Gå til innhold

Kjøpte meg Samsung Hdd på Komplett.no, funker ikke tror jeg..

Anbefalte innlegg

Hallo..

Jeg kjøpte meg en Samsung harddisk av denne,men vi fikk den ikke til å funke på min Asus A6r, vi skjønte ikke noe av det og vi fant ut att vi skulle levere det til en data fyr, idag så fikk jeg vite att den ikke hadde funket på noen maskiner og det gikk ikke an å legge inn xp eller noe..

Så da sendte jeg med den andre hardisken idag, og han skulle se på det i morgen tror jeg, men etter som den ikke har funket på noen av maskinene,er hdd`n ødelagt,min eller komplett sin feil da?

Er det SATA eller IDE på en Asus A6r da?

Noen som aner hva som er feil??

DETTE HASTER!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et kjapt søk sier meg at Asus A6r bruker IDE grensesnitt.

Hva med du mener at den ikke funker? Får dere koblet den til i det hele tatt? Hvis ikke kan det være at du må ha en liten adapter som du kobler på IDE-kontakten på harddisken. Den tar du evt av den gamle harddisken.

Lenke til kommentar

Oisann... Og du kaller deg data-nerd? Neida, fra spøk til revolver...

BIOS er styringsprogrammet for hele PC-en utenom OS'et. Det er her man skrur av og på funksjoner på hovedkortet, setter parametre for minne, CPU og masse annet rart.

Her kan du sette hvor PC-en skal prøve å boote fra. Om den nå bare prøver å boote fra din nye harddisk er det ikke så rart at det ikke skjer noe. Du må i BIOS (tror du må trykke F2 under oppstart for å komme dit). Dette bør du nok få en kompis til å gjøre for deg om du ikke engang vet hva BIOS er. Men der må man i hvert fall sette opp at den skal prøve å boote fra CD før den prøver å boote fra HD.

Da vil du få spørsmål om å trykke en knapp for å boote fra CD om du starter PC-en med WinXP CD-en i. Du kommer også til å måtte skape en partisjon (eller flere) under oppstart for å kunne installere Windows.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
hva om du har satt IDE kabelen feil vei? da pøeier det å skje rare ting...

Siden han har satt Hden i en "Hd-krybbe" i den bærbare så går nok ikke det.

Er en som har hatt den i 2 uker nå,og får ikke til noe : S

Han trudde han kom fram til det på søndag,men ikke noe funker nå eller..

Lenke til kommentar
Glem hele saken og gå til noen som kan dette. Er i utgangspunktet svært enkelt for en som er litt kyndig å enten fikse det eller å se at noe er galt.

Ja,har det til en som kan dette her,men han er ikke utdannet,bare selvlært..

Men er det BIOS jeg må ha?

Lenke til kommentar
Men er det BIOS jeg må ha?

Det tar du med han for selve spørsmålet er helt feil. Dersom han ber deg spørre her så finner du en annen, da kan han for lite.

Er jeg som spør og lurer..

Han kan nok mer enn nok, da det bare er å ringe å få et nogelunde greit svar..

Lenke til kommentar

BIOS ligger på alle Pc'r og er bygd inn i hovedkortet så det har du, men når maskinen starter (når det står Asus el. på skjermen) kan man gjerne trykke F1 eller Delete for å gå inn i Bios oppsettet, der kan man velge hvilken rekkefølge maskinen skal starte opp på.

Hvis maskinen står til å starte f.eks slik:

Floppy (diskett) --> Harddisk --> Cdrom så vil ikke maskinen starte fra cd rom pga det står i en harddisk, endre da oppsettet slik at Cd-rom står før harddisken.

Man kan også i bios sjekke om maskinen finner harddisken, er vel vanligvis første valget der inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...