Gå til innhold

Mangler passord på bruker på pc..

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lånt bort en gammel IBM Activa PC med Windows XP Professional.. Nå har jeg fått den tilbake - men det finnes bare en bruker på PC-en og den er passordbeskyttet. Jeg trenger hjelp til å resette hele datamaskinen. Har planer om å installere Windows 98 på den seinere. Men i første omgang er jeg nødt til å få tilgang til min egen pc.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:hmm: det er lenge side jeg har gjort dette,

men på hovedkortet sitter det en jumper, to små kontaktpunkter

( crt eller noe lignede bokstaver heter det) i nærheten av cmos batteriet.

den må du kortslutte med en små skrutrekker, så resette bios seg og passordet er nullstillt.

( man må dra ut strømmen før :cry: dette har vært ett emne på dette forumet før, så kanskje er der en som husker bedre. )

lykke til

ps. jumperen heter: CLRTC ( fant gamle bruksanvisning )

Endret av p@ge
Lenke til kommentar
:hmm: det er lenge side jeg har gjort dette,

men på hovedkortet sitter det en jumper, to små kontaktpunkter

( crt eller noe lignede bokstaver heter det) i nærheten av cmos batteriet.

den må du kortslutte med en små skrutrekker, så resette bios seg og passordet er nullstillt.

( man må dra ut strømmen før :cry: dette har vært ett emne på dette forumet før, så kanskje er der en som husker bedre. )

lykke til

ps. jumperen heter: CLRTC ( fant gamle bruksanvisning )

Mange takk men... jumpern var ødelagt da jeg åpnet kabinettet.. Hadde lest i tråden om overklokking at man kunne resette cmos ved å ta ut batteriet :nei: Man det gikk ikke...

Vel problemet løste seg enkelt å greit ved å tvinge PC-en til å starte i sikker modus. Da trengte jeg ikke passord =/

For de som trenger å rette opp ett liknende problem:

Ved å dra ut strømkabelen mens maskinen er på fører til at den starter opp i sikkermodus (du kommer automatisk til en meny der du må velge sikker modus).

PS: Litt brutal metode.. prøv deg fram med F-tastene eller Delete tasten for å komme inn på menyen. Jeg kan bruke F5 (noe jeg olle visste da jeg skrev innlegget), men dette varierer fra hovedkort til hovedkort.

Uansett takk for hjelpen ^^

Lenke til kommentar
men det finnes bare en bruker på PC-en og den er passordbeskyttet.

Innloggingspassord for Windows har ingenting med BIOS å gjøre.

Edit: en quote til..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Om du kan komme inn på PC-en med en annen bruker kan du skifte passord på brukeren gjennom cmd, (start i sikker modus vis det ikke er noen andre brukere) Bare skriv:

-net user (finn navnet på brukeren du vil bytte passord på)

-net user "brukeren" *

så skriver du bare inn hvilken som helst passord du vil og trykker enter. Merk du kan ikke se hva du skriver.

Endret av PoG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...