roddis Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Er det normalt at det brukes 30% av minnet i Vista når ingen programmer er i gang? Er kun McAfee som går. Bruker Vista premium 32bit... Intel Core2 Duo 6400, 2gb ram. Endret 29. januar 2008 av roddis Lenke til kommentar
TCi Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Helt normalt. Lesestoff: http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Vista bruker ram ettersom hvor mye som er installert. 30% bruker den nesten uansett om du har 1 eller 4GB. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Vista konsumerer store mengder RAM for å gjøre systemet raskere ved at det nå ligger mer i minne (om tilgjengelig) framfor disk, da ofte som virtuelt minne. Harddisker er betydelig tregere enn RAM. Hvorfor ha masse RAM dersom man ikke skal bruke det? Endret 29. januar 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Moderat Bruker Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Noen som vet om noen av windows-updatene har forbedret dette? Laa paa 30-32 % paa tomgang for ett par maaneder tilbake. Naa ligger forbruken paa 24-26? E6850 og 4gb Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Vista vil nok bruke litt mer første tiden når den driver og indekserer osv. Jeg også opplever at Vista bruker noe mer ram de første dagene etter install. Vista trenger litt tid på komme seg, to-tre dager. Etter det så er det veldig raskt her. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Noen som vet om noen av windows-updatene har forbedret dette?Laa paa 30-32 % paa tomgang for ett par maaneder tilbake. Naa ligger forbruken paa 24-26? E6850 og 4gb Det er ikke noe å forbedre. Les artiklen jeg linket til. Vista bruker minnet som cache. Altså laster den inn så mye den kan av programmer og slikt du bruker ofte inn i minnet. Når en annen applikasjon krever mer minne, vil Vista gi fra seg minnet den har gitt krav på. Det er snakk om å utnytte RAM-en du har. Windows tidligere har bare brukt RAM etter hehov, ikke utnyttelse. XP sin prefetch brukte disken som cache ved å lagre hvordan programmer startet opp på disk. Vista sin superfetch er langt mer avansert og vil bruke RAM som cache så godt som den kan. RAM er 100 ganger raskere enn en disk. Superfetch vil også finne ut når du bruker programmer, og begynne å laste inn i minnet før du skal bruke dem. Men det vil ta noe tid før den lærer dette. Endret 30. januar 2008 av TCi Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) For å tilføye en konklusjon: Vista bruker mer RAM enn XP slik at den blir betydelig raskere/mer responsivt. Stort konsum av RAM i Vista er altså ikke umiddelbart negativt, men i de aller fleste tilfeller det stikk motsatte. Dersom MS gjør endringer i SP1 så vil ikke en analyse av hvor stort konsum av RAM si noe hvor bra/dårlig denne nye løsningen er, men heller hvordan den nye løsningen bruker minnet. Endret 30. januar 2008 av Skagen Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Det er det som er fordelen. Hva skulle jeg med 4GB ram om ikke tok nytte av det og brukte disken. Lenke til kommentar
Moderat Bruker Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Dette hoeres meget betryggende og positivt ut. Takker for klargjoeringen Lenke til kommentar
nasse222 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Leste for en tid tilbake her et sted at det var en instilling en burde fixe på , som gjor at Vista brukte mere minne, istedet for Harddisk, for å bli kjappere i funksjon. En instilling en plass på kontroll panelet, der en kunne velge hvor mye av enten Ram eller HD Vista skulle bruke. Noen som er med på hva jeg mener? -isåfall, hvor og hva er det beste? Takker for tips! Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 CP->System->Advanced system settings->Advanced->Performance->Advance->Virtual memory->Change Der har labyrinten fra kontroll panelet til settingen du kan endre. Noen som vet hvordan man skrur av varselet om lavt minne? Får det når jeg har 2GB/50% ledig minne igjen, siden jeg har skrudd av pagefile. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Det er ikke anbefalt å slå av virtuelt minne. Selv om det er ment på som utvidet RAM, og du kanskje ikke ser behovet for det med mange GB, er det fremdeles viktige funksjoner i Windows som bruker det. Det kan føre til et mer ustabilt system. Stort sett har virtuelt minne vært ideelt 1,5 x RAM. Men det er lite å hente av å ha den større en 2-3GB med systemer med 2GB + minne. Endret 1. februar 2008 av TCi Lenke til kommentar
nasse222 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 CP->System->Advanced system settings->Advanced->Performance->Advance->Virtual memory->Change Der har labyrinten fra kontroll panelet til settingen du kan endre. Takk Når jeg er der så står det: Velg instillinger for ytelse, utseende og Windows Valgene er: -Avgør automatisk -Best utseende -Best ytelse -Egendefinert #Min står innstllt på "Avgjør automatisk" -Hva er best her? Under avansert står det mellom 2 valg: -Best ytelse for programmer ---------------- Bakgrunnstjenester #Min står på Programmer, hva er best? Under der igjen står virtuelt minne og sidevekslingsfil innstillt på 2217MB -Er dette OK? Eler ør den økes / senkes? Takker hjertligst! Nasse Lenke til kommentar
TCi Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 #Min står innstllt på "Avgjør automatisk"-Hva er best her? Det er ingen fasit på hva som er best. Dette gjelder bare det visuelle. Selvsagt går maskinen raskere om den er satt til "best ytelse"... Under avansert står det mellom 2 valg:-Best ytelse for programmer ---------------- Bakgrunnstjenester #Min står på Programmer, hva er best? Under der igjen står virtuelt minne og sidevekslingsfil innstillt på 2217MB -Er dette OK? Eler ør den økes / senkes? Den skal stå på programmer.Bakgrunnstjenester skal bare brukes om den brukes som en filserver, som krever mye caching av filer. PS: Vil føre til veldig tregt system om dette endres til bakgrunnstjenester på en "vanlig PC". Sidevekslingsfilen er grei nok. Setter du den til å være statisk blir det langt bedre (lik størrelse på min og maks). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå