Gå til innhold

Hovedkort fungerte ikke for meg, men komplett.no

Anbefalte innlegg

Hei, ikke helt sikker på hvor denne tråden passe inn, men går sikkert her..

Hadde returnert Hovedkortet mitt som jeg fikk ifra komplett.no da jeg skulle bygge meg en pc.

Men da jeg koblet til alt, og skulle starte pcen, endte det opp med at det aldri kom noe bilde opp på skjermen.. Så da tenkte jeg at det var noe galt med hovedkortet..

Trykk på "Hovedkortet" lenger opp her, så kan dere se en mer gundig forklaring på alt..

Vel, så jeg sendte jo inn kortet til komplett.no for at dem skulle feilsøke det for ca 1-2 uker siden, så nå idag fikk jeg tilbakemelding om at de sendte kortet tilbake til meg, pga at dem fant intet feil med det, og la feilen på at CPU'en jeg brukte var en annen socket.

Da tenkte jeg; Faen, jeg kan ikke ha driti meg så langt ut å ha kjøpt et feil hovedkort?

Så jeg gikk inn på komplett.no og vidre inn til informasjonen over hovedkortet og under, så står det jo alltid " Tilbehør til dette produktet " og der står jo: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.3GHz som er akuratt den samme cpu'en som jeg brukte, bare at jeg har 4600+ som har 2,4 GHz, og det skal ikke ha en shit og si, med tanke på at denne cpuen fungerte knall på den andre pcen min hvor det står en AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz.

Så nå sitter jeg her forvirra og irritert..

Hvordan har jeg med retten på min side, med tanke på at når jeg merket at kortet ikke fungerte med delene mine ( alle deler som ble brukt, ble testet på en annen maskin, og fungerte ) så sendte jeg kortet inn til feilsøkining for å få et nytt ett, eller problemet fikset..

For nå har jo de 14 dagene gått over, og jeg har vel i bunn og grunn mistet retten på å returnere produktet innefor returgarantien. Men jeg mener at siden dette er blitt et problem, som ble sagt ifra samme dagen jeg hentet hovedkortet på posten, så burde dette forsatt gjelde med tanke på at begge parter viste om det fra dag en..?

Jeg har tenkt til å ringe til komplett imorgen og bare høre om hva dem ha gjort, for jeg mener at dem ikke kan ha testet kortet, når det ikke funket for meg idet hele tatt.

Så, har lyst til å få vite synspunktene deres om dette, hva mener dere er riktig og galt??

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke kortet til å virke, men det gjør Komplett.no

Da vil jeg tippe at du og Komplett ikke benytter de samme delene ...

Du gir såpass mangelfulle opplysninger at det er umulig å vurdere om du prøver å sette sammen en "umulig" maskin. Rent formelt sett har Komplett opptrådt korrekt, og hvis du har somlet bort 14 dager, så er vel det ditt problem.

Tråden burde kanskje døpes om til "Hva driver jeg med?" ?

Jeg tror du har mest å hente på å forsøke å få satt sammen en maskin som virker, fremfor å klage på Komplett.

Lenke til kommentar

Athlon 64 X2 4600+ finnes både til Socket 939 og AM2. Når du sier at den fungerte i en PC som vanligvis har en 6000+ så antar jeg at den du har er AM2.

Men jeg kan ikke se at du har skrevet hvilket hovedkort det er snakk om, så om de skal passe kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
Du får ikke kortet til å virke, men det gjør Komplett.no

Da vil jeg tippe at du og Komplett ikke benytter de samme delene ...

Du gir såpass mangelfulle opplysninger at det er umulig å vurdere om du prøver å sette sammen en "umulig" maskin. Rent formelt sett har Komplett opptrådt korrekt, og hvis du har somlet bort 14 dager, så er vel det ditt problem.

Tråden burde kanskje døpes om til "Hva driver jeg med?" ?

Jeg tror du har mest å hente på å forsøke å få satt sammen en maskin som virker, fremfor å klage på Komplett.

Unnskyld meg? Jeg har testet delene ifra 2 andre pcer, alle forskjellig, og ingenting fungerte på det hovedkortet, men alt annet sammen fungerte..

Det at komplett ikke benytter de sammen delene som meg er da samma det, så lenge informasjonen om hovedkortet står at det skal svare fint med de delene jeg har..!

Hvis du har lyst på en ordentlig liste med alle delere som er brukt sammen, kan jeg fikse det for deg..

Og det med at du sier at jeg har somlet bort 14 dager er mitt problem??

Unnskyld, men jeg prøver bare å være en ærlig person ved å si til Komplett at dette hovedkortet her fungerte ikke med delene jeg har, som skal passe sammen. Så derfor er jeg meget sikker på at det er noe galt med hovedkortet, og sender da inn dette til dem for at dem skal se på dette.

Og da gi faen i om dette hadde fungert eller ikke, for om jeg hadde gitt faen i alt annet enn meg selv, hadde jeg bare returnert denne innen for angrefristen, for denne hadde jo da ikke fungert for meg, og da komplett hadde fått varen tilbake, og da funnet ut om denne er defekt eller ikke.

Men jeg føler at jeg gjorde det på den riktig måten ved være ærlig og legge alt på bordet om at dette ikke fungerte idet hele tatt for meg, ved å sende denne inn til komplett.no

Men nå er det komplett.no som har somlet bort disse 14 dagene mine, for jeg sendte inn kortet 2 dager etter at jeg mottok det, og om dem er så trege, så dem bruker opp min gyldig tid av de 14 dagene, er det jævlig dårlig..

Det du sier med at jeg burde heller prøve på å sette sammen en maskin som virker?

Hvordan kan du si det?

Når jeg bestiller deler til en maskin, så leser jeg over hvilke socket det er på produktet før jeg kjøper det, og om det passer så tar jeg det.. Noe som det overhode ikke gjorde, men som det står at det SKAL..!

Lenke til kommentar
Athlon 64 X2 4600+ finnes både til Socket 939 og AM2. Når du sier at den fungerte i en PC som vanligvis har en 6000+ så antar jeg at den du har er AM2.

Men jeg kan ikke se at du har skrevet hvilket hovedkort det er snakk om, så om de skal passe kan jeg ikke svare på.

Det viste jeg ikke at det fantes både til 939 og AM2, men jeg er sikker på at det er AM2 jeg har.

Beklager for ikke noe link til produktet, men her er det: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333173

Lenke til kommentar

Forutsatt at prosessoren er AM2-utgaven, så har nok Komplett misforstått. De skal virke sammen.

Men det kan fort være andre ting som er galt, trenger ikke nødvendigvis å bety at hovedkortet er dødt. Strømforsyningen er nok en god kandidat.

Feilmontering kan også fort føre til problemet du hadde. Så jeg ville testet kortet en gang til før du krangler videre med Komplett.

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar
Forutsatt at prosessoren er AM2-utgaven, så har nok Komplett misforstått. De skal virke sammen.

Men det kan fort være andre ting som er galt, trenger ikke nødvendigvis å bety at hovedkortet er dødt. Strømforsyningen er nok en god kandidat.

Det jeg tenkte skulle dra maskinen på, var Mist 500 Watt, men jeg prøvde også å bytte ut den med en Fortron/Source Epsilon 600W som står i gaming pcen min, men det hjalp jo ikke.. Så var jo etter det at det slo meg at HK er dødt..

Edit:

Det med å koble feil med strøm kan det neppe være, fordi jeg brukte jeg bruksanvisninga, noe som ikke er ofte..

Selvsagt, det å prøve å koble igjen skader ikke, men det får jeg ikke gjort, fordi komplett.no har forsatt kortet mitt..!

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å koble opp komponentene liggende på gulvet. Da har du ivertfall eliminert problemet med feilkobling av hk. Sjekk at alle kontakter er der, inkludert skjermkort. Sjekk at ram brikken(e) står på riktig plass i forhold til bruksanvisningen.

Kom gjerne med en komplett deleliste, så blir det enklere å hjelpe deg

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å koble opp komponentene liggende på gulvet. Da har du ivertfall eliminert problemet med feilkobling av hk. Sjekk at alle kontakter er der, inkludert skjermkort. Sjekk at ram brikken(e) står på riktig plass i forhold til bruksanvisningen.

Kom gjerne med en komplett deleliste, så blir det enklere å hjelpe deg

Kan prøve når jeg får tilbake kortet, men når det kom til å montere rambrikker, har jeg alltid vært skeptisk, og alltid brukt bruksanvisninga..

Kan starte å sette sammen en liste ja..

Lenke til kommentar

Det var ikke nødvendigvis bare feilkobling av kabler jeg tenkte på, men også montering av kortet i kabinettet, som kalg er inne på. Har flere ganger opplevd kortslutninger (med manglende bilde på skjerm som resultat) fordi kortet tar borti kabinettet på de feile stedene.

Lenke til kommentar
Det var ikke nødvendigvis bare feilkobling av kabler jeg tenkte på, men også montering av kortet i kabinettet, som kalg er inne på. Har flere ganger opplevd kortslutninger (med manglende bilde på skjerm som resultat) fordi kortet tar borti kabinettet på de feile stedene.

Hm, men jeg monterte jo kortet først inn i det kabinettet det skulle stå i, også da jeg prøvde med mine deler fra gaming pcen min, så koblet jeg jo kortet til kabinettet til gamingpcen.. Men hva er sjangsene for at det kan ha skjedd to ganger? Og hvor ofte og lett kan det skje, med tanke på at det aldri har skjedd meg før..

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort er det? Har du prøvd med et Nvidia skjermkort?

Når det gjelder hva som er rett og galt her så er jeg i tvil, om kortet fungerer hos komplett så er det jo ikke feil på det. Trur ikke at dem gidder å kødde med en kunde bare for køddingen sin skyld. :!:

Lenke til kommentar

Når det gjelder hva som er rett og galt her så er jeg i tvil, om kortet fungerer hos komplett så er det jo ikke feil på det. Trur ikke at dem gidder å kødde med en kunde bare for køddingen sin skyld. :!:

Hva med å lese litt før du skriver..?

Les post 5.

Har prøvd med ATI Radeon 1650 PRO og 8800GT fra XFX, samt det intengrerte kortet..

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar

Hm, men jeg monterte jo kortet først inn i det kabinettet det skulle stå i, også da jeg prøvde med mine deler fra gaming pcen min, så koblet jeg jo kortet til kabinettet til gamingpcen.. Men hva er sjangsene for at det kan ha skjedd to ganger? Og hvor ofte og lett kan det skje, med tanke på at det aldri har skjedd meg før..

Hvis du gjør det feil er sjansen for at det skjer flere ganger ganske stor. :)

Det blir vanskelig for meg å svare på. Men du kan forsøke å montere PCen utenfor et kabinett, på et underlag som ikke er statisk og ikke leder strøm.

Ellers er det også mulighet for at noen av delene rett og slett ikke fungerer sammen. Spesielt mellom hovedkort og minne, men det kan også skje med prosessorer. Har du prøvd både annet minne, annen prosessor og annen strømforsyning sammen med det nevnte hovedkortet?

Lenke til kommentar

Les post 5.

Har prøvd med ATI Radeon 1650 PRO og 8800GT fra XFX, samt det intengrerte kortet..

Beklager der du, replayen ble skrevet for etpar timer siden. Jeg fikk ikke posta den før nå...

Har hatt endel problemer med ASUS sine hk i det siste når det gjelder ATI skjermkort! Har hatt ASUS Commando, samt et jeg kjøpte hos Sturla Haukebø... Ikke fan om mine ATI kort funket der, men mitt 7900GTX funket som bare juling! Så derfor kjøpte jeg et ABIT IX38-QuadGT og der går det så det suser!

Men men, håper du får ting fikset sånn som du vil ha det. Lykke til :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du gjør det feil er sjansen for at det skjer flere ganger ganske stor. :)

Det blir vanskelig for meg å svare på. Men du kan forsøke å montere PCen utenfor et kabinett, på et underlag som ikke er statisk og ikke leder strøm.

Ellers er det også mulighet for at noen av delene rett og slett ikke fungerer sammen. Spesielt mellom hovedkort og minne, men det kan også skje med prosessorer. Har du prøvd både annet minne, annen prosessor og annen strømforsyning sammen med det nevnte hovedkortet?

Kan godt hende, men skjønner ikke at jeg kan ha gjort det feil så nøye som jeg gjorde det når jeg prøvde med de andre delene også..

Har ikke prøvd å montere pcen utenfor kabinettet nei, men kan prøve når jeg får tilbake hovedkortet..

Det med HK og minnet, jeg har prøvd totalt 4 forskjellig rambrikker, alt ifra 2 forskjellig sett fra OCZ, TwinMOS og Crosair.

Har liste over hardware jeg brukte, skal legge det ut under her nå.

Les post 5.

Beklager der du, replayen ble skrevet for etpar timer siden. Jeg fikk ikke posta den før nå...

Har hatt endel problemer med ASUS sine hk i det siste når det gjelder ATI skjermkort! Har hatt ASUS Commando, samt et jeg kjøpte hos Sturla Haukebø... Ikke fan om mine ATI kort funket der, men mitt 7900GTX funket som bare juling! Så derfor kjøpte jeg et ABIT IX38-QuadGT og der går det så det suser!

Men men, håper du får ting fikset sånn som du vil ha det. Lykke til :roll:

Er ikke bare ATI kort jeg har prøvd... Du kan se på lista som kommer nå.

Lenke til kommentar

Den nye pcen vil si den som skulle bli til, men der hovedkortet ikke fungerte..

Og de andre pcene er de jeg brukte delene ifra..

Den nye pcen:

HK: Asus M2A-VM HDMI, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2,m-ATX,DDR2,Firewire,PCI-Ex16 ( VIRKET IKKE PÅ NOEN AV PCENE )

CPU: AMD Athlon 64 X2 4600+ 2,4 Ghz BOXED Socket AM2 Dual-Core

RAM: OCZ DDR2 2048MB Special Ops Edition PC2-6400 2x1024MB 800MHz. (5.5.5.12)

SKJERMK. PowerColor Radeon X1650PRO 256MB GDDR3,PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Retail

HDD: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

PSU: MIST 500W strømforsyning m/kabler ATX 2.2, 20/24 pins

Prøve deler fra andre pcer:

Gaming pcen:

HK: Asus M2N-E S-AM2 nForce 570 Ultra ATX, DDR2, GbLAN, S-ATA II, PCIe

CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ 3,0 Ghz BOXED Socket AM2 Dual-Core 2MB cache

RAM: x2 -> OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel PC2-6400 2x1024MB 800MHz. (5-5-5-15)

SKJERMK. XFX GeForce 8800GT 670M 512MB XXX GDDR3,PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 670/1950Mhz

HDD: 1 IDE = 20 gb | 1 sATA = 250 | Ekstern = 1 TB

PSU: Fortron/Source Epsilon 600W, Blå Vifte, Active PFC, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

"Reserve" pc:

HK: Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2, m-ATX, DDR2, PCI-Ex16

CPU: AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte

RAM: TwinMOS DDR2 PC6400 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC6400 1024MB CL5

SKJERMK. XFX GeForce 8600GT 540M 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI, 540/1400Mhz

HDD: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

PSU: MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3

Hadde også en rambrikke fra Corsair på 512ram som har hastighet PC5300

Edit: Skrivefeil.

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar

Hvis du har prøvd med alle minnebrikkene, prosessorene, skjermkortene og strømforsyningene over, med det nevnte hovedkortet, så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at du enten gjør noe galt i forbindelse med montering, eller at kortet er defekt.

Ville uansett prøvd det igjen når du får det tilbake fra Komplett, hvis de sier at det virker.

Lenke til kommentar
Hvis du har prøvd med alle minnebrikkene, prosessorene, skjermkortene og strømforsyningene over, med det nevnte hovedkortet, så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at du enten gjør noe galt i forbindelse med montering, eller at kortet er defekt.

Ville uansett prøvd det igjen når du får det tilbake fra Komplett, hvis de sier at det virker.

Galt i forbindelse med montering: Ja, alle kan gjøre feil.. Godtar det..

Kortet defekt: Ja, det tror jeg egentlig etter alt som er testet på det..

Men til en annen ting, da jeg fikk mail om at produktet var testet OK ifra Komplett, stod det også noe mer:

"Mottatt produkt ble testet OK. Biosen på hovedkortet ble oppdatert da den trolig ikke støttet din prosessor som kan resultere iat duikke får bilde på skjermen. Vare returneres."

Okey, så kan det hende at når jeg fikk HK, at biosen ikke hadde noe oppdatert "driver", som gjorde at det ikke skjedde noe??

Hva kan få en Bios til å "slette" seg helt som denne kanskje gjorde??

Hva kan ha skjedd??

Lenke til kommentar

Galt i forbindelse med montering: Ja, alle kan gjøre feil.. Godtar det..

Kortet defekt: Ja, det tror jeg egentlig etter alt som er testet på det..

Men til en annen ting, da jeg fikk mail om at produktet var testet OK ifra Komplett, stod det også noe mer:

"Mottatt produkt ble testet OK. Biosen på hovedkortet ble oppdatert da den trolig ikke støttet din prosessor som kan resultere iat duikke får bilde på skjermen. Vare returneres."

Okey, så kan det hende at når jeg fikk HK, at biosen ikke hadde noe oppdatert "driver", som gjorde at det ikke skjedde noe??

Hva kan få en Bios til å "slette" seg helt som denne kanskje gjorde??

Hva kan ha skjedd??

De har nok oppdatert BIOS til en nyere versjon enn den som leveres som standard med kortet. Det betyr ikke at det har "skjedd noe" med kortet.

Ofte må BIOS-oppdateringer til for å støtte nye prosessorer som ikke var sluppet da kortet ble laget, eller for å rette feil. Komplett håper tydeligvis at en slik oppdatering skal løse problemet for deg. Stiller meg litt tvilende til at kortet ikke skulle ha støttet noen av dine tre prosessorer uten å oppdatere BIOS, men du vet aldri. Uansett verdt å prøve igjen når du får kortet tilbake.

Hvis det fortsatt ikke virker ville jeg lagt det fram for Komplett, og forklart dem at du har prøvd med tre forskjellige sett prosessorer, minne, skjermkort og strømforsyninger som alle skal fungere med dette hovedkortet, så tipper jeg at det løser seg.

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...