Ituca Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Blir innvandrere med kultruell bakgrunn godt nok interegrert i det norske samfunnet, og den norske skolen især? Rettes det nok ressurser mot dette? Hva er din mening? Ta gjerne også med linker osv. om teamet Endret 29. januar 2008 av Ituca Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Min mening er at det er de som kommer til Norge. Det er de som må integrere seg med det norske samfunnet. Det er de som må ta initiativet. Det finnes nok ressurser for en innvandrer til å bli bra integrert i samfunnet. Norskkurs finnes, skoler tar inn alle, du får kjøpt matvarer på alle butikker, m.m. Lenke til kommentar
.sere Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Lettere sangt enn gjennomført. Norskkurs, ja. Et timebasert kurs hvor norsklærerne kun har som mål å krysse av de trehundre timene som står til rådighet, fortest mulig. Offentlig skole, like muligheter for alle. Det klinger bra. Men hva med de som er oppvokst med et annet læringssystem? Det viser seg å være svært forvirrende for elever som er vandt med det puggebaserte systemet til å gå over til tolk/kritiser/analyser-metoden som det legges opp til i norske skoler. Du nevner mat fås kjøpt på matbutikker. Man må ha penger til å kjøpe seg mat, og det er en kjent sak at ikke-vestlige innvandre, både første- og andregenerasjonsinnvandrere, sliter med å få seg jobber de er kvalifisert til. Riktig nok får de seg gjerne arbeid, men sjelden like inntektsgivende som gjennomsnittet. Det burde legges opp til bedre utnyttelse og tilpasning av utdanninger tatt i ikke-vestlige land. Det påleges et ansvar fra Norges side også når de velger å godta innvandrig. Nordmenn burde ta et større ansvar med å hjelpe innvandrere i å forstå den norske kulturen. En kan ikke lese seg opp til kultur, det må erfares. Trådstarter: Hvordan definerer du kulturell bakgrunn? Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Det er ikke mye mer ressurser kan gjøre. At holdningen til vestlige folk er slik den er, er ikke staten sin feil. Norsklærere som melder seg opp for å være lærere på kurs, burde faktisk ville gjøre det! Og selv om de ikke-vestlige innvandrerene ikke er vandt med vår måte å lære på, er det egentlig de som må sette seg inn i det. Det er nok en grunn for at de har vandret inn i landet vårt. Kanskje er det pga krig, sult, jobb osv.. Uansett har de det nok bedre i Norge enn i deres opprinnelige land (ellers ville de vel ikke ha kommet hit). De burde stå på. Vie hele sjelen sin til å lære den norske levemåten, læremåten og jobbemåten. Jeg synes ikke det pålegges ett ansvar fra Norges side. I alle fall ikke mer enn det gjøres nå. Innvandrere får sosial støtte på lik linje med normenn. De har akkurat samme rettigheter som normenn. De har det egentlig like bra som normenn på papiret. Så det er ikke staten som må gjøre noe. Det er folket i Norge som må se på alle likt. Jeg kommer fra vestlandet, og har vokst opp med å se på alle mennesker rundt meg som like mennesker. Jeg trodde stort sett all rasisme var borte fra Norge. Og tenkte ikke noe mer over det. Men så flyttet jeg til Oslo. Å fy! Så mye rasisme og drittslenging har jeg aldri opplevd NOEN andre steder enn i Oslo. Har også bodd i Bergen. Snakket med mange mørkhudede, og de hadde ikke noe stort problem med rasisme de heller. De gangene jeg såg rasisme både hjemme og i Bergen, var det fulle folk som bare var ute etter bråk. De brukte det som en unnskyldning for å havne i slosskamper. Jeg har LITT forståelse for rasismen, men ikke fordi folk er mørkhudet eller ser annerledes ut, men fordi de oppfører seg på en annen måte. Og det kan i visse tilfeller være ganske skummelt. Synes det er rart, at i Oslo, med så mange innvandrere, er det der det er mest rasisme. Trodde der folk voks opp sammen ville det være større likhet og aksept. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg er veldig glad for at det ikke er noen "konservative" innvandrere fra midt-østen i klassen min. Da kan vi ha frie diskusjoner om etikk og livssyn. I den forrige klassen min gikk det en innvandrer, og jeg og han havnet i en debatt der jeg i ettertid ble truet på livet. Lenke til kommentar
.sere Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 De burde stå på. Vie hele sjelen sin til å lære den norske levemåten, læremåten og jobbemåten. Det der kalles ikke integrering. Norge har allerede svart samvittighet fra slutten av 1800-tallet da de førte en assimileringspolitikk mot samene. Vi vil vel ikke at dette skal gjenta seg? Trodde der folk voks opp sammen ville det være større likhet og aksept. Der slo du hodet på spikeren! Problemet er at i storbyene har det lett for å danne seg ghettolignende miljøer. Innvandrerne som kommer til landet flytter til bydeler hvor de finner likesinna. Får vi ikke en spredning vokser det frem miljøer, som gjerne føler seg undertrykt eller diskriminert, og lager opprør i form av kriminalitet. Dette kommer voldsomt frem i media. Tenk ekstremeksempelene Frankriket. Med en større sprendning av innvandrere i de ulike byene faller de mer naturlig inn i samfunnet, og har lettere for å få innblikk i og forstå den norske kulturen, ettersom de vil oppleve den daglig med naboer og lokalsamfunn. På samme måte har nordmenn kanskje lettere for å få forståelse for innvandernes kultur, lære hvorfor de oppfører seg på en annen måte, og ikke lenger synes de er ”ganske skumle”. Det er avstanden som skaper fremmedfrykta. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Hvor godt integrert en innvandrer blir avhenger av innvandreren. Særlig når det kommer til f.eks muslimer, som stort sett bare gifter seg og omgir seg med "sine egne". Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Det er det jeg og mener. Selvfølgelig er det folk som er rasistiske. Det er det jo både fra den norske siden og fra innvandrer-siden. Men så klart blir nordmenn støtt når de treffer på innvandrere som har helt annen kultur og en helt annen måte å oppføre seg på. Det kan jo bli direkte skummelt til tider hvor nært innpå endel innvandrere skal komme for å hilse. Nordmenn er kalde. Det vet vi alle. Det vet innvandrerene også, og de burde forholde seg til det. Kan ikke sammenligne innvandrere med Samer. Det blir helt feil. Samene var her jo hele tiden. De har ikke vandret inn i landet vårt. De har en egen del av landet vårt osv.. Innvandrere kommer fra langt vekke. Og staten burde heller ikke tenke slik; at de må være snille med innvandrerene FORDI de var stygge mot samene. De skal enkelt og greit gi norske statsborgere samme rettigheter uansett farge eller favorittmiddag. Og slik er det jo nå. Da er det opp til innvandrerene og nordmenn selv å klare å leve sammen i harmoni. Staten burde ikke gjøre noe som helst mer enn den gjør nå. Vi har jo allerede Introduksjonsloven som gjør at alle innvandrere får gratis norskkurs, pluss at de får en introduksjonsstønad på 117 556 kr per år (per mai 2004). Synes de har veldig lite å klage over... Endret 1. februar 2008 av scorpier Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 De fleste innvandrere vil jo ikke bli integrert, slik som mange østeuropeere og Afrikanere som bare henger med "sine egne". Har selv en muslim i klassen, av den sterkt konservative sorten. Hele undervisningen må mer eller mindre legges opp rundt ham, og læreren må trå varsomt når vi har om islam i religionstimen. Husker perioden rundt Muhammed-hysteriet for en tid tilbake, hvor dette ble diskutert både i timen og mellom oss elever - og hele klassen ble vel drapstruet minst en gang av overnevnte elev ... Selvfølgelig respekterer jeg hans livssyn, og at han ønsker å holde på sin kulturarv - men det får være grenser. Lenke til kommentar
.sere Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Begge er en etnisk minoritet, det var det jeg ville frem til. Jeg mener ikke at staten skal tenke slik du sier, men noe tilsvarende samebehandlinga, sannsynligvis enda verre, ville det resultert i om skrekkpolitikken din skulle råde ”Vie hele sjelen sin til å lære den norske levemåten, læremåten og jobbemåten”. Dette innebærer å begrave alt fra tidligere kultur, og det er ikke målet med integrering. Vi er vel forsåvidt enige. Staten gjør sitt, men innvandrerne og det norske folk må samarbeide bedre? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Synes det er rart, at i Oslo, med så mange innvandrere, er det der det er mest rasisme. Trodde der folk voks opp sammen ville det være større likhet og aksept. Kanskje det er nettopp fordi det er så mange innvandrere i Oslo..? Hvem vet.. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Synes det er rart, at i Oslo, med så mange innvandrere, er det der det er mest rasisme. Trodde der folk voks opp sammen ville det være større likhet og aksept. Ikke spesielt rart at det er slik, i Oslo møter man i mye større grad alle de dårlige sidene ved innvandring våre naive sosialt-politikere prøver å undertrykke. Her møter vi innvandrere som utfører voldshandlinger i gjenger, drapstruer folk med et annet verdigrunnlag enn dem selv, og segregerer seg. En stor del av innvandrere er ikke en del av de negative handlingene, men de som utfører diss negativer handlingene er det relativt mange av, noe som naturlig nok fører til økende rasisme og fremmedfrykt. Endret 3. februar 2008 av Dark Archon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå