Nedward Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Jeg har drevet en del på med elektronikk på hobbybasis, og jeg jobber i en elektrikerbedrift. Men en ting jeg ikke har fått svar på, som jeg lurer på. Finnes det noe tilsvarende NEK 400 for elektronikk?. Eller er det "godkjente uavhengie labratorium" som står for godkjenning av den enkelte serie / apparat?. Rettere sagt, hva skal til for at noe som loddes sammen skal bli godkjent på noen måte?. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Nei, ikke noe tilsvarende NEK400. NEK omhandler i stor grad innstalasjonen, og i mindre grad produkter (om jeg har forstått det korrekt?). Elektronikk handler om produkter, og følgelig gjør regelverket det også. Etter EU/EØS-avtaler så skal alle produkter som kan være skadelig være CE-merket. Alt av elektronikk og el-materiell faller igrunnen innenfor dette. Dette er en standard som hovedsaklig innebærer sikkerhetshensyn, men for enkelte produktgrupper kan andre ting også kreves. Feks krav om miljøvennlighet o.l. Ofte ligger det ISO-standarder i bunnen, som bestemmer de enkelte krav som skal oppfylles. CE-merket blir påført av produsenten selv, og man går da god for at produktet oppfyller de kravene som er gjeldende på det tidspunkt. Så nei, det er ikke noe krav om at alle elektronikkprodukter skal godkjennes før de når markedet. I USA og Asia har de selvfølgelig sine egne lover og regler, men EU direktivene er såpass strenge at dersom du oppfyller disse så er det neppe et problem. Men mye elektronikk selges også inn mot lukkede markedet, hvor det kan være ekstra krav til produktene. Spesielt gjelder dette medisinsk, maritimt og militært bruk. Her kan det i en del tilfeller være aktuelt med forhåndstesting av hver enkelt serie. Håper det var litt oppklarende. Helt sikkert andre som har noe å tilføye. EDIT: litt pirking Endret 29. januar 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
-3bna Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Dersom du benytter CE merkede komponenter er det mye enklere å få godkjent sluttproduktet Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Takk for oppklaringen. Hvilke nemda som står for slike godkjenninger (tenker da boligbruk av utstyr), og hvilke krav stiller de?. Lenke til kommentar
-3bna Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Dersom du lager noe til eget bruk er det ikke krav til godkjenning. CE merking er noe som produsent eller impotør sørger for. CE godkjenning er et kvalitetsmerke som er et resultat av et Europeisk sammarbeid. Det er på en måte som med NEK400 og elektrikkere. Jeg mener det er den som lager installasjonen som har ansvaret for at det stemmer overens med gjellende normer og lover. Hvis du skal lage noe for salg hadde jeg sjekka med NEMKO de driver fortsatt og godkjenner ting til NEMKO standard som er strenger enn CE merking. CE merking og NEMKO gjelder for alle apparater som går på strøm (fra 0V opptil flere 100kV) Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) CE-merking er ikke et kvalitetsmerke, i den forstand folk flest bruker kvalitetsbegrepet. CE-merkningen innebærer kun at produktet oppfyller gjeldende lover og regler om helse, miljø og sikkerhet. Merket sier ingenting om i hvilken grad produktet oppfyller øvrige spesifikasjonee, levetid/holdbarhet på produktet, funksjonalitet e.l. Kravene for CE-merket er nedfelt i en haug med direktiver. Er ikke noe god på disse, men for alle elektroniske produkter gjelder ihvertfall: RoHS, EMC og WEEE. Det er forøvrig egne direktiver for lavspenningsprodukter, batteridrevne produkter og radiokommunikasjon m.m. EDIT: Liste over direktiver satt av EU. Under "Technology and safety" er de som er mest relevant for denne diskusjonen. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Europ...nion_directives dj_elmo: håper ikke du forventer å få en komplett liste over de spesifikke krav elektroniske produkter må opprettholde av denne diskusjonen. Endret 31. januar 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
rozon Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Man skal oppfølge Forskrift om elektrisk utstyr. Det er ingen godkjenning av utstyr, det er kun fastsatte krav til utstyr. Ansvarlig? Den som importerer eller produserer utstyret innenfor EØS området. Hadde vært kult om noen her faktisk jobbet med slike ting og kunne forklart litt mer inngående hva som legges til grunn, og hva man bør gjøre. Verken NEMKO eller DSB er særlig flinke til å svare på spørsmål egentlig. Lenke til kommentar
-3bna Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 ring NEMKO de svarer på direkte spørsmål men kravene går stort sett på støy og følsomhet for støy, statiskutlandnings immunitet Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Fant en fin side om emnet. http://www.eic.no/ Omhandler det meste av EU/EØS regler, later det til. "Skjekkliste for CE-merking" http://www.eic.no/templates/eic2/Page_Meta____60677.aspx Endret 1. februar 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå