Gå til innhold

Hovedkort fungerte ikke for meg, men komplett.no

Anbefalte innlegg

Hvis du har prøvd med alle minnebrikkene, prosessorene, skjermkortene og strømforsyningene over, med det nevnte hovedkortet, så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at du enten gjør noe galt i forbindelse med montering, eller at kortet er defekt.

Ville uansett prøvd det igjen når du får det tilbake fra Komplett, hvis de sier at det virker.

Galt i forbindelse med montering: Ja, alle kan gjøre feil.. Godtar det..

Kortet defekt: Ja, det tror jeg egentlig etter alt som er testet på det..

Men til en annen ting, da jeg fikk mail om at produktet var testet OK ifra Komplett, stod det også noe mer:

"Mottatt produkt ble testet OK. Biosen på hovedkortet ble oppdatert da den trolig ikke støttet din prosessor som kan resultere iat duikke får bilde på skjermen. Vare returneres."

Okey, så kan det hende at når jeg fikk HK, at biosen ikke hadde noe oppdatert "driver", som gjorde at det ikke skjedde noe??

Hva kan få en Bios til å "slette" seg helt som denne kanskje gjorde??

Hva kan ha skjedd??

De har nok oppdatert BIOS til en nyere versjon enn den som leveres som standard med kortet. Det betyr ikke at det har "skjedd noe" med kortet.

Ofte må BIOS-oppdateringer til for å støtte nye prosessorer som ikke var sluppet da kortet ble laget, eller for å rette feil. Komplett håper tydeligvis at en slik oppdatering skal løse problemet for deg. Stiller meg litt tvilende til at kortet ikke skulle ha støttet noen av dine tre prosessorer uten å oppdatere BIOS, men du vet aldri. Uansett verdt å prøve igjen når du får kortet tilbake.

Hvis det fortsatt ikke virker ville jeg lagt det fram for Komplett, og forklart dem at du har prøvd med tre forskjellige sett prosessorer, minne, skjermkort og strømforsyninger som alle skal fungere med dette hovedkortet, så tipper jeg at det løser seg.

Okey,, forstår.. =)

Husker jeg måtte oppdatere bios når jeg fikk 6000+ til det asus kortet i gaming pcen..

Men får bare krysse fingra, og om det ikke går, så får jeg legge alt fram til Komplett som du sier, har bare positivt ifra kundeservice på komplett.no

Så får håpe detta løser seg..

Takk for alle svar hittil, vil nok trå til med spm og lignende når jeg får tilbake kortet..

Takk for gode svar tormoddf!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her på denne siden finner du forøvrig en oversikt over hvilke CPU'er kortet støtter, og hvilken BIOS-versjon hver enkelt av dem krever.

Det nevnes 3 ulike varianter av "64 X2 4600+", og det kreves ikke samme BIOS-versjon for alle tre.

(Jeg har forøvrig et MSI-kort med samme chipset og en litt mer pysete CPU, og det gjør en god jobb som Windows Home Server-maskin.)

Når du får kortet tilbake, vil jeg anbefale deg å starte testingen med det integrerte grafikkortet og uten harddisk. Dvs. kun strømforsyning, hovedkort, CPU og RAM. Virker ikke det, så er det ingen vits i å koble til noe mer ...

Lenke til kommentar
Her på denne siden finner du forøvrig en oversikt over hvilke CPU'er kortet støtter, og hvilken BIOS-versjon hver enkelt av dem krever.

Det nevnes 3 ulike varianter av "64 X2 4600+", og det kreves ikke samme BIOS-versjon for alle tre.

(Jeg har forøvrig et MSI-kort med samme chipset og en litt mer pysete CPU, og det gjør en god jobb som Windows Home Server-maskin.)

Når du får kortet tilbake, vil jeg anbefale deg å starte testingen med det integrerte grafikkortet og uten harddisk. Dvs. kun strømforsyning, hovedkort, CPU og RAM. Virker ikke det, så er det ingen vits i å koble til noe mer ...

Støtter det forslaget.

Lenke til kommentar

Støtter det forslaget.

Okey, men hvilke av de 3 burde jeg ta?? Prøve alle sammen tenker du på eller?? Står forskjellig watt styrke på dem.. Vet lite om hvor mye watt cpu suger..

Kompisen min kjøpte seg samme cpu som meg ( 6000+ ) og han måtte update bios for at pcen idet heletatt skulle starte.. ( men da kom bilde osv opp på skjermen ) Men pcen ble meget ustabil, og til slutt ble den svart.. Vil det si at han updated med feil versjon eller noe, siden alt klikka?

Vil gjerne vite hvilken versjon av de 3 jeg skal ta, før jeg legger meg i det.. :p

Det med starte opp uten hdd, er det for å bare få opp det post bilde eller hva det heter( før man går i bios ) ?

Og om det ikke gikk, så skal jeg bare la være å koble mer..?

Er HK gåent da eller kræsjer det med de andre komponentene??

Lenke til kommentar
Okey, men hvilke av de 3 burde jeg ta?? Prøve alle sammen tenker du på eller?? Står forskjellig watt styrke på dem.. Vet lite om hvor mye watt cpu suger..

På CPU'en står det skrevet en lang produktkode. Via amd.com kan du finne ut nøyaktig hvilken CPU det er du har. (Wattforbruk, revisjon, osv.) Så kan du se i tabellen hvilken BIOS-versjon det er som støtter den. Hvis Komplett har oppdatert BIOS til nyeste versjon, så burde kortet være klart for alle CPU'er som er nevnt i listen. Kanskje også CPU'er som ikke er nevnt i listen, men det er kanskje fordi de ikke har testet det.

Det med starte opp uten hdd, er det for å bare få opp det post bilde eller hva det heter( før man går i bios ) ?

Ja. Du skal kunne gå inn i BIOS og endre dato & klokke osv. PC-en vil lete etter en harddisk, og ettersom den ikke finner noen, vil den bare slå oppgitt ut med hendene og si sorry.

Og om det ikke gikk, så skal jeg bare la være å koble mer..?

Er HK gåent da eller kræsjer det med de andre komponentene??

Ja, for får du ikke opp noe skjermbilde, så er det et eller annet som må fikses før du kan koble til disker, skjermkort osv. Det kan ha med monteringen i kabinettet å gjøre - kortslutninger e.l. -, strømforsyning, viftetilkoblinger, osv. Eller det kan være at RAM-typen du bruker ikke går i hop med hovedkortet, eller at CPU'en har en bøyd pinne, eller ...

Det skal vel faktisk gå an å starte PC-en uten RAM også, skal ikke det gå an da? Da er det i så fall enda en ting du kan utelate helt i starten.

Lenke til kommentar

okey, får gå igjennom tråden å koble pcen opp etter tipsene som er fått.. Men kan godt hende at den lille updaten komplett kjørte på bios, kan gjøre mirakelet.. Håper virkelig på det..

Men om jeg starter pcen uten ram, og det kommer bildet da, så er det vel ganske sikkert at det er rammen og hk som kræsjer, evnt. rammen er ødelagt?

Det med riktig koblinger i kabinettet, det med jording osv.. Har aldri gjort det før, men kan sikkert være det som er problemet også.. Noen guide om hvordan å gjøre det?

Lenke til kommentar
Det med riktig koblinger i kabinettet, det med jording osv.. Har aldri gjort det før, men kan sikkert være det som er problemet også.. Noen guide om hvordan å gjøre det?

Du skal ikke måtte gjøre noe med jording. Annet enn å jorde deg selv før du begynner for ikke å ha statisk elektrisitet i deg.

Men det som er viktig er at du bruker spacere/avstandsstykker på de riktige stedene mellom monteringsplaten i kabinettet og selve hovedkortet, og sørger for at ikke hovedkortet tar borti metallet på kabinettet andre steder, slik at du unngår en kortslutning.

Bruk spacere kun der hovedkortet har skruehull. Dette kan sikkert virke ganske innlysende, men det er lett å gjøre en glipp.

Lenke til kommentar

En update:

Sendte inn retursøknad til Komplett.no igår.. Og idag ble den godkjent.. Så da er problemet ute av verden.. :-D

Men det nye "problemet" blir da og kjøpe et nytt hovedkort.. Noen som har noen anbefalinger?

Helst ikke ASUS.. :-P

Lenke til kommentar

Her har du et MSI-kort som bruker samme chipset som Asus-kortet. Det har AM2-sokkel, men sjekk nøye at det støtter akkurat den CPU-varianten du har ... RAM'en bør helst være av riktig type også ..

Kortet har HDMI-utgang og både optisk og elektrisk digital lyd-utgang. Det integrerte skjermkortet er vel kanskje ikke kraftig nok til å dra 1080p-video, men jeg bruker det som en liten server, så der spiller det ingen rolle.

Lenke til kommentar
Hm, joa.. Ser jo greit ut.. Men den ene som kommenterte det kortet sa det var mye bluescreen, hang-ups osv..

Men det kan jo skje hvem som helst..

Men hvordan finner jeg ut at et HK går greit overens med min cpu og ram?

1. Jeg bruker som sagt den integrerte grafikken, så jeg har ingen konflikter med andre skjermkort e.l. Kortet har oppført seg eksemplarisk hos meg. (Eller kanskje det er jeg som har oppført meg eksemplarisk?)

2. Om et kort er kompatibelt med en gitt CPU og en gitt type RAM finner du som regel best ut ved å gå til produsentens webside (- det er ofte en direktelink fra nettbutikken -) og lete opp informasjon der. Her har du CPU-lista for MSI-kortet. Ikke alle oppgir hvilke RAM-moduler kortene er testet med, og da må man gå etter RAM-type og hastighet. Er det DDR eller DDR2, er det PC2-3200, PC2-4300, PC2-6400, eller PC2-5300 kortet støtter, osv.

edit: Kommentaren på Komplett.no om at det ikke gikk an å slå av onboard grafikkort kan da umulig stemme. Det er en opsjon i BIOS for å velge onboard grafikk eller PCIe-skjermkort.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...