DevianX Skrevet 18. februar 2003 Del Skrevet 18. februar 2003 halv dupleks(ADSL): innen data- og telekommunikasjon en toveis overføring som kan skje i begge retninger, men bare en vei om gangen. full dupleks(SHDSL): innen data- og telekommunikasjon, overføring av data i begge retninger samtidig. ADSL: kan overføre begge veier, men mye tap av dl når ul er på maks, men på sdsl eller shdsl er det ikke tap noen retninger! Det er mye mye bedre! Lenke til kommentar
JPT Skrevet 18. februar 2003 Del Skrevet 18. februar 2003 halv dupleks(ADSL): innen data- og telekommunikasjon en toveis overføring som kan skje i begge retninger, men bare en vei om gangen. full dupleks(SHDSL): innen data- og telekommunikasjon, overføring av data i begge retninger samtidig. Så det du sier er at ADSL CPE sender data oppstrøms, på oppstrøms kanalen, venter til svar kommer fra DSLAM på nedstrøms kanalen. Før den sender mer data oppstrøms igjen. Er det noe slikt du mener? JPT Lenke til kommentar
president Skrevet 18. februar 2003 Del Skrevet 18. februar 2003 "To create multiple channels, ADSL modems divide the available bandwidth of a telephone line in one of two ways -- Frequency Division Multiplexing (FDM) or Echo Cancellation. FDM assigns one band for upstream data and another band for downstream data." ... "A DSL transmits duplex data, i.e., data in both directions simultaneously.." www.dslforum.org Jeg quoter gjerne meg selv jeg. Hvilken del av dette er det dere (som mener ADSL ikke er full duplex) ikke forstår? Adsl er altså full duplex. (Som Firstmile også skriver, de bør jo ha dette rimelig klart) P.S. Tror alle har det rimelig klart hva som er hhv. halv- og full duplex, så det er vel ingen vits å fortelle flere ganger.. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 18. februar 2003 Del Skrevet 18. februar 2003 halv dupleks(ADSL): innen data- og telekommunikasjon en toveis overføring som kan skje i begge retninger, men bare en vei om gangen. full dupleks(SHDSL): innen data- og telekommunikasjon, overføring av data i begge retninger samtidig. Dette vet vi, og dette er skrevet flere ganger tidligere. Det eneste som er feil er at BÅDE ADSL og SHDSL er full duplex... Lenke til kommentar
muffe Skrevet 18. februar 2003 Del Skrevet 18. februar 2003 For sikkerhets skyld, her er et screenshot fra DU Meter, som beviser at ADSL er full duplex: Her lastet jeg ned Red Hat 8 fra en FTP server, i tillegg til at jeg lastet opp Knoppix til min hjemmeside-FTP. Dette skjedde SAMTIDIG, altså Full Duplex. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Her lastet jeg ned Red Hat 8 fra en FTP server, i tillegg til at jeg lastet opp Knoppix til min hjemmeside-FTP. Dette skjedde SAMTIDIG, altså Full Duplex. Det har ingenting å si at du lastet opp og ned samtidig, ADSL kan være halv dupleks for det. Poenget er at en endring i datastrømmens retning kan skje så fort at man ikke legger merke til det i praksis, jfr. med en hub ( som selvsagt er halv dupleks ). Det har vært flere diskusjoner om emnet her i forumet før, og jeg husker et bestemt innlegg hvor noen med god kunnskap om teknologien nevnte at ADSL kan være både full el. halv dupleks. I samme innlegget ble det nevnt at for å oppnå full dupleks måtte man benytte seg av "Echo Cancellation", som krever dyrere utstyr. Så vidt jeg vet bruker Catchom (SDSL.no) slikt utstyr. Etter å ha lest litt på dslforum.org skal det sies at det ikke er eneste måten å gjøre det på. Skal se om jeg finner frem til det innlegget, legger i så fall ut link her. Har lett lenge etter gode referanser ute på nett som besvarer spørsmålet en gang for alle uten å få så mye ut av det. Selv om dslforum.org har noen greie artikler, må det sies ( ut fra det jeg har fått lest ) at de klarer å unngå å bruke ordet "full duplex" Inntil noe annet kommer frem for dagen velger jeg å tro at xDSL kan være begge deler. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Poenget er at en endring i datastrømmens retning kan skje så fort at man ikke legger merke til det i praksis, jfr. med en hub ( som selvsagt er halv dupleks ). Hvordan han du si at en hub er halv duplex? Den er jo full duplex den. På en Cat5 kabel er det 4 par ledere. Når det er 100 mbps, brukes et av disse parene til oppstrøm (upload) og et av disse parene brukes til nedstrøm (download). Dvs. at du kan både sende og motta samtidig uten at du får kollisjon. De resterende to parene er ikke i bruk. Disse brukes bare når det er 1000 mbps mettverk. Lenke til kommentar
president Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Det er vel ikke bare "Echo cancellation" som er full duplex. ADSL med FDM er også full duplex hvis du leser det som dslforum.org har skrevet. Lenke til kommentar
Firstmile Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Her lastet jeg ned Red Hat 8 fra en FTP server, i tillegg til at jeg lastet opp Knoppix til min hjemmeside-FTP. Dette skjedde SAMTIDIG, altså Full Duplex. Det har ingenting å si at du lastet opp og ned samtidig, ADSL kan være halv dupleks for det. Poenget er at en endring i datastrømmens retning kan skje så fort at man ikke legger merke til det i praksis, jfr. med en hub ( som selvsagt er halv dupleks ). Det har vært flere diskusjoner om emnet her i forumet før, og jeg husker et bestemt innlegg hvor noen med god kunnskap om teknologien nevnte at ADSL kan være både full el. halv dupleks. I samme innlegget ble det nevnt at for å oppnå full dupleks måtte man benytte seg av "Echo Cancellation", som krever dyrere utstyr. Så vidt jeg vet bruker Catchom (SDSL.no) slikt utstyr. Etter å ha lest litt på dslforum.org skal det sies at det ikke er eneste måten å gjøre det på. Skal se om jeg finner frem til det innlegget, legger i så fall ut link her. Har lett lenge etter gode referanser ute på nett som besvarer spørsmålet en gang for alle uten å få så mye ut av det. Selv om dslforum.org har noen greie artikler, må det sies ( ut fra det jeg har fått lest ) at de klarer å unngå å bruke ordet "full duplex" Inntil noe annet kommer frem for dagen velger jeg å tro at xDSL kan være begge deler. Nei, ingen form for DSL basert kommunikasjon er halv dupleks. Full dupleks betyr at man kan både sende og motta samtidig, halv dupleks betyr at når en sender kan den andre bare lytte. Mange nettverkskort og hub'er kan settes i halv dupleks modus men det er selvsagt ikke noe poeng i å forringe ytelsen ved å gjøre dette. For 20 år siden var det vanlig med halv dupleks kommunikasjon, idag er det fint lite utstyr som kommuniserer i halv dupleks. ADSL, SHDSL, VDSL, IDSL, HDSL og andre DSL typer er alle full dupleks. Dupleks må altså ikke forveksles med symmetrisk og assymetrisk kommunikasjon. SHDSL er symmetrisk og ADSL er i de fleste tilfeller asymmetrisk men ikke alltid. VDSL kan som ADSL både være asymmetrisk og symmetrisk. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Hvordan han du si at en hub er halv duplex? Den er jo full duplex den. På en Cat5 kabel er det 4 par ledere. Når det er 100 mbps, brukes et av disse parene til oppstrøm (upload) og et av disse parene brukes til nedstrøm (download). Dvs. at du kan både sende og motta samtidig uten at du får kollisjon. De resterende to parene er ikke i bruk. Disse brukes bare når det er 1000 mbps mettverk. Nei, en hub er halv dupleks. I ett ethernet nettverk med halv dupleks lytter nettverkskortet etter kollisjoner, og sender data når linjen er ledig. Altså selv om det er 2 par tilgjengelig, sender/mottar kortet data en vei av gangen, altså halv dupleks. Likeledes sender en hub pakker til alle porter samtidig, og det vil oppstå kollisjoner. Jfr. CSMA/CD protokollen som brukes i ethernet. PC-World har en grei artikkel i sin nettverksskole, http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...E3222F3E95E229D og det finnes masse informasjon på nett. En switch derimot vil filtrere pakkene utifra mac-adressen og sende data på riktig port. Det muliggjør sending/mottak av data samtidig og dermed kan man bruke full-duplex og unngå kollisjoner. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Nei, ingen form for DSL basert kommunikasjon er halv dupleks. Full dupleks betyr at man kan både sende og motta samtidig, halv dupleks betyr at når en sender kan den andre bare lytte. Mange nettverkskort og hub'er kan settes i halv dupleks modus men det er selvsagt ikke noe poeng i å forringe ytelsen ved å gjøre dette. For 20 år siden var det vanlig med halv dupleks kommunikasjon, idag er det fint lite utstyr som kommuniserer i halv dupleks. ADSL, SHDSL, VDSL, IDSL, HDSL og andre DSL typer er alle full dupleks. Dupleks må altså ikke forveksles med symmetrisk og assymetrisk kommunikasjon. SHDSL er symmetrisk og ADSL er i de fleste tilfeller asymmetrisk men ikke alltid. VDSL kan som ADSL både være asymmetrisk og symmetrisk. Nei, denne gangen har jeg ikke gått inn symmetri vs. halv/full-dupleks fella, og faktisk prøvd å unngå å dra det inn i bildet. Jeg kan ikke se at det har noe med saken å gjøre. Jeg har etter hvert blitt nok opplyst til å skjønne at man opplever et fall i download/upload hastighet når linjen brukes fullt ut. Og ja, det har med symmetri å gjøre. Men tilbake til halv/full dupleks. Selv om du sier at for 20 år siden var det vanlig med halv dupleks kommunikasjon, tør jeg påstå at det fortsatt er ganske vanlig for f.eks ethernet. Joda, 100Mbps switcher har etter hvert blitt så billige og utbredte at det ikke er noen grunn til å kjøpe en hub lenger, utenom til spesielle formål. Men på den annen side vil du fortsatt finne nettverk som kjører på 10Mbps, og å kjøre 10Mbps ethernet full dupleks er ikke godkjent som standard. Du vil fortsatt finne enheter som best fungerer i halv dupleks, og det kan også være aktuelt å sette enheter til halv dupleks for bedre fordeling av båndbredde. Jeg tror likevel at du har misforstått meg. Når jeg skriver halv-dupleks, så er jeg interessert i det tekniske, _ikke_ i hvordan det oppleves i praksis. Altså det som i praksis menes med "samtidig sending/mottak av data" kan like gjerne skje med halv-dupleks teknologi. Håper derfor at du kan svare meg på følgende spørsmål. Hvis en ADSL-linje bruker FDM, og dermed har forskjellige frekvenser for mottak og sending av data. Kan da et modem på linja sende og motta samtidig? Altså at teknisk sett brukes begge frekvensene samtidig? Jeg er nemlig usikker på om dette skjer, og fant ikke f.eks noe grundig informasjon på http://www.dslforum.org. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Hvordan han du si at en hub er halv duplex? Den er jo full duplex den. På en Cat5 kabel er det 4 par ledere. Når det er 100 mbps, brukes et av disse parene til oppstrøm (upload) og et av disse parene brukes til nedstrøm (download). Dvs. at du kan både sende og motta samtidig uten at du får kollisjon. De resterende to parene er ikke i bruk. Disse brukes bare når det er 1000 mbps mettverk. Nei, en hub er halv dupleks. I ett ethernet nettverk med halv dupleks lytter nettverkskortet etter kollisjoner, og sender data når linjen er ledig. Altså selv om det er 2 par tilgjengelig, sender/mottar kortet data en vei av gangen, altså halv dupleks. Likeledes sender en hub pakker til alle porter samtidig, og det vil oppstå kollisjoner. Jfr. CSMA/CD protokollen som brukes i ethernet. PC-World har en grei artikkel i sin nettverksskole, http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...E3222F3E95E229D og det finnes masse informasjon på nett. En switch derimot vil filtrere pakkene utifra mac-adressen og sende data på riktig port. Det muliggjør sending/mottak av data samtidig og dermed kan man bruke full-duplex og unngå kollisjoner. Hvordan kan det da ha seg at de 3Com hubbene de selger på komplett.no er Full Duplex? Lenke til kommentar
chma Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Hvordan han du si at en hub er halv duplex? Den er jo full duplex den. På en Cat5 kabel er det 4 par ledere. Når det er 100 mbps, brukes et av disse parene til oppstrøm (upload) og et av disse parene brukes til nedstrøm (download). Dvs. at du kan både sende og motta samtidig uten at du får kollisjon. De resterende to parene er ikke i bruk. Disse brukes bare når det er 1000 mbps mettverk. Nei, en hub er halv dupleks. I ett ethernet nettverk med halv dupleks lytter nettverkskortet etter kollisjoner, og sender data når linjen er ledig. Altså selv om det er 2 par tilgjengelig, sender/mottar kortet data en vei av gangen, altså halv dupleks. Likeledes sender en hub pakker til alle porter samtidig, og det vil oppstå kollisjoner. Jfr. CSMA/CD protokollen som brukes i ethernet. PC-World har en grei artikkel i sin nettverksskole, http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...E3222F3E95E229D og det finnes masse informasjon på nett. En switch derimot vil filtrere pakkene utifra mac-adressen og sende data på riktig port. Det muliggjør sending/mottak av data samtidig og dermed kan man bruke full-duplex og unngå kollisjoner. Hvordan kan det da ha seg at de 3Com hubbene de selger på komplett.no er Full Duplex? dette gjleder både hubber og isper, er det ikke like greit så sjekke med ispen(hubber så er det det på 3com ja....) om man ikke tror det som står her, adsl er ikke full duplex,hvertfall ikke NGT!, de påvirker hverandre når begge brukes men denne tråden ha jo krasja sikkelig, skulle vel handle om erfaringer med shdsl fra ngt... Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Hvordan kan det da ha seg at de 3Com hubbene de selger på komplett.no er Full Duplex? Jeg er rimelig sikker på at du refererer til dual-speed hub'ene de selger. Hvordan kan det ha seg at du er så skråsikker på at hub'en er full dupleks? Har du en slik hub selv? Min oppfatning er at beskrivelsen på kompletts web er feil. La meg ta et eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=3&s=pl Her har du en 8 porters dual-speed hub. Komplett påstår at den kan brukes i både halv- og full dupleks modus. Typiske dual-speed hub'er har en intern switch som forbinder sammen 10Mbps og 100Mbps segmentene. Det gjør at man kan koble til enheter som bruker begge hastighetene. Selve hub'en oppfører seg likevel som en hub, og kjører halv dupleks på alle portene, uansett om det er koblet til bare 100Mbps enheter el. ei. Bevis, dokumentasjon fra 3Com: http://support.3com.com/infodeli/tools/hub...1675-0aaa05.pdf Sitat: "all ports operate in half-duplex mode" QED P.S: Du kunne like gjerne ha søkt og funnet ut av dette selv Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Jepp, tråden har kræsjet fullstendig. Men jeg har nå hatt en hyggelig telefonsamtale med supporten hos NextGentel. Jeg ble satt over til en tekniker som hadde litt peiling, og her ble det bekreftet frekvensene som brukes av et ADSL-modem for å sende data opp og ned kan være i bruk samtidig. Ergo er en ADSL-forbindelse full-dupleks, men selvsagt ( vanligvis ) asymmetrisk Ser ut som om innlegget skrevet av Firstmile stemmer. Lenke til kommentar
president Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 dette gjleder både hubber og isper, er det ikke like greit så sjekke med ispen(hubber så er det det på 3com ja....) om man ikke tror det som står her, adsl er ikke full duplex,hvertfall ikke NGT!, de påvirker hverandre når begge brukes men denne tråden ha jo krasja sikkelig, skulle vel handle om erfaringer med shdsl fra ngt... Ja den har krasjet skikkelig. Nå hadde vi endelig slått fast at ADSL er full duplex, og så blander du inn at upload påvirker download. ADSL er fortsatt full duplex selv om upload kan påvirke download. Påvirkningen er imidlertid indirekte, og har å gjøre med at hvis du laster ned noe så sender du jevnlig fra deg informasjon til den du laster ned fra om at alt er ok og det bare er å fortsette å sende data. Det er vel ACK-pakker hvis jeg ikke husker helt feil? Litt dårlig forklart, men xDSL er som sagt full duplex selv om upload kan påvirke download. Virkningen blir imidlertid mindre jo bedre upload du har, derfor vil dette vel ikke merkes i praksis ved SHDSL f.eks. Og ja; Firstmiles innlegg stemmer. Les og lær. P.S. Noe av vitsen med FDM er vel at du kan bruke begge frekvensene samtidig. Hvis ikke hadde man jo ikke trengt to frekvenser. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 P.S. Noe av vitsen med FDM er vel at du kan bruke begge frekvensene samtidig. Hvis ikke hadde man jo ikke trengt to frekvenser. MEGET godt poeng :-) Lenke til kommentar
Prog_Kick Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 nå har jeg riktignok ikke giddet å lese alt pga er så mye tull her ! For å si det kort og enkelt (!) ADSL ~ half duplex pga når man sender noe fra seg OG downloader vil man merke at det blir nedsatt hastighet (spesielt UPC kunder! ) Synes det er litt feil sagt av noen som sier at ADSL = Full duplex, riktignok kan man definere full duplex litt forskjellig,men jeg mener at for å kunne "skryte" av å ha full duplex så bør man ha 2 FORSKJELLIGE linjer/kanaler som går "uavhengi" av hverandre, dvs 1024/1024 , IKKE 1024/512 du kan tenke deg at modemet har 1 kanal som all informasjon skal gjennom,når du downloader OG uploader så vil det bli trangt om plassen,mens når du kun downloader vil hele linjen bli brukt til download derav full dw speed. hvis du ikke tror på dette så sett på full upload og gå på www.itavisen.no og ta speedometeret... så for å si det enkelt å greit ADSL = half duplex pga det er IKKE Symmetriske linjer. SDSL = Full duplex <-- taler for seg selv... (Symetric Digital Subscriber Line) ADSL = Asymetrisk Digital Subcriber Line synes dette emnet ble litt unødvendig langt Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 nå har jeg riktignok ikke giddet å lese alt pga er så mye tull her ! For å si det kort og enkelt (!) ADSL ~ half duplex pga når man sender noe fra seg OG downloader vil man merke at det blir nedsatt hastighet (spesielt UPC kunder! ) Synes det er litt feil sagt av noen som sier at ADSL = Full duplex, riktignok kan man definere full duplex litt forskjellig,men jeg mener at for å kunne "skryte" av å ha full duplex så bør man ha 2 FORSKJELLIGE linjer/kanaler som går "uavhengi" av hverandre, dvs 1024/1024 , IKKE 1024/512 du kan tenke deg at modemet har 1 kanal som all informasjon skal gjennom,når du downloader OG uploader så vil det bli trangt om plassen,mens når du kun downloader vil hele linjen bli brukt til download derav full dw speed. hvis du ikke tror på dette så sett på full upload og gå på www.itavisen.no og ta speedometeret... så for å si det enkelt å greit ADSL = half duplex pga det er IKKE Symmetriske linjer. SDSL = Full duplex <-- taler for seg selv... (Symetric Digital Subscriber Line) ADSL = Asymetrisk Digital Subcriber Line synes dette emnet ble litt unødvendig langt Har du ikke bedre å komme med en dine egne definisjoner kan du HOLDE KJEFT! Gå tilbake og les hva du svarer på! Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Hei, Kan nogen forklare mig hvorfor hastigheten falder så åbenlyst med f.eks 1024/256 ADSL når man kører på fullt begge veier? Har hat SDSL 1Mbit i et år nu og er ganske fornøjt. Hvis jeg bare laster ned (ingen upload) ca. 122kB/sec utgør IP-svarpakkerne (upload) ca. 2,5 kB/sec. Hvis jeg kører på fullt begge veier mister jeg bare ca. 2,5kB/sec på nedlasnings hastigheten (svarpakkerne på uploaden). Logisk nok det - men hvorfor er det så stor forskell på ADSL og SDSL når dere mener at ADSL er full duplex?? Mvh Kimmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå