Totentanz Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Vil sette opp dualboot, men blir hindret fordi GParted ikke samarbeider. 1. Brenner GParted og booter, dette lastes inn, men så plutselig mister skjermen min signal, etter det skjer det ikke noe og jeg må starte maskinen på nytt. Hva kan dette være? Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Prøvd gParted fra Ubuntu live cd? Mulig skjermkort eller noe annet gjør at oppstarten stopper. Endret 29. januar 2008 av mariunae Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Vanskelig å si hva som er galt, men kan du boote fra en annen livecd? Skal du installere ubuntu? Du kan partisjonere under instalasjonen (med gparted), så du trenger ikke nødvendigvis gjøre dette på forhånd. Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg vil installere XP (kjøre dualboot). Er det noen andre måter å gjøre dette på? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 du kan kjøre gparted fra en ubuntu livecd eller nesten en hvilken som helst annen distro. Last ned fra ubuntu.com Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 du kan kjøre gparted fra en ubuntu livecd eller nesten en hvilken som helst annen distro. Last ned fra ubuntu.com Dette må jo gjøres når man booter, jeg forstår derfor ikke hvordan jeg starter GParted via Live-CDen. Velger man Gparted et sted i menyen? Litt mer info, takk. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Gparted heter noe sånn som gnome partition editor eller noe sånt. Husk på at hvis du installerer windows i etterkant av en gnu/linux distro vil windows slette mbr(master boot record) Da må du installere grub på nytt. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Bare start livecden på vanlig måte. Du vil få ett skrivebord som kjøres fra cden din uten at harddiskene dine blir rørt. Gparted (Gnome Partition Editor) finner du i menyen et sted, og siden oset kjører fra cden står du fritt til å herje så mye du vil med harddiskene dine. Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Si at jeg nå vil fjerne partisjonene for Linux og kun opprette en NTFS-partisjon til WinXP. Kan dette gjøres i GParted, eller vil det kunne ordnes fra CDen med Windows? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 windows-cden kan slette og opprette partisjoner, så dersom du ikke skal resize eller noe slikt kan du bare bruke den, men vil du gjøre det grafisk er det kanskje like greit med gparted. Husker ikke om du kan formatere partisjonene som ntfs, men windows-instalasjonen insisterer jo på å gjøre det på nytt uansett, så det er vel ikke noe poeng. Gparted er i hvertfall et utmerket verktøy for å dele opp hardisken din akkurat slik du ønsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå