Lurifaksen Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Etter min mening er det absolutt vanskeligste med PC: lyd Jeg bruker en optisk kabel til å koble lydkortet (Realtek AC'97) til en Millenium digital sak som er tilkoblet en Denon surround forsterker. Etter masse roting i lyd-software har jeg klart å få film med støtte for AC3/DTS til å fungere skikkelig - når denne type lyd starter å spille hører jeg et "klikk" i forsterkeren, og den viser "Dolby D". Men problemet er spill og slike ting. Testet f.eks. Call of Duty 4 nå, og når en fyr snakker bak meg blir det bare stille. I softwaren som følger med lydkortet mitt har jeg også en "3D Audio Demo" som de fleste sikkert har sett før - og denne fungerer heller ikke. Beveger jeg lyden rett bak eller rett foran hodet, blir det bare stille. I samme program har jeg naturligvis stilt inn speaker configuration til "6CH Speaker". I Windows har jeg valgt 5.1 Surround sound speakers i "speaker setup". Er det umulig å få surround til å fungere i spill/windows? Endret 29. januar 2008 av Lurifaksen Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Ja, på to måter. 1. Bruke 3 analoge stereokabler til 5.1 analog inn på forsterker. 2. Lydkort/hovedkort som støtter Dolby Digital Live. Denne encoder surround fra spill sånn at du kan bruke optisk/coax kabel også til spill. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Så det er altså ikke mulig å få til surround med optisk kabel? Er det noen spesiell grunn til det? Lenke til kommentar
Cerv Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Dolby Digital Live (DDL) is a real-time encoding technology for interactive media such as video games. It converts any audio signals on a PC or game console into the 5.1-channel Dolby Digital format and transports it via a single S/PDIF cable.[1] The SoundStorm, used for the Xbox game console and certain nForce2-based PCs, used an early form of this technology. Dolby Digital Live is currently available in sound cards from manufacturers such as Turtle Beach[2] and Auzentech[3] using C-Media chipsets, as well as on motherboards with codecs such as Realtek's ALC882D,[4] ALC888DD and ALC888H. A similar technology known as DTS Connect is available from competitor DTS. An important benefit of this technology is that it enables the use of digital multichannel sound with consumer sound cards, which are otherwise limited to PCM stereo or multichannel analog. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Så det er altså ikke mulig å få til surround med optisk kabel? Er det noen spesiell grunn til det? Jo, alternativ 2. Sjekk om hovedkortet ditt støtter det. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Så det er altså ikke mulig å få til surround med optisk kabel? Er det noen spesiell grunn til det? At et lydkort har digital utgang betyr ikke at man automatisk får digital surround-lyd. Digital utgang var i første omgang beregnet på 2-kanals stereolyd, men etterhvert har det blitt normalt med AC3 pass-through som betyr at lydkortet bare videreformidler en forhåndenkodet lydfil i .ac3-format, ikke ulikt ei flerkanals .mp3-fil. Det store spørsmålet hvorvidt man får digital surround i sanntid er om lydkortet har integrert Dolby Digital eller DTS-prosessor som enkoder og komprimerer flerkanals lyd om til ac3- eller dts-datastrøm på sparket (sanntid). Det er nemlig en slik prosessor nesten alle lydkort med digitalutgang mangler, og det er først de siste årene at det har dukket opp lydkort med integrerte DDL/DTS-prosessorer. Vanligvis har man enten brukt ProLogic II som etterligner surround, eller vanlige analoge lydkabler fordi lyden ikke trenges å enkodes og komprimeres ved analog tilkobling. Endret 30. januar 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå