Gå til innhold

Vanlig sekk "bedre" enn fotosekk...? Forslag..

Anbefalte innlegg

Har en Tamrac fotosekk der jeg får plass til alt jeg har av utstyr, den er temmelig lik Lowepros mellomstore sekker. Det som irriterer meg litt, er at det er for tydelig at det er fotosekk, samt at det ikke er eget rom til termos og matpakke, klær, sitteunderlag etc.

Hva med å benytte en vanlig sekk / tursekk i stedet, og ha kameraet i en snutebag, linser i små egne linsebager (koster ca 100kr stk)oppi sekken. Det blir da plass til annet enn kamerating og en ser ikke ut som en fotonerd.

Tar gjerne imot forslag til sekk som er bra både til turbruk, samt som du kan gå med i byen uten å se ut som en pakketurist eller fjellturist. Bør ha plass til det jeg har nevnt ovenfor. Mulig det blir for mange kompromisser her, men bør vel være grunnlag for diskusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Tamrac fotosekk der jeg får plass til alt jeg har av utstyr, den er temmelig lik Lowepros mellomstore sekker. Det som irriterer meg litt, er at det er for tydelig at det er fotosekk, samt at det ikke er eget rom til termos og matpakke, klær, sitteunderlag etc.

Hva med å benytte en vanlig sekk / tursekk i stedet, og ha kameraet i en snutebag, linser i små egne linsebager (koster ca 100kr stk)oppi sekken. Det blir da plass til annet enn kamerating og en ser ikke ut som en fotonerd.

Tar gjerne imot forslag til sekk som er bra både til turbruk, samt som du kan gå med i byen uten å se ut som en pakketurist eller fjellturist. Bør ha plass til det jeg har nevnt ovenfor. Mulig det blir for mange kompromisser her, men bør vel være grunnlag for diskusjon.

Kanskje dette kan være noe: http://shop.nationalgeographic.com/product/178/3639/122.html

NB! Finnes i 2 størrelser!

Endret av hill42
Lenke til kommentar

For meg ville ikke dette fungert fordi det blir for tungvint å finne frem utstyret. Hvis du plutselig skal ta et bilde så må du av med sekken, åpne, plukke ut snutebag, åpne og ta bildet. Skal du i tillegg skifte objektiv før du tar bildet blir det enda verre.

Skal du gå mye på tur med den, ville jeg prioritert sekker med magebelte og regnbestandighet.

Det er da flere her som ser noenlunde ut som tursekker?

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha for gode innspill. Når det gjelder tanken på å bruke vanlig sekk, så har det vært fordi det var ikke plass eller rom for annet enn fototing i min Tamrac adventure 75. Den ble lagringspass for utstyret og jeg benyttet tursekken forøvrig. Når det har vært tenkt å skulle være raskt parat, har jeg hatt snutebagen fremme over halsen eller eventuelt bare kameraet fremme. De sekkene dere har foreslått er bedre til formålet enn den fotosekken jeg har, det skal være sikkert. Imidlertid kunne jeg tenke meg en variant der det er rom for termos, mat og klær nederst og kamera og utstyr øverst. Tanken på å ha kamera nede slik som på bildene kan bli lett traumatisk for min del, selv om det sikkert går greit i 99 av 100 tilfeller. Uansett så både NG-sekken, Loweproen og Tamracen mye bedre ut enn den adventure 75 jeg har i dag. Ikke mye adventure ved den, passer som kamera/linselager hjemme..

Lenke til kommentar
Crumpler har mange kule saker som ikke ser ut som fotobag/sekk. http://www.crumplerbags.com/Cart/index.php?catId=22

Kanskje du finner en av dem her hjemme hvis du er heldig. Hvis ikke får du bare bestille fra USA f.eks. www.bhphotovideo.com Mulig det blir billigere uansett.

FotoVideo har et brukbart utvalg av Crumpler sekker - men det er forskjellige modeller i de forskjellige landene så du denne linken passer nok bedre.

Tom

Lenke til kommentar

Har sett meg ut noen favoritter nå: Lowepro dryzone Rover, Rover AW II, Rover plus AW, Tamrac adventure 6 og 7. Mye av begrunnelsen for dette er separat rom for kamerautstyr, forholdsvis nøytralt utseende - samt at sekken må "brekkes over" for å ta ut kameraet m.m.

Crumpler og Kata har dessverre disse smarte åpningene på sekken til å dra kameraet rett ut, hvilket gjør at det lett kan bli stjålet fra sekken mens du går rundt i byen. Løsningen gjør det lett å få fram kameraet når du trenger det, men det er etter min mening for sårbart for tyveri.

Lenke til kommentar

jeg bruker vanlig ryggsekk kombinert med snutebagg med seler slik at snutebagen kan henge foran på brystkassen.

http://products.lowepro.com/product/Toploa...ess,2054,33.htm

Da er kameraet lett tilgjengelig til en hver tid. Dette er genialt når man går på ski eller er på fottur fjellet osv. På snutebaggen er det i tillegg mulig å hekte på objektivettui.

Edit: Veldig mange øyer i avtarene i denne tråden. Stilig!

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Har netopp bestilt meg denne: http://cgi.ebay.com/Black-Waterproof-Trekk...1QQcmdZViewItem

Jeg synes den ser bra ut, er datalomme på den og, og store rom for linser. (Som du kan ha termosen din i :p )

Hei

Fikk aldri sett denne sekken du nevner, da linken ikke virker (eller rettere sagt leder til andre produkter). Hvilken sekk er det du mener?

http://cgi.ebay.com/Black-Waterproof-Trekk...1QQcmdZViewItem

Den skal funke. Gleder meg som en unge til jeg får min :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...