kimhhans Skrevet 16. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2003 Noen som har noen synspunkter om det å la den bærbare stå på hele døgnet? Kjøpte dell 8200 som desktop erstatter og er vel ikke så mye forskjell fra en vanlig pc bortsett fra at den da må stå koblet til strømnettet hele tiden. Så det blir vel egentlig et spørsmål og hvordan det påvirket batteriet, tar det noe skade av å hele tiden å være koblet til nettet eller styrer maskinen dette greit selv. Lenke til kommentar
spetter Skrevet 16. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2003 Kan ikke tenke meg at den tar skade av å stå på "lenge" er jo akkurat det samme med stasjonær, disse skades ikke ved å stå på flere døgn. har selv lat min dell stå på 2-3 døgn uten at det har gjort noe.. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 16. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2003 Det kommer vel an på om laptopen får strømen rett fra adapter til strømforsyning eller om strømmen går gjennom batteriet på veien... Lenke til kommentar
magikern Skrevet 16. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2003 har en bærbar som batteriet gikk istykker på for rundt 3 år siden og jeg har aldri sendt det til reparasjon da den var gammel den gangen men da begynte jeg bare å bruke den til lagring av filer og den har stått på døgnet rundt siden. Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 16. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2003 Er jo ikke værre enn å ta ut batteriet for å være på den sikre siden Lenke til kommentar
muffe Skrevet 16. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2003 Tviler STERKT på at strømmen går igjennom batteriet når du bruker adapter. Med mindre du lader batteriet, selvsagt. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 16. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2003 Er jo ikke værre enn å ta ut batteriet for å være på den sikre siden Du skrev det før meg Lenke til kommentar
Torbjørn. Skrevet 16. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2003 En ting er iallfall sikkert, viss strømmen går igjennom batteriet når du har pc'en stående på, vil batteriet ta skade av det. For optimal batterilevetid (gjelder også for mobilbatterier) bør batteriet lades helt opp, tømmes helt, lades helt opp, tømmes helt osb. Slik holder man batteriet sitt best mulig vedlike. Eller, man kan bare gi f, og lade batteriet selv om det ikkje er helt tomt, eller la pc'en/mobilen sitte i laderen konstant, og ødelegge batteri sitt. Lenke til kommentar
spetter Skrevet 16. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2003 For eldre batterier gjelder lade helt ned, helt opp, igjen, osv Går utifra at batterier på nyere dato er litt bedre , og tåler mer. Lenke til kommentar
orjan Skrevet 17. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2003 Man får IKKE optimal batterilevetid dersom man lader batteriet helt ut hver gang, før man lader det opp igjen. Dersom batteriet lades helt ut før opplading, vil man få størst kapasitet ut av batteriet, MEN levetiden på selve batteriet vil minke. Klattlader (ikke lader helt ut før man lader opp) man batteriet, vil man ikke kunne utnytte batteriets kapasitet helt ut, MEN levetiden på batteriet vil øke. Her gjelder altså den gyldne middelvei, litt klattlading for så av og til lade det helt ut før opplading. (Dette gjelder spesielt for NiCd batterier, men vil til en viss grad også være gjeldende for NiMh og Li-ion) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå