Gå til innhold

E4600 eller E8400 til HTPC

_Xorcist

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en HTPC. Stikkord er at jeg ønsker minst mulig støy samtidig som jeg ønsker en CPU som klarer å dra 1080p x264 (uten gpu-akselerasjon). Kabinettet er Antec Fusion 430 så det er 2x80mm vifter som drar unna godt med luft rett ved CPUen. Kjøleren jeg skal bruke er en Scythe Ninja Mini, og såvidt jeg har klart å lese meg frem til så er det håp om å kunne kjøle E4600 passivt i dette oppsettet dvs kun med hjelp av kabinettviftene. Jeg er imidlertid noe usikker på om den klarer 1080p x264. Jeg er rimelig sikker på at E8400 er kraftig nok, men jeg har ikke klart å finne noen sammenligninger med E4600 og E8400 når det gjelder temperatur.

Spørsmålet er dermed todelt, klarer E4600 1080p x264, og eventuelt hvis ikke, vil en E8400 smelte med en Scythe Ninja Mini i et Antec Fusion 430?

Kom gjerne med forslag til andre relevante CPUer til formålet, men valget har falt på Intel-plattformen denne gangen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en E8400 i dag, og resten av komponentene kommer med posten om et par dager.

Hovedkortet støtter ned til 1.10v, klarer jeg virkelig å dra CPUen på stock hastighet med så lav spenning, og kan det ha noen andre negative konsekvenser enn ustabilitet?

Jeg fikk forresten en CPU med batch Q746A381. Jeg hørte at 46A skulle være noe kjøligere enn nyere batcher (eller i alle fall rapporterer sensoren hyggeligere temperaturer..).

Lenke til kommentar

Da har jeg montert PCen. Har ikke fikla noe med vcore enda. Bios rapporterer 1-2 grader celcius så der er det åpenbart noe feil..

Jeg har ikke noe vifte montert på min Scythe Ninja Mini og den er ikke engang lunken å ta på mens jeg installerer XP, alt ser foreløpig normalt ut. Hadde den også oppe med en Ubuntu LiveCD uten at den viste tegn til trøbbel..

post-38411-1201814675_thumb.jpg

Lenke til kommentar

CoreTemp klarte å vise noe som ser ut til å være fornuftige CPU-temperaturer pr. kjerne.

Jeg lukket kabinettet og kjørte begge kjerner 100% i et kvarter, og den svevde kun mellom 53-55 grader på CPU. Jeg lar den stå på over natta for å se om det skjer noe, men foreløpig så ser det svært lovende ut!

PS. Beklager dobbelpost, jeg trykket på feil knapp..

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Etter nesten 7 timer med Prime95 torture test som dro begge kjernene opp i 100% var begge kjernene på 57 grader. Nå er det riktignok januar, men jeg synes foreløpig det ser veldig lovende ut i alle fall. Den kan nok klokkes ned, men foreløpig ser det ikke ut til å bli nødvendig. Kabinettviftene kjører for øvrig også på laveste hastighet så det er ikke mye lyd å høre heller.

Lenke til kommentar
Xorcist: Hvordan fungerer decoding av 1080p hos deg? Nok krefter i CPU? Klokker du? Sitter og vurderer bestilling av deler til en HTPC selv.

space

Jeg har ikke fått testet det skikkelig ut enda, men med ffdshow tryouts med dualcore støtte så later det ikke til å være noen problemer med verken x264 eller h264 (hddvd/Blu-ray) i 1080p. VC-1 titler ser også ut til å fungere fint (la ikke merke til noe hakking i lobby-scenen i Matrix HDDVD i alle fall..).

Jeg kjører stock hastighet på min E8400 og jeg kjører WinXP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...