Gå til innhold

19" flatskjerm på 12 volt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg henger meg på denne, og utvider spørsmålet litt: Hva finnes av TV-er i den størrelsen, med eller uten DVD, som kan drives av 12V?

Og er det noen som har noen tips til nettbutikker og produktguider som lar en søke på TV-er med 12V som et av søkekriteriene? De gangene jeg har lett etter TV til hytta, har jeg funnet endel hendige LCD-TV-er, men det sår sjelden om de kan ta noe annet enn 230 V eller ikke.

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale en 19" flatskjerm med innebygd DVD-spiller som også kan gå på 12 volt?

De fleste 19" jeg har sett har oppløsning 1440:900 = 16:10. Noen som vet hvorfor dette er vanlig istedet for 16:9 ??

16:9 er ikke vanlig i den størrelsekalssen. (PC skjerm klassen)

da er det for det meste 5:4 format og 16:10 format som gjelder ja.

Uansett så får man ganske ofte sorte striper under bildet selv med 16:9 format, da mange filmer også bruker enda mer widescreen formater.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Har jo alternativet: omformer

Nei, jeg ser ikke det som noe alternativ. Transformere strømmen opp til 230 for å kjøre den inn i en TV, som transformerer den ned igjen, med det tapet av energi som skjer i begge transformatorene er ganske tåpelig når man har begrenset tilgang på strøm fra et solcellepanel eller to.

Dersom jeg skal ha TV på hytta, skal det være en som er bygget for å gå direkte på 12V, med lavest mulig effektforbruk. Jeg vet Obs! av og til har et par stykker som gjør dette, men de er små. Kjeden Hyttebutikken har et par i 19 størrelse med DVD. De er dyre. Elkjøp på Fagernes (Valdres) pleier å ha noen, men elkjop.no har ingen opplysninger om noen som går på 12V.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...