Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til kjøp av kompressor og spikerpistol, trenger råd til valg.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte å kjøpe meg en billig pakke med kompressor og spikerpistol. Bruksområde blir å spikre fast takplater samt plater på veggene. Jeg har fått tips om at det da er greit å kjøpe en spikerpistol som i tilleg kan skyte kramper.

 

Er det noen som har noen tips til hva man burde se etter når man skal handle slike pakker, jeg har absolutt ikke noe peiling på dette her. Bør helst koste under 2 lapper for kompressor og pistol, gjerne billig og bra. Skjønner at man ikke får top of the line produkter for slik pris, men skal kun brukes til ovennevnte formål, samt kanskje sprøyte plattingen til våren med kompressoren.

 

Alle tips tas i mot med takk, også veldig fornøyd dersom det er noen som har link til aktuelle produkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte kompressor på biltema for kr 1000,- og spikerpistol (dykkert) for 1200,- Har hatt dem nå i ca 5 år.. og har "skutt" litt over 15 000 spiker med den pistolen, og den fungerer uten trøbbel ennå.. derfor kjøpte jeg senere også pistol for krampe også, og deretter stor spikerpistol til å ta 90mm spiker.. alt fungerer som en drøm.. :)

Har satt opp en stor dobbelgarsje med dette, og lagt panel i 3 stuer, både tak og vegger.. perfekt :)

 

Det hører med til historien at jeg kjøpte først en pistol på europris, den varte i 3 uker..

Senere skulle jeg ha en større kompressor 50 liter.. denne handlet jeg på Mekk, men den byttet jeg 3 ganger på 2 uker ( ikke tøys, har kviteringene :) ) så den fjerde gangen fikk jeg pengene igjen.. og kjøpte på Biltema.. den var dyrere der, men fungerer helt perfekt.. liker ikke kulde, men det er det eneste også..

Lenke til kommentar

Se det ja, billig og bra, det ser sånn jeg liker å høre.

Kikket litt på Biltema sine sider og der finner jeg kun en 24 liters kompressor til kr 999,- mens den billigste 50 liters tanken koster kr 4750?? Er det 50 liters tank du kjøpte? Har ikke råd til noe så dyrt altså...

Lenke til kommentar

Kompressorer fra Biltema skal være greie. En jeg kjener har en som han har brukt nå i 20 år, blant annet til å bygge opp et hus nesten fra bunnen av, han har også endel Biltema trykkluftverktøy som muttertrekkere og trykkluftmeisler som han har hatt i rundt 20 år som fortsatt er helt topp. Når det gjelder støynivå bråker vanligvis de små kompressorene endel, mens de større ofte går penere og roligere, ihvertfall om det er to sylindre.

Lenke til kommentar

Ok. Har fremdeles ikke fått somlet meg til å kjøpe dette utstyret enda ettersom jeg fikk et svare strev med å plukke ned noe gammel forferdelig isolasjon i taket. Ble til slutt 20 sekker med denne dritten og jeg må få kjørt det på fyllinga før jeg fortsetter....

 

Da blir det sikkert en biltema modell på meg også tipper jeg. Regner vel med at jeg kommer til å selge utstyret etter jeg er ferdig da jeg mangler lagringsplass for slike ting.

Lenke til kommentar

Jeg og skal kjøpe dette og lurer på hva jeg trenger av utstyr for å gjøre en del forskjellig arbeid. Har en gammel murvegg som jeg gjerne skulle sandblåst for å se om det er mulig å få den fin igjen, også har jeg tenkt å spikre listverk og annet arbeid der det er mye "liten" spikring da det er så klønete med vanlig hammer. Skal pusse opp et helt loft så det kan vel også lønne seg å ha en spikerpistol som tar større spiker, eller finnes det evt de som tar både "liten" og "stor" spiker?

 

Og hva trenger jeg av kompressor til denne type arbeid? Holder det med 24L eller må jeg ha større?

Lenke til kommentar

Til slikt arbeid, så har ikke tank-kapasieteten så veldig mye å si, det er viktigere hvor mange liter luft i timen kompressoren kan gi.

Du klarer deg greit med en tank på 24 liter, bare kompressoren ikke bruke lang tid på å fylle tanken igjen.

 

Tror ikke det er så vanlig med pistoler som tar både listespiker(dykkert) og større spiker til bjelker og slikt.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Til slikt arbeid, så har ikke tank-kapasieteten så veldig mye å si, det er viktigere hvor mange liter luft i timen kompressoren kan gi.

Du klarer deg greit med en tank på 24 liter, bare kompressoren ikke bruke lang tid på å fylle tanken igjen.

 

Tror ikke det er så vanlig med pistoler som tar både listespiker(dykkert) og større spiker til bjelker og slikt.

 

Ok, takk for svar. Hva med sandblåser? Er det et greit verktøy å pusse en relativt stor murvegg med? Eller er det et veldig omfattende og tidskrevende arbeid?

Lenke til kommentar
Er nok en del arbeid å restaurere en murvegg ja. Du kunne kanskje limt på "jukse-stein" på muren? De ser ut som murstein, men er bare noen centimeter tykke.

 

Skulle vel gå an å bruke fliselim, også fuge innimellom med mørtel.

 

Juksestein er alt for dyrt, og veggen er malt hvit og det er ikke slik jeg vil ha det, tror jeg velger den enkle løsningen med gipsvegger til slutt. Eller, jeg får se - kommer nok ann på hvor mye tid jeg har når jeg skal begynne :)

Lenke til kommentar

Har du bestemt deg for kompressor enda da Solaar?

Jeg tror jeg går for den de selger på Biltema til kr 998,- ettersom jeg kun skal bruke den til litt panelplater, listing og annet småtteri.

Har fått tips om at man da bør kjøpe en spikerpistol som både tar klammer og dykkert. Fant en slik hos Clas Ohlsson til kr 598 så da blir det vel den i tillegg.

Lenke til kommentar
Har du bestemt deg for kompressor enda da Solaar?

Jeg tror jeg går for den de selger på Biltema til kr 998,- ettersom jeg kun skal bruke den til litt panelplater, listing og annet småtteri.

Har fått tips om at man da bør kjøpe en spikerpistol som både tar klammer og dykkert. Fant en slik hos Clas Ohlsson til kr 598 så da blir det vel den i tillegg.

 

Jeps, har sett på den fra Biltema jeg og så jeg tror jeg ender opp med den også. Er litt mer usikker på spikerpistol, tror jeg må gå litt rundt og titte i butikker før jeg bestemmer meg :)

Lenke til kommentar

Har en Biltemakompressor her i huset, og den er finfin den. Har ikke vært noe problemer med den, og den gir plenty luft til hobbybruk. Tror det er den 24 liters kompressoren vi har.

 

Eneste er at den bråker litt mer enn profesjonelle kompressorer og fyller ikke tanken like fort, men så koster den ikke så mye heller da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...