Gå til innhold

Må jeg skaffe meg visum?

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal til USA om et par måneder, og jeg er litt usikker på om jeg trenger visum (har lest så mye rart). Det som gjør meg usiker er en liten fillesak (slik jeg ser på det). Jeg ble stoppet på moped med en kamerat bakpå for et par, tre år siden. Politimannen spørte om å se på legitimasjonen våres og tok den med seg inn i bilen. Etter noen minutter kom han ut og sa at vi skulle få en bot på rundt 600 kr hver, om jeg husker riktig. Etter en liten samtale sa han at vi slapp og betale boten og at dette var en advarsel. Har jeg blitt straffet for noe da? Kan dette stå på rullebladet eller et slags register som de på flyplassen i USA har tilgang til? Og vil de nekte meg inn i landet pga dette? Er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tror nok det går bra.. Kjenner en som i sin tid mistet lappen for fyllekjøring, og han var i New York i høst, på vanlig turistvisum..

Kjenner også en, som i sommer fikk en fartsbot - i USA. Vi reiste sammen til Seattle for en måneds tid siden, og han var litt nervøs for om han ville slippe inn eller ikke.. Det som faktisk var litt "gøy", var at immigration-offiseren, faktisk fikk opp fartsboten på skjermen sin, og spurte han om han hadde tenkt å råkjøre noe denne gangen.. Forørvrig, så slapp han inn, og vi hadde forøvrig en knall tur til Seattle, men det er en annen historie..

Hvis du skal inn til USA som vanlig turist, trenger du IKKE visum på forhånd.. Det eneste du gjør, er å fylle ut et lite, grønt skjema på flyet, som gir deg rett til å være i USA i 90 dager.. Visum trenger du hvis du f.eks. skal være der mer enn 90 dager, eller evt. har gjort noe galt tidligere, men hvor grensa går der, aner jeg ikke.. Du må også søke visum på forhånd hvis du f.eks. har blitt nektet innreise til USA tidligere..

Men hvis du ikke hargjort noe annet galt enn den lille moped-episoden, så går det nok bra, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...