Gå til innhold

Kjøpe nå eller vente på d60?

Anbefalte innlegg

Sutekh førdu faller av din høye hest grunnet kjepphøyhet så bør du lese hva jeg nettop svarte svada på, les det innlegget så ser du at der er ingenting om personelige meninger (nei vet det ikke er du som har skrevet det).
Tja, så du mener det er helt greit å svare bombastisk synsing med enda mer bombastisk synsing? Jeg vet ikke om jeg føler det tilfører diskusjonen så veldig mye. Det går an å ha sine meninger og samtidig være litt reflektert.

Og når det gjelder grepene på de forskjellige modellene, så har jeg nemlig prøvd både D40 og 400D (med og uten batterigrep på sistnevnte). Jeg har blant annet en ganske god kompis som er Canon-bruker, og som alle gode nerder liker vi jo å diskutere hobbyen vår inngående når vi treffes. Og en av de tingene vi oppdaget veldig fort når vi kom inn på temaet ergonomi en gang var nettopp hvor forskjellige hender kan være. Mine er ikke så veldig mye bredere enn hans, men hvis du måler fra håndbaken så når fingerspissene hans ikke lenger enn til ytterste ledd på fingrene mine. Når du ser det, så blir det plutselig ikke så vanskelig å forstå at det den ene føles komfortabelt med er hhv. lite og krøkkete eller klumpete og uhåndterbart for den andre.

Det går ikke an å objektivt vurdere slike ting opp mot hverandre, derfor er det viktig at man er klar på at man er subjektiv, og gjerne også tar seg tid til å forklare grunnlaget for sine oppfatninger.

Jeg vet ikke om trådstarter har korte eller lange hender, smale eller brede. Det jeg vet er at det å bare si "det er bra" eller "det suger" er ubrukelig uansett hva trådstarter måtte foretrekke. Men hvis man samtidig med å si hvorvidt man synes det er bra eller dårlig også forklarer litt om hvorfor man oppfatter det sånn, så blir verdien av innlegget plutselig uendelig mye bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ellers vil jeg også påpeke at Nikons beinharde fokus på ergonomi i formgivningen (de har samarbeidet med Giorgetto Giugiaro siden 80-tallet) gjøre at kameraene føles overlegne i bruk, sammenliknet med konkurrentene. Jeg skriver villig under på at Canon 400D har håpløst grep sammenliknet med D40 (har hatt anledning til å teste begge grundig), og at layout og brukertilpasning bare fungerer bedre på Nikon'en.

Dette er svada,jeg har nylig prøvd begge disse inngående med tanke på kjøp og faktisk er ikke grepet på D40 noe bedre enn på 400D, D40 er faktisk noen mm mindre enn 400D, kan forøvrig nevnes at 450D kommer med et bedre grep,skal du ha bedre grep fra Nikon må du opp til D80

Svada serverer du like godt selv, Snekkeren. Grep er subjektivt, noen vil synes at grepet på D40 er bedre enn på 400 D, andre ikke. Det at D40 er noen mm mindre enn 400D betyr ikke at den har dårligere grep.

Lenke til kommentar
Kjøper du Canon 400D/450D, Pentax K100D Super/K200D, Olympus E-510, etc, så får du et kamera med færre begrensinger.

Færre begrensninger for hva da? Optikken mener du? Nybegynnere har mer enn nok av objektiver å velge av for D40/60. Er det andre begrensninger du tenker på?

Lenke til kommentar
Snekker'n kommer med utsagn som: "Dette er svada,jeg har nylig prøvd begge disse inngående med tanke på kjøp og faktisk er ikke grepet på D40 noe bedre enn på 400D" så er det han selv som prater svada. Han har overhodet ikke tenkt over at det er individuelle forskjeller som bestemmer dette. Det er hans personlige erfaring, basert på hvordan hans hender sitter på grepet, men han presenterer det som almenngyldige fakta.

Sutekh førdu faller av din høye hest grunnet kjepphøyhet så bør du lese hva jeg nettop svarte svada på, les det innlegget så ser du at der er ingenting om personelige meninger (nei vet det ikke er du som har skrevet det).

Og før du drar konklusjoner om hva andre har tenkt så les signaturen min,den finner du faktisk i alle mine inlegg,så nei den er ikke ny.

Man leser det du skriver, ikke korreksjoner under signatur.

Lenke til kommentar
Tja, så du mener det er helt greit å svare bombastisk synsing med enda mer bombastisk synsing? Jeg vet ikke om jeg føler det tilfører diskusjonen så veldig mye. Det går an å ha sine meninger og samtidig være litt reflektert.

Og når det gjelder grepene på de forskjellige modellene, så har jeg nemlig prøvd både D40 og 400D (med og uten batterigrep på sistnevnte). Jeg har blant annet en ganske god kompis som er Canon-bruker, og som alle gode nerder liker vi jo å diskutere hobbyen vår inngående når vi treffes. Og en av de tingene vi oppdaget veldig fort når vi kom inn på temaet ergonomi en gang var nettopp hvor forskjellige hender kan være. Mine er ikke så veldig mye bredere enn hans, men hvis du måler fra håndbaken så når fingerspissene hans ikke lenger enn til ytterste ledd på fingrene mine. Når du ser det, så blir det plutselig ikke så vanskelig å forstå at det den ene føles komfortabelt med er hhv. lite og krøkkete eller klumpete og uhåndterbart for den andre.

Det går ikke an å objektivt vurdere slike ting opp mot hverandre, derfor er det viktig at man er klar på at man er subjektiv, og gjerne også tar seg tid til å forklare grunnlaget for sine oppfatninger.

Jeg vet ikke om trådstarter har korte eller lange hender, smale eller brede. Det jeg vet er at det å bare si "det er bra" eller "det suger" er ubrukelig uansett hva trådstarter måtte foretrekke. Men hvis man samtidig med å si hvorvidt man synes det er bra eller dårlig også forklarer litt om hvorfor man oppfatter det sånn, så blir verdien av innlegget plutselig uendelig mye bedre.

Nå har jeg heller ikke benektet at vi har forskjellige hender,men nok en gang les hva jeg sa var svada, det dreide seg nemmelig om en bombastisk uttalelse om hvor enormt mye bedre det ene var enn det andre, jeg har som sagt holdt på i flere uker nå og forsøkt forskjellige modeller deriblandt de to vi her snakker om, derfor kunne jeg si at det som ble kastet ut som en bombastisk uttalelse som vedkommende gladelig kunne underskrive på var svada.

Lenke til kommentar
Ellers vil jeg også påpeke at Nikons beinharde fokus på ergonomi i formgivningen (de har samarbeidet med Giorgetto Giugiaro siden 80-tallet) gjøre at kameraene føles overlegne i bruk, sammenliknet med konkurrentene. Jeg skriver villig under på at Canon 400D har håpløst grep sammenliknet med D40 (har hatt anledning til å teste begge grundig), og at layout og brukertilpasning bare fungerer bedre på Nikon'en.

Dette er svada,jeg har nylig prøvd begge disse inngående med tanke på kjøp og faktisk er ikke grepet på D40 noe bedre enn på 400D, D40 er faktisk noen mm mindre enn 400D, kan forøvrig nevnes at 450D kommer med et bedre grep,skal du ha bedre grep fra Nikon må du opp til D80

Svada serverer du like godt selv, Snekkeren. Grep er subjektivt, noen vil synes at grepet på D40 er bedre enn på 400 D, andre ikke. Det at D40 er noen mm mindre enn 400D betyr ikke at den har dårligere grep.

Merkelig at dere ikke leser hva jeg svarte på, for det er nettop hva du sier her grep er subjektivt, nettop derfor reagerte jeg på følgende :

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Nå har jeg heller ikke benektet at vi har forskjellige hender,men nok en gang les hva jeg sa var svada, det dreide seg nemmelig om en bombastisk uttalelse om hvor enormt mye bedre det ene var enn det andre, jeg har som sagt holdt på i flere uker nå og forsøkt forskjellige modeller deriblandt de to vi her snakker om, derfor kunne jeg si at det som ble kastet ut som en bombastisk uttalelse som vedkommende gladelig kunne underskrive på var svada.

Tja, så du mener det er helt greit å svare bombastisk synsing med enda mer bombastisk synsing?

For all del, jeg synes ikke sitatet du svarte på var noe bedre, men du hjelper ikke saken.

Lenke til kommentar

Tja, så du mener det er helt greit å svare bombastisk synsing med enda mer bombastisk synsing?

For all del, jeg synes ikke sitatet du svarte på var noe bedre, men du hjelper ikke saken.

Får så være,men det var ikke grepet jeg svarte på men den bombastiske uttalelsen og den syntes jeg trengte et bombastisk svar, case closed.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg ikke forskjellen på grepet på D40, 350D/400D eller D50 er særlig stor, og jeg vil si at alle tre er like gode.

D50 har for øvrig et mye større grep enn D40 (kameraet er jo generelt større). Ikke at D50 er særlig aktuelt for en nykjøper, med mindre du finner det svært billig i god stand.

Lenke til kommentar
Og en av de tingene vi oppdaget veldig fort når vi kom inn på temaet ergonomi en gang var nettopp hvor forskjellige hender kan være. Mine er ikke så veldig mye bredere enn hans, men hvis du måler fra håndbaken så når fingerspissene hans ikke lenger enn til ytterste ledd på fingrene mine. Når du ser det, så blir det plutselig ikke så vanskelig å forstå at det den ene føles komfortabelt med er hhv. lite og krøkkete eller klumpete og uhåndterbart for den andre.

Dette er et veldig viktig poeng. Jeg har hender som kompisen din og 350D er helt greit. Men en kollega av meg viste hvor ubrukelig den er for han da han har lengre fingre - og et grep vil ikke hjelpe ham overhode.

Tom

Lenke til kommentar
Dette er et veldig viktig poeng. Jeg har hender som kompisen din og 350D er helt greit. Men en kollega av meg viste hvor ubrukelig den er for han da han har lengre fingre - og et grep vil ikke hjelpe ham overhode.
Selv mine puselanker har for lange fingre til 350D/400D, og kan overhodet ikke se hvordan et vertikalgrep skal hjelpe. Jeg har (tro det eller ei) plass til alle fingrene i høyden, men grepet er for lite likevel. I tillegg synes jeg utløseren er plassert plagsomt langt ut (mot høyre, ikke fremover). Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Selv mine puselanker har for lange fingre til 350D/400D, og kan overhodet ikke se hvordan et vertikalgrep skal hjelpe. Jeg har (tro det eller ei) plass til alle fingrene i høyden, men grepet er for lite likevel. I tillegg synes jeg utløseren er plassert plagsomt langt ut (mot høyre, ikke fremover).

Vertikalgrep hjelper selvsagt for bredden på hånden, for om du8 leser hva jeg tidligere har sagt så får jeg plass for tre fingre i fronten uten batterigrep og fire med batterigrep, og tro det eller ei det gir et bedre grep,betydelig bedre.

Men så kommer vi inn på noe annet,nemmelig lengden på fingrene og det hjelper selvsagt ikke grepet til med, det trodde jeg virkelig alle skjønte.

Lenke til kommentar
Selv mine puselanker har for lange fingre til 350D/400D, og kan overhodet ikke se hvordan et vertikalgrep skal hjelpe. Jeg har (tro det eller ei) plass til alle fingrene i høyden, men grepet er for lite likevel. I tillegg synes jeg utløseren er plassert plagsomt langt ut (mot høyre, ikke fremover).

Det blir interessant å høre hva du mener om 450D når du får testet den - det er nok endringer i designet til at grepet kan ha blitt brukbar for deg - or not.

Tom

Lenke til kommentar
Men så kommer vi inn på noe annet,nemmelig lengden på fingrene og det hjelper selvsagt ikke grepet til med, det trodde jeg virkelig alle skjønte.
Det er dét 350D og 400D-eierne har mast med i lange tider - men ikke har villet ta til seg når jeg har påpekt det... "Alt blir bra med batterigrep..."

Selv har jeg ikke prøvd 400D med grep, så jeg kan ikke si noe om dét.

Det blir interessant å høre hva du mener om 450D når du får testet den - det er nok endringer i designet til at grepet kan ha blitt brukbar for deg - or not.
Jepp. Antar at vi får den inn i butikken en gang, hvis ikke skal jeg i hvert fall få testet grepet...
Lenke til kommentar
Det er dét 350D og 400D-eierne har mast med i lange tider - men ikke har villet ta til seg når jeg har påpekt det... "Alt blir bra med batterigrep..."

Selv har jeg ikke prøvd 400D med grep, så jeg kan ikke si noe om dét.

Jepp. Antar at vi får den inn i butikken en gang, hvis ikke skal jeg i hvert fall få testet grepet...

Her begynner vi å bli enige ja,et slikt grep forbedrer ikke noe i forhold til lange fingre,men det gjør underverker for brede hender fordi en får støtte for alle fingrene.

Lenke til kommentar
Her begynner vi å bli enige ja,et slikt grep forbedrer ikke noe i forhold til lange fingre,men det gjør underverker for brede hender fordi en får støtte for alle fingrene.

Nå går det muligens litt raskt i svingene :)

Jeg har brede hender, men trenger ikke grep for det - putter bare lillefingeren under huset -gir faktisk litt ekstra støtte.

For meg er et batterigrep et hjelpemiddel når man skal ta bilde i portrettformat, eller fordi man skal ha ekstra lang batteri-levetid.

Men det er mulig at det funker for andre - så det er verdt å prøve.

Tom

Lenke til kommentar

Min subjektive oppfatning av grep på D40/D40x vs. 350D/400D er at D40(x) har et betraktelig bedre grep enn 350D/400D. Jeg har dog ikke prøvd 350D/400D med batterigrep...

Tar vi forskjellen i grep mellom D70s og 350D/400D blir det rått parti, 350D/400D føles ut som leketøy i forhold til D70s...

Forøvrig liker jeg grepet på D300 bedre enn på 40D...

Lenke til kommentar
Tar vi forskjellen i grep mellom D70s og 350D/400D blir det rått parti, 350D/400D føles ut som leketøy i forhold til D70s...

Hehe. Personlig byttet jeg fra 350D uten grep (som jeg overhodet ikke var det spor misfornøyd med) til mk.II på under 2 timer. Gjett om jeg merket forskjell ... Fra knapt 500 gram til over 1200, samtidig som størrelsesforskjellen er enorm...

Lenke til kommentar

Haha, minner meg om da jeg fikk lov av US NAVY-fotografen ombord til å bruke Canon 1Ds mk2 litt.. da ble D70s ganske puny...

Canon har skjønt ergonomi på proffkameraene sine, trist det ikke drypper så mye nedover i rekkene, selv 40D har imo litt ubehagelig grep (kantete foran) i forhold til D200/D300 og 5D.

(ref det over, jeg var med Nansen på CSSQT i fjor, der hadde vi kamerafolk fra us navy ombord, det gikk stort sett i 1D++)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...