Gå til innhold

Kjøling med fryseskap


2rgeir

Anbefalte innlegg

Jeg har for en stund siden gått til innkjøp av en pc.

 

Spec:

MB: Asus Striker Extreme socket 775

RAM: 4GB

CPU: Intel 6850

Skjermkort: 2stk 8800GTX

HD: Raptor 150GB

Kjøling: Zalman Reserator 2.

Vannblokker på: cpu, HD, GPU

 

Alt fungerte fint intill jeg nylig fikk mine 2stk vannblokker fra Zalman på skjermkortene.

 

Systemet lå stabilt 32grader, men etter at jeg pakket inn 2stk gpu-vannblokker så fungerer Radiatoren som en Panelovn på 60grader.

 

Temperaturen på systemet prosessor økte (32 til 53) og fikk kun ned temperaturen på skjermkortene fra 70grader til 64grader.

Den eneste bonusen jeg har hatt så langt er å bli kvitt støyen ifra GPU.

 

Har testet litt med tillegskjøling av peltierelement mot CPU og prosessor datt ned til 11grader.. men er veldig usikker på driftsikkerheten på Peltier.

 

Min tanke nå er å kjøpe en liten 80liters fryseskap som jeg putter en ekstra radiator som tillegskjøling på vannet i sløyfa.

 

Ønsker litt synspunkt på faremomenter... tviler på at ett 60graders vann vil fryse i sirkulasjon på ett skap som skal holde -15 til -20grader.

 

Hvis noen har erfaringer med dette tidligere så setter jeg veldig stor pris på tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikkje anbefalt å legga slik vannkjølingssystem innom verken kjøleskap eller frys. Dette pga.faren for kondens som kan ødeleggga komponenta i pcn din!

 

Hvis jeg skjønte det riktig, skal bare "slangen" innom frysern på veien.

Dvs, at ingen komponenter skal i fryseren, og da er vel "kondens"-problemet helt ute på vidda :p

Vannet er jo i slangen uansett :p

 

Så jeg ser ikke noen problemer med denne løsningen.

Lenke til kommentar
Vil det ikke være en billigere løsning å satse på en skikkelig radiator, gjerne en med plass til 3 120mm vifter.. de bruker å kunne dra unna det meste av varme du hiver i dem..

 

skikkelig radiator?

Trykk på link Reserator2

 

Vil i utgangspunktet si at det er en god radiator... men tror at skjermkortene avgir litt i overkant varme.

 

Men Takk for tipset. Å modde på noen vifter på radiatoren er vell verd å prøve, men kanskje ikke like effektivt som en fryseboks der vannet vil sirkulere igjennom evt kobberrør, mindre radiator i tilleg til reserator2 :hmm:

Lenke til kommentar

Hei.

 

Vet ikke om jeg er helt på jordet her med min tankegang her.

 

Når du koblet opp de nye vannblokkene på skjermkortene koblet du dem i serie da?

Vannet går fra den ene til den andre?

 

Har du gjort det slik så blir det fort varmt.

 

Grunnen er att den ene gpu'en varmer vannet opp til (eksempel) 40 grader

og kommer inn i den andre med den temperaturen så blir det fort 60-70 grader.

 

Ha en splitter på før gpu'ene og la det gå en til hver, og samle det etterpå.

Da vil vannet komme ut fra de med lavere temperatur.

 

Gi en tilbakemelding om dett virket.

 

Ivan

Lenke til kommentar
Min tanke nå er å kjøpe en liten 80liters fryseskap som jeg putter en ekstra radiator som tillegskjøling på vannet i sløyfa.

 

Ønsker litt synspunkt på faremomenter... tviler på at ett 60graders vann vil fryse i sirkulasjon på ett skap som skal holde -15 til -20grader.

 

Hvis noen har erfaringer med dette tidligere så setter jeg veldig stor pris på tilbakemelding :)

Kondens kan nok oppstå med det første ja, men det er ikke dette jeg ville sett på som det største "problemet".

Problemet med en slik løsning som jeg ser det, er rett og slett at en fryser aldri ville klart å fjerne varmen fra radiatoren. En fryser klarer -15 til -20 grader på grunn av at fryseren er så bra isolert at ingen varme slipper inn, og trenger derfor ikke fjerne særlig mye varme.

 

Klarer ikke fryseren å fjerne all varmen fra radiatoren vil temperaturen jevnt stige, og tilslutt så vil fyrseren fungere mot sin hensikt, og heller fungere som en isolator. (da den isolerer varmen fra radaiatoren inne)

 

Det kreves en god del av en kompressor å fjerne så mye varme som en PC utvikler, og en fryser sin kompresser ville jeg aldri trodd var på langt nær kraftig nok.

 

Så nei, jeg tviler sterkt på at det vil ikke fungere.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Som Andrull allerede har forklart såpass bra at det ikke trengs å gjenntas med nok en lang forklaring - kjøleskapet er bare designet for å holde seg kaldt så lenge heatloaden den må takle er meget lav. Det er isolasjonen i kjøleskapet som er det viktigste komponentet i at den kan holde lave temperaturer, og ikke pga. den har høy kapasitet for å flytte vekk varme. Hvis du noen gang har avrimet et kjøleskap så vet du at det tar mange mange timer fra det å gå fra romtemperatur til +4celcius. Ikke særlig imponerende. Min fasekjøler laget for PCbruk går fra romtemp til -65 på et halvt minutt...

 

hvis du aktivt skal pumpe varme inn der via en radiator vil du fort merke at temperaturen i kjøleskapet vil raskt nærme seg romtermpaturen uansett - om ikke evt. gå over den, avhengig av varmelasten den må ta seg av.

 

Kort sagt - det er en dårlig ide. Om du skal ha mer ekstremkjøling så kjøp en fasekjølier eller en chiller. Det koster noen tusen, men da får du ihvertfall noe som vil fungere tusen ganger bedre enn en slik løsning.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Som det allerede er sagt, kjøl/frys er en dårlig idee og vil ikke virke.

 

Problemet ditt er at du produserer mer varme enn reservator2 er designet for å takle.

 

Du bør over på aktiv kjøling (vifter) for å klare dette. Det fines mange ferdig eksterne løsninger tilgjengelig, bl.a. fra Zalmann, Thermaltake og AquaComputer. Aquacomputer "aquaduct 360" er noe av det bedre som finnes (men dyr) ... :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...