Gå til innhold

Hjelp! , installerete xp home sp2 på bærbaren , får ikke bootet op vista lengre

Anbefalte innlegg

jeg innstallerte selvfølgelig winxp sp2 (norsk ver) på en egen partisjon å gikk ut ifra at jeg ville få velge mellom vista og xp når jeg strter PC-en , det får jeg altså ikke gjort , noen som vet hva som er feil, bærbaren er en acer aspire 5520g , og den kom med vista home edition

Endret av Fanboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da du installerte XP, skrev den over det som kalles en bootloader, som sørger for å vite hva slags operativsystem som er installert.

Når det gjelder doble Windows-installasjoner, er det slik at man ikke uten videre kan installere et operativsystem som er eldre enn det som opprinnelig er på maskinen, fordi bootloaderen kun gjenkjenner eldre operativsystem (generelt).

I ditt tilfelle kan du følge denne guiden (du kan hoppe ned til "Restoring Vista and dual booting" med en gang):

How to dual boot Vista and XP (with Vista installed first) - the step-by-step guide

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

Søk etter bootsect.exe i pc-en din.Hvis du finner den, gå videre og utføre commando nedenfor.

(Vedlegger den i tilfelle du ikke finner den--->bootsect.zip

Pakk ut den i din systempartition, si at den er den C:\ (se i diskbehandling om din active partition, det er system))

Åpne ...cmd

Via cd .. går du til

C:\_>

Her skriver du....bootsect /nt60 sys og tast enter.

Reboot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...