremdeles, har Sony litt å ta igjen (i tillegg til proffmodellene D2Xs og D3)... Jeg vet og det var derfor jeg nevnte entry. Hvor Sony har like godt (Nikon) eller bedre (Canon) utvalg enn Canikon.... En plass må man starte byggingen, det naturlige i de fleste tilfeller er grunnmuren Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 En plass må man starte byggingen, det naturlige i de fleste tilfeller er grunnmuren Sant nok - Sony har et godt utvalg i grunnmurer nå. Mitt problem, er at jeg jeg skulle gjerna ha et helt hus; mao. hvor er optikken? Jeg har de siste månedene prøvd å lage meg alternative "pakker" fra de forskjellige leverandørene - og interessant optikk for Sony har vært vanskelig å finne. Om det er mangel på utvalg eller butikker; skal jeg ikke si. På den positive siden; så har Sigma og Tamron oppdaget at det selges en del ting utenfor Canon/Nikon sfæren og lanserer i disse dager interessante saker for Sony (og Pentax). Tom Lenke til kommentar
kimare Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Skulle forøvrig gjerne sett god sammenligningstest av A700 kontra D300 - og da med dugelig opptikk. Tom http://www.pbase.com/davidkilpatrick/d300a700a1007d_test Ikke helt optimal da man har brukt 24-70mm f2.8 G og 28-75mm f2.8 Konica Minolta D (som i bunn og grunn er en Tamron) Mitt problem, er at jeg jeg skulle gjerna ha et helt hus; mao. hvor er optikken? Jeg har de siste månedene prøvd å lage meg alternative "pakker" fra de forskjellige leverandørene - og interessant optikk for Sony har vært vanskelig å finne. Om det er mangel på utvalg eller butikker; skal jeg ikke si. Hvordan ser pakkene ut fra de andre leverandørene? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Skulle forøvrig gjerne sett god sammenligningstest av A700 kontra D300 - og da med dugelig opptikk. Tom http://www.pbase.com/davidkilpatrick/d300a700a1007d_test Ikke helt optimal da man har brukt 24-70mm f2.8 G og 28-75mm f2.8 Konica Minolta D (som i bunn og grunn er en Tamron) Mitt problem, er at jeg jeg skulle gjerna ha et helt hus; mao. hvor er optikken? Jeg har de siste månedene prøvd å lage meg alternative "pakker" fra de forskjellige leverandørene - og interessant optikk for Sony har vært vanskelig å finne. Om det er mangel på utvalg eller butikker; skal jeg ikke si. Hvordan ser pakkene ut fra de andre leverandørene? Jeg liker at ting kompakt, og jeg liker god optikk men trenger ikke panser-kvalitet. Så jeg ser for meg et system rundt en god normal-zoom (f.eks lik min Sigma 17-70, men litt bedre ytelse (les skarphet/mindre vignettering)), en Sigma 50-150mm f/2.8, Sigma 1.4x konverter, en lyssterk crop-normal (28-30mm f/1.8 eller bedre), en makro (70-100mm) og en noe lengre tele (f.eks en fast 200mm). De siste dagers lanseringer fra Tamron og Sigma bidrar sterk i positiv retning. Det er mulig at det er mangel på utvalg i butikkene som er det største problemet? Tom Edit/PS: Etter Kenya-turen i 2006, opplevde jeg at området fra 50 til 70mm var viktigere enn 200-300mm når vi er på safari. Men ettersom det er dårlig med 50-200mm av god kvalitet (med unntak av Olympus sin), så er Sigma min favoritt for tiden. At den er over halv-kiloen lettere enn 70-200mm'eren hjelper også. Endret 1. februar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
kimare Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Jeg liker ting litt kompakt, og jeg liker god optikk men trenger ikke panser-kvalitet. Så jeg ser for meg et system rundt en god normal-zoom (f.eks lik min Sigma 17-70, men litt bedre ytelse (les skarphet/mindre vignettering), en Sigma 50-150mm f/2.8, Sigma 1.4x konverter, en lyssterk crop-normal (28-30mm f/1.8 eller bedre), en makro (70-100mm) og en noe lengre tele (f.eks en fast 200mm).De siste dagers lanseringer fra Tamron og Sigma bidrar sterk i positiv retning. Det er mulig at det er mangel på utvalg i butikkene som er det største problemet? Tom CZ 16-80 Sigma 50-150 kommer vel snart 1.4x konverter finnes Sigma 30 f/1,4, Minolta 35/2 eller 28/2 (brukt), i tillegg går det sterke rykter om CZ 35/1,8 Tamron 90mm eller Minolta/Sony 100mm Det går rykter om at 200mm og 300m faste er like rundt hjørnet. Dersom du bor i det sentral Østlandsområdet får du ta en tur til Sony-center i Oslo. I tillegg har Japan Photo det meste, dog ikke i alle butikker men de kan skaffe det. Forhåpentligvis kommer det mer ut i butikkene. Edit: Det vil nok ikke være noe problem å skaffe en ok pakke i de andre fatningene heller. Du får ha lykke til i valget uansett hva du ender på. Endret 1. februar 2008 av kimare Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) CZ 16-80 Ikke gratis, men interessant. Sigma 50-150 kommer vel snart1.4x konverter finnes Sigma 30 f/1,4, Minolta 35/2 eller 28/2 (brukt), i tillegg går det sterke rykter om CZ 35/1,8 Tamron 90mm eller Minolta/Sony 100mm Det går rykter om at 200mm og 300m faste er like rundt hjørnet. Dette er kjente sake, så der er utvalget OK - selv om jeg personlig synes 35mm er litt for trangt. Dersom du bor i det sentral Østlandsområdet får du ta en tur til Sony-center i Oslo. I tillegg har Japan Photo det meste, dog ikke i alle butikker men de kan skaffe det. Forhåpentligvis kommer det mer ut i butikkene. Sandvika lå i det sentrale Østlandsområdet før stormen inatt (Tuva); så det er vel håp om det vi er det i morgen også. Skal innom Sony senteret for å se hva som finnes. Japan Photo i Sandvika er svak på ting utenom Canon/Nikon - dvs var det ihvertfall sist jeg sjekket. Edit:Det vil nok ikke være noe problem å skaffe en ok pakke i de andre fatningene heller. Du får ha lykke til i valget uansett hva du ender på. Er i startfasen enda - kommer uansett ikke til å handle for feriepengene ramler inn på konto. Men det blir nok noen tråder om temaet i mellomtiden Tom Endret 1. februar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Dette er kjente sake, så der er utvalget OK - selv om jeg personlig synes 35mm er litt for trangt.På 1.5x-crop også? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Dette er kjente sake, så der er utvalget OK - selv om jeg personlig synes 35mm er litt for trangt.På 1.5x-crop også? Jeg har 1.6x crop (Canon), og 35mm blir i det trangeste laget i noen situasjoner; men det er ikke på langt nær så ille som en 50mm. Jeg opplevde det særlig når jeg var på ferie i Tyskland ifjor. På noen av byvandringene, tok jeg med kun hus med 35mm (kompakt og lyssterkt). Det fungerte godt i mange fler situasjoner enn jeg hadde ventet; men det var noen ganger jeg ikke fikk med alt. Når man står med ryggen til en vegg kan man som kjent ikke flytte seg lenger unna... Tom Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hei, Jeg skal kjøpe SLR for første gang og er nybegynner innen foto. Kjøp skjer til sommeren i forbindelse med ferie og jeg lurer på hva som er aktuelle alternativer i prisklassen opp til $900. Jeg har foreløpig sett på Canon 450D, Sony A300/350 (viktig med ekstra mp?). Gitt at disse vil ha samme pris, hvilket kamera er "best"? Jeg synes Sony ser lovende ut med utflippbar skjerm og AF i kombinasjon med liveview. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Heisann, dette så da spennende ut Noen som vet når det omtrent kommer i salg i butikken?? Jeg har ett Konica Minolta 5D som begynner å bli gammel nå og ser potensialet for oppgradering da både nyere teknologi i sensor, iso, program og megapixler utgjør draget. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hei, Jeg skal kjøpe SLR for første gang og er nybegynner innen foto. Kjøp skjer til sommeren i forbindelse med ferie og jeg lurer på hva som er aktuelle alternativer i prisklassen opp til $900. Jeg har foreløpig sett på Canon 450D, Sony A300/350 (viktig med ekstra mp?). Gitt at disse vil ha samme pris, hvilket kamera er "best"? Jeg synes Sony ser lovende ut med utflippbar skjerm og AF i kombinasjon med liveview. Du bør kjenne på kameraene. Jeg vil si 450D og A300 er veldig like kamera, bare at Canonen har litt lite grep. Ellers er de veldig like og har mange linser å velge mellom. Du blir nok fornøyd med den du velger av disse. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Ja, A300/350 og 450D er vel ment som direkte konkurrenter og som amatør vil jeg kanskje ikke merke noe særlig forskjell? Jeg kommer nok til å kjøpe med kit-objektiv, har jeg forstått det riktig om 450D stiller noe sterkere her? På en annen side er jeg ganske begeistret for tilten på liveview-skjermen. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Dersom 450D kommer med IS objektivet vil nok dette være bedre enn 18-70 til Sony. Utfra forhåndsomtalene ser det ut til at Liveview løsningen til Sony er bedre enn den i 450D. i tillegg får man tilt og stabilisator i huset. Dersom man ikke har optikk fra før ville jeg ha valgt Sony i 9 av 10 tilfeller. Lenke til kommentar
Tror Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg var på japanphoto her en dag for å kjøpe meg 30D. Jeg spurte litt i samme slengen om 450D, og han mente dette var et veldig godt kamera. Han hadde prøvd det og var imponert over billdekvaliteten. Grepet var også betydelig bedre en 400D. Poenget er vel at vi ikke bør si hva som er å anbefale av de to - bortsett fra på papiret. Det er i alle fall en veldig gunstig tid å skulle kjøpe kamera på, man får mer og mer for pengene! Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg la faktisk ikke merke til at Sony hadde innebygget stabilisator og at 450D ikke hadde det. Dette betyr vel at objektivene for Sony ikke trenger IS og dermed blir billigere? Lenke til kommentar
kimare Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Det stemmer at objektivene ikke trenger IS, rett og slett fordi man får IS på alle objektiver fra Sony, dette kan ikke Nikon og Canon tilby. Det er ikke alltid objektivene blir billigere. Lenke til kommentar
Flums Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Heisann, dette så da spennende ut Noen som vet når det omtrent kommer i salg i butikken?? Jeg har ett Konica Minolta 5D som begynner å bli gammel nå og ser potensialet for oppgradering da både nyere teknologi i sensor, iso, program og megapixler utgjør draget. A350 og A300 kommer henholdvis i midten/slutten av mars og den siste i apil. I will keep you updated! Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Når en kjøper fra SonyStyle så må en vel betale mva når en henter varen. Så hvis jeg bestiller A350 for 4926+200kr frakt=5126*25%mva= 6407kr og det høres jo ut som en veldig god pris. Eller vil det heller lønne seg og vente til prisen i norske nettbutikker er klar? Er den noen som har handlet direkte fra SonyStyle før som vet om regnestykket mitt stemmer? Endret 19. februar 2008 av Bombasa Lenke til kommentar
kimare Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Det stemmer bra det, muligens tar transportøren et fortollingsgebyr det vil ligge på ca 100-200 kr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå