Black Star Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hvordan få en kunde til å velge dSLR istedet for et kompaktkamera og dermed legge igjen mer penger i kassa.Det er ikke det som er en god selgers oppgave. En god selger skal forstå kundens behov, og anbefale alternativer ut fra det. Om en kjøper gir inntrykk av å bli mer fornøyd med et kompaktkamera, så anbefaler man ikke dSLR. Man kan foreslå det, men forklare kunden hvorfor man tror det ikke passer til kundens behov. Så kan kunden komme med videre innspill om ønskelig. Hvis en kunde føler han/hun kjøper noe som de ikke mestrer, eller man forstår at det er mye mer enn behovet tilsier, så kommer ikke den kunden tilbake. Så hvis selgeren med overlegg prøver å prakke på en kunde mer enn det han/hun trenger, er ikke bare svindel, men slår tilbake på butikken på en negativ måte. Lenke til kommentar
Flums Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Jepp, høres fornuftig ut.Kundene som handler kamera på expert kan sannsynligvis ikke noe særlig om kameraer uansett. SÅ du må egentlig bare lære dem de enkle salgstriksene. Hvordan få en kunde til å velge dSLR istedet for et kompaktkamera og dermed legge igjen mer penger i kassa. Så det handler som vanlig om å få mest mulig ut av kunden, ikke veilede de til det riktige valget? Som veldig ofte på "expert" og elkjip er det dyreste dere har (som igjen er det kjipeste i dslr klassen). Får så mange kunder til oss som sier at de har hatt denne opplevelsen som aldri burde ha hatt slr i det hele tatt. Primaeksempel på hvorfor man ikke bør handle dslr hos de orange eller grønne. Hvordan få en kunde til å velge dSLR istedet for et kompaktkamera og dermed legge igjen mer penger i kassa. En som ikke kan noe om kameraer skal overbevises av en annen som heller ikke kan noe om kameraer om at det dyreste kameraet er det som bør handles uten at noen av dem vet hvorfor... Nais. Elkjiip politikk, ja. Hadde en tur innom "Expert" for å handle hvitevarer og følte selgeren bare skulle selge meg opp og var ikke interessert i å høre på hva jeg faktisk ville ha. Derfor tenke jeg å stille 2-3 kontrollspørsmål. En tredjeperson som var med skulle ha TV. Jeg spurte om feks TV'er her hadde 100mhz. "Jada, den, den, den og den har det (de fire dyreste). Nå pekte han blandt annet på en Sony TV, og som ansatt hos Sony Center vet jeg jo at det er bullshit. Ettersom jeg ikke kjente til de andre modellene av andre leverandører satt jeg meg inn i dem. INGEN hadde 100mhz, og dette er en vesentlig ting i ny tv. Spurte om noen dslr spørsmål også, fikk svar som var så flaue at jeg skal ikke nevne de eller hva jeg mener om det, men er det ikke lov hos de orange å svare at de ikke vet? Sier ikke at disse kjedene ikke har gode produkter, de selger jo fra verdensledende produsenter, tingen er at din kjøpsopplevelse ofte er svært mye høyere, kunnskap og riktig veiledning er som regel mye høyere i en nisjebutikk som kan foto. Endret 5. mars 2008 av Flums Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Huff, ja, mye av det du sier er helt sant. Handle KUN hos elkjip/expert hvis du vet 110% hva du skal ha på forhånd, er en god tommelfingerregel. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 INGEN hadde 100mhz, og dette er en vesentlig ting i ny tv. Spurte om noen dslr spørsmål også, fikk svar som var så flaue at jeg skal ikke nevne de eller hva jeg mener om det, men er det ikke lov hos de orange å svare at de ikke vet? Sier ikke at disse kjedene ikke har gode produkter, de selger jo fra verdensledende produsenter, tingen er at din kjøpsopplevelse ofte er svært mye høyere, kunnskap og riktig veiledning er som regel mye høyere i en nisjebutikk som kan foto. Hjelper tydeligvis ikke å være ansatt i en Sonybutikk heller. 100mhz er det ingen TV'er som HAR 100 Hz er oppdateringsfrekvensen på de fleste nye TV'er (noen oppdaterer også 120 ganger i sekundet), mens 50 Hz ofte var vanlig tidligere. Du bommet bare med 1000000x da Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Mye her som stemmer, dessverre, men det er viktig å huske at ikke alle butikker er like, selv om det er under samme kjede. Noen butikker kan ha spesialister på sitt område, men andre har folk som ikke er så gode, noen kan være under opplæring og akkurat ha begynt. mens andre kan ha folk som har jobbet der i mange, mange år. Viktig å ikke ta alle under samme kam... Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hvordan få en kunde til å velge dSLR istedet for et kompaktkamera og dermed legge igjen mer penger i kassa.Det er ikke det som er en god selgers oppgave. En god selger skal forstå kundens behov, og anbefale alternativer ut fra det. Om en kjøper gir inntrykk av å bli mer fornøyd med et kompaktkamera, så anbefaler man ikke dSLR. Man kan foreslå det, men forklare kunden hvorfor man tror det ikke passer til kundens behov. Så kan kunden komme med videre innspill om ønskelig. Hvis en kunde føler han/hun kjøper noe som de ikke mestrer, eller man forstår at det er mye mer enn behovet tilsier, så kommer ikke den kunden tilbake. Så hvis selgeren med overlegg prøver å prakke på en kunde mer enn det han/hun trenger, er ikke bare svindel, men slår tilbake på butikken på en negativ måte. Enig at det er ikke dette en god selger skal gjøre, men det er slik det er. En butikk er alltid interessert i å tjene aller mest mulig penger per kunde.. spesielt de store kjedene. Derfor blir kunden stort sett presentert det produktet som har høyest bruttofortjeneste. Kundens behov er sjelden førsteprioritet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Enig at det er ikke dette en god selger skal gjøre, men det er slik det er. En butikk er alltid interessert i å tjene aller mest mulig penger per kunde.. spesielt de store kjedene. Derfor blir kunden stort sett presentert det produktet som har høyest bruttofortjeneste. Kundens behov er sjelden førsteprioritet. Jeg jobber selv i butikk, og selv om jeg vet cirka hva vi har av fortjeneste på de fleste produkter, så tenker jeg faktisk ikke fortjeneste når jeg selger. Jeg synes det er gøy og utfordrende å finne det rikige kameraet til en kunde. Skulle jeg bare tenkt profitt, hadde jeg gått lei av jobben, og funnet meg noe annet å gjøre i livet. Jeg håper og tror dette gjør at jeg blir sett på som en god selger, og som gjør at folk kommer tilbake neste gang de trenger noe. De som har selgere som tenker annerledes enn meg, har kanskje høyere fortjeneste pr. besøk, men ikke totalt pr. kunde. Jeg er kanskje ikke en "drømmeansatt" på kort sikt, men heller på lang sikt Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg jobber selv i butikk, og selv om jeg vet cirka hva vi har av fortjeneste på de fleste produkter, så tenker jeg faktisk ikke fortjeneste når jeg selger. Jeg synes det er gøy og utfordrende å finne det rikige kameraet til en kunde. Skulle jeg bare tenkt profitt, hadde jeg gått lei av jobben, og funnet meg noe annet å gjøre i livet. Jeg håper og tror dette gjør at jeg blir sett på som en god selger, og som gjør at folk kommer tilbake neste gang de trenger noe. De som har selgere som tenker annerledes enn meg, har kanskje høyere fortjeneste pr. besøk, men ikke totalt pr. kunde. Jeg er kanskje ikke en "drømmeansatt" på kort sikt, men heller på lang sikt Jeg tenkte og gjorde slik som deg. Så ble jeg skviset ut og fikk i praksis sparken. Det er bruttofortjenesten som rår, ikke hvor glade kundene blir . Det lærte jeg... riktig nok litt for sent. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg tenkte og gjorde slik som deg. Så ble jeg skviset ut og fikk i praksis sparken. Det er bruttofortjenesten som rår, ikke hvor glade kundene blir . Det lærte jeg... riktig nok litt for sent.Forsøk å søk på jobb hos en litt mer seriøs aktør (om det blir en neste gang), så tror jeg du blir verdsatt mer enn en som selger der og da, og ikke tenker på at kunden også helst bør komme tilbake På lang sikt er nettopp det veldig verdifullt. Personlig går jeg til steder der jeg tidligere har fått veldig god service, og føler at jeg har fått et produkt tilpasset mitt behov, enn der jeg føler at jeg har betalt for litt mer enn det jeg egentlig trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå