Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SHDSL hos Nextgentel....

Anbefalte innlegg

Hei,

Kan nogen forklare mig hvorfor hastigheten falder så åbenlyst med f.eks 1024/256 ADSL når man kører på fullt begge veier?

Har hat SDSL 1Mbit i et år nu og er ganske fornøjt.

Hvis jeg bare laster ned (ingen upload) ca. 122kB/sec utgør  IP-svarpakkerne (upload) ca. 2,5 kB/sec.

Hvis jeg kører på fullt begge veier mister jeg bare ca. 2,5kB/sec på nedlasnings hastigheten (svarpakkerne på uploaden).

Logisk nok det - men hvorfor er det så stor forskell på ADSL og SDSL når dere mener at ADSL er full duplex??

Mvh

Kimmer

ja det stusser jeg og over, men når en her oppe i tråden ringte ngt så får jeg vel stole på det... :-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret fra NGT:  

Hei!  

Vi kjører halv duplex til kundene våre.  

Mvh  

NextGenTel  

Kundeservice

Dette sitatet er hentet fra denne tråden. Nextgentel bekrefter at de kjører halv duplex til sine ADSL-kunder.

Tråden starter med mange snodige og påståelige innlegg, men etterhvert øker nivået. Spesielt Gaute ser ut til å ha peiling. "Konklusjonen" i tråden er:

Full-duplex ADSL KAN gjøres, men blir ikke gjort til privatkunder fordi det er dyrt.  

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Jeg ble satt over til en tekniker som hadde litt peiling, og her ble det bekreftet frekvensene som brukes av et ADSL-modem for å sende data opp og ned kan være i bruk samtidig.

Som sagt, jeg ringte NGT og fikk bekreftet dette. Jeg stilte grundige spørsmål til førstemann jeg snakket med, men da prøvde han å avfeie meg med "forskjellig hastighet opp og ned, så det er halv duplex". Men jeg forklarte saken inngående og nevnte for ham at jeg ikke var interessert i de symmetriske aspektene ved saken og fikk ham til å sette meg over til en tekniker. Her ble det bl.a. sagt:

"Ja, du kan godt si at linjene våre er full dupleks"

Ser ut til at det er forskjellig informasjon ute og går, men jeg velger å tro at det stemmer jeg, utifra annen informasjon i denne tråden og andre steder. Hvis ikke noen med virkelig bra teknisk innsikt om ADSL-teknologien orker å skrive et foredrag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...