Nastro Azzurro Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 har et nikon d40, og jeg tok noen bilder i raw format, men når jeg åpner bildet i både lightroom og acdsee, så ser bildet først korrekt ut, men så blir det plutselig mørkt og litt gråere. hva er det som skjer?? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hei, dette er et spørsmål som har gått igjen en del ganger, men jeg skal svare fordet. Det som er med RAW filer er at det er et integrert thumbnail-bilde i filene som kameraet lager for å kunne vise bildet på skjermen. Når du importerer bildet til LR vises først det integrerte bildet, for så og bli erstattet av Lightroom sin tolkning av dataene med alle instillinger på default. Kameraet prosesserer bildet annerledes en LR. Lightroom gir deg 'basislinjen' for å starte konverteringen din, ved at alle instillingene skal være nøytrale i det du starter. Det du KAN gjøre, dersom du ønsker at bildet skal være 'ferdig' ved import', er å lage til et preset som utfører en del standard instillinger. Dette kan f.eks være +1/3EV, Clarity, kontrast, vibrance/saturation osv. Dette må du prøve deg frem til. En måte å gjøre dette på er å kopiere RAW filen fra minnekortet FØR den blir importert til LR, for så å bruke et verktøy for å hente ut thumbnail-bildet fra RAW-filen. Deretter kan du importere både RAW-filen og thumnailen (som er i jpg). Nå er det bare å justere instillingene du vil i ha "Develope" modulen slik at RAW-filen ser identisk ut med thumnail'en i Lightroom. Disse instillingene lagrer du som f.eks. Import-Preset. Når du i ettertid importerer nye bilder velger du å utføre endringene i dette preset'et på alle bildene du importerer (Det er et valg du kan ta i import-dialogen). Jeg håper dette var opplysende nok til at du ser hva LR gjør, og hva du kan gjøre for å motvirke dette, dersom ønskelig. LR gjør ikke noe feil, det er ikke noe galt som skjer, men det er måten programmet skal virke på, siden du skal ha et 'nøytralt' utgangspunkt for raw-konverteringen din. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Nastro Azzurro Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 kjempe bra! får vel bare sette igang å prøve og feile Takk for hjelpen! =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå