Tonyman Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Heisann! Jeg hjelper kjæresten med en skoleoppgave om "hvor mye båndbredde man sparer" ved å konvertere fra klassisk TV til MPEG. Første spørsmål er hva bitraten er; 525 linjer, 500 punkt pr linje, 256 farger pr punkt, 60 Hz interlaced. Hvordan blir regnestykket? Det neste spørsmålet er hvor mye man sparer i overføringskapasitet ved å konvertere til standard MPEG 2. Det siste spørsmålet er hva slags tilleggsutstyr det krever hos mottaker. Det er vel ganske greit, for tilleggsutstyret er en dekoder med rette codek. Er det noen som kan gi noen forslag? Litt dumt når kjæresten tror at jeg er en skikkelig nerd, og så klarer jeg ikke gi svar på slikt engang. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 256 farger blir 8 bit. Altfor lite til TV, men det er en annen sak. Det er bare å multiplisere, bit x punkter x linjer x 30, så får du bit per sekund. Lenke til kommentar
Tonyman Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 256 farger blir 8 bit. Altfor lite til TV, men det er en annen sak.Det er bare å multiplisere, bit x punkter x linjer x 30, så får du bit per sekund. Takk for tipset, men det du beskriver er vel svart/hvitt. For med 8 bit får man bare beskrevet enten lysstyrken eller den konkrete fargen? Hva med regnestykket; 720 x 576 x 25 x 8 + 360 x 576 x 25 x ( 8 + 8 ) = 166 Mbit/s ? Om man har 525 linjer eller 576 linjer, kontra 576 eller 500 piksler, utgjør vel ikke den helt gigantiske forskjellen. Men regnestykket du presenterte gir bare 63 Mbit/s Hvordan henger det egentlig sammen? Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hårek har rett. 8 bits fargerom kan greit beskrive et fult fargespekter, selv om det vil se ganske jalla ut på TV. En virkelig løsning vil vel være nærmere 24 bit (8 bit per kanal, tre kanaler)= 16,7 mill. farger, men det er nå så. Løsningen blir da 525*500*8*30 [bit]. Dette er et litt skrudd tall da disse tingene ikke var ment å sendes digitalt da systemene ble utformet. Når det gjelder MPEG-2 må man se litt på hva slags kvalitet man skal ha, standarden gir ganske frie tøyler. Alt fra under 100 kbps til godt over 300 Mbps er mulig. Om man tar utgangspunkt i DVD-standarden, noe som kan være en mulig approach, ligger denne på rundt regnet 10 Mbps, men ettersom videoen er VBR kan gjennomsnittet i det kodede materialet ligge rundt 5 Mbps, med topper opp mot 8 Mbps. Det er også i dette området DVB-S ligger. Dersom man derimot velger å konvertere til MPEG-4 part 10, også kalt h.264 eller AVC kan besparelsene ligge enda høyere, kanskje kan den samme kvaliteten oppnåes med 2-3 Mbps. Det samme kan tenkes å oppnåes med en VC1-basert kodek. Tillegsutstyr, vel man må ha en digital dekoder. Satelittbokser, en del bokser man får av digitalkabelselskaper, evt Dreambox eller dens ekvivalenter. Disse boksene kommer i mange forskjellige inkarnasjoner. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 ... men det du beskriver er vel svart/hvitt... Det jeg sier er at 256 farger ikke kan brukes til TV. Har man bare 8 bit og skal vise farger så må man ha en tabell med forhåndsdefinerte farger som man kan velge fra. Det kalles en palett. Ble brukt til PC grafikk før i tiden. Det regnestykket ditt skjønte jeg ikke. Er med på første halvdelen (720 x 576 x 25 x 8), men hva er det legger til? Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Edit: Jeg svarte vel egentlig ikke på spørsmålet på første forsøk :-) Editt: Men det var kanskje ikke så dumt likevel... En enslig analog kanal trenger 6Mhz av frekvens spekteret. På 6Mhz kan man dytte inn 20mbit over luft, eller 40mbit på kabel. En kanal i normal kvalitet på mpeg2 trenger vel ca. 4-5mbit? Så man får inn 5-6 kanaler over luft på samme "båndbredde" som en analog kanal, eller rundt 8-10 på kabel. Uansett er wikipedia en god kilde for slikt. http://en.wikipedia.org/wiki/ATSC_Standards http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG2 Endret 30. januar 2008 av Flippo Lenke til kommentar
Tonyman Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 ... men det du beskriver er vel svart/hvitt... Det jeg sier er at 256 farger ikke kan brukes til TV. Har man bare 8 bit og skal vise farger så må man ha en tabell med forhåndsdefinerte farger som man kan velge fra. Det kalles en palett. Ble brukt til PC grafikk før i tiden. Det regnestykket ditt skjønte jeg ikke. Er med på første halvdelen (720 x 576 x 25 x 8), men hva er det legger til? Enig med det med 256 farger og palett. På http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/papers/paper_14/paper_14.shtml forklarer en "Tudor" at; The active region of a digital television frame, sampled according to CCIR recommendation 601, is 720 pixels by 576 lines for a frame rate of 25 Hz. Using 8 bits for each Y, U or V pixel, the uncompressed bit rates for 4:2:2 and 4:2:0 signals are therefore: 4:2:2: 720 x 576 x 25 x 8 + 360 x 576 x 25 x ( 8 + 8 ) = 166 Mbit/s 4:2:0: 720 x 576 x 25 x 8 + 360 x 288 x 25 x ( 8 + 8 ) = 124 Mbit/s MPEG-2 is capable of compressing the bit rate of standard-definition 4:2:0 video down to about 3-15 Mbit/s. At the lower bit rates in this range, the impairments introduced by the MPEG-2 coding and decoding process become increasingly objectionable. For digital terrestrial television broadcasting of standard-definition video, a bit rate of around 6 Mbit/s is thought to be a good compromise between picture quality and transmission bandwidth efficiency. Men med regnestykket mitt kom jeg frem til at 525 x 500 x 30 hertz x 8 bit = 63 Mbits. Det stemmer vel? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 OK, enig i den. Men du forandret jo hele forutsetningen for regnestykket. Ja, 63 burde stemme. Lenke til kommentar
Tonyman Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 OK, enig i den. Men du forandret jo hele forutsetningen for regnestykket.Ja, 63 burde stemme. Vel, da er jeg nå i alle fall blitt litt klokere. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå