noaarbr Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Hjelp Hvilket kamera skal jeg velge? Fuji FinePix S602 Zoom, 3,1MP Canon G3, 4Mpix Olympus Camedia C-5050 Zoom - 5.0xMpix,3xOptisk Zoom,32MB Alle kamera har fordeler jeg ønsker i ett kamera. Fuji FinePix S602 Fuji FinePix S602 Zoom benytter Fujifilms nye tredje generasjons Super CCD brikke. CCD brikken har 3,1 millioner effektive punkter og yter 6,03 millioner punkter i bildefilen. Hvor bra er denne Super CCD brikken? Finnes det noen tester mot trdisjonell CCD brikke fra Canon G3 og Olympus Camedia C-5050 Zoom? (*)fullverdig video" med lyd tilbyr FinePix S602 Zoom deg å ta opp video med 30 bilder pr. sekund i VGA kvalitet (640x480) Canon G3 Canon G3 har en enormt fin skjerm som kan stilles i alle posisjoner. De testbilder jeg har sett har hvert veldig fine. Litt sen autofokus spesielt ved dårlig lys. Olympus Camedia C-5050 Zoom Olympus Camedia C-5050 Zoom har 5Mpix Ikke sett noen norsk test av kameret. /Arild Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Ingen av kameraene er best, det kommer an på hva du trenger. Det er ikke noen automatisk fordel med 5 millioner punkter hvis du trenger bare 3. Da ender du bare opp med større billedfiler og mere venting. Billedbrikken til Fuji FinePix S602 er ikke spesielt super, hvis du ser på bildene så ser du at den gir ikke noen ekstra oppløsning utover det du kan få til med photoshop. Det er en god brikke men ikke mere. Jeg har sett mange bilder fra G3 med "myk" fokus. Og mange bilder fra C-5050 med en del støy. Hva som er best kommer an på den som som skal bruke det. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Fuji's billedbrikke på 3 mp som interpolerer til 6 mp sies å gi en oppløsning opp mot kvaliteten av 4 mp, men ikke helt. Komprimeringen blir foretatt etter at bilde er interpolert opp, derfor noe bedre kvalitet enn ren 3 mp. Hvis det er viktig med høy oppløsning, dvs du skal skrive ut mye store bilder ville jeg ikke valgt 602. Hvis du prioriterer andre ting les testen på digit.no av 602, ville jeg vurdert dette sterkt. Canon G3 er stort sett et meget bra kamera både på funksjonalitet og bildekvalitet, selv om fokusen får mye pepper. Olympus 5050 har noe støy på bildene og ikke den samme brukervennligheten som de to andre, men har til gjengjeld 5 mp, hvis du trenger det. Jeg ville lest litt tester (gjerne på engelsk) bl.a på www.dpreview.com og www.megapixel.net, eller her på akam.no (de har lovt at testen av Olympusen skal være her når som helst). I tillegg ville jeg dratt til en butikk å tatt sakene i egne hender, da får man gjerne et større inntrykk enn bare å lese en test. Til slutt: Velg kamera etter hva du skal bruke det til, det kommer du ikke til å angre på. Lenke til kommentar
GIMP Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 S602 er et fantasisk kamera, men som sagt interpolerer. Men kanskje 3 Mpix er nok? Denne modellen begynner også å bli gammel, kanksje kommer det en ny med 5Mpix snart? G3 har jeg hørt har suveren bildekvalitet, koster også suverent mest. C-5050 har jeg hørt har dårlig bildekvalitet og da hjelper det lite med 5Mpix. Ellers skiller dette seg ut med å være svært kompakt mht til de to andre. Hadde denne modellen hatt mulighet for manuell hvitbalanse (og det vil du ha) hadde jeg vurderet dette. -GIMP- Lenke til kommentar
GIMP Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Beklager!! Jeg blandet C5050 med C50, så glem det jeg sa om det for det vet jeg ingenting om :oops: Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Kan anbefale både G3 og C5050 Begge gir gode bilder og har begge sine gode og litt mindre gode sider. Kan hende C5050 har noe høyere brukerterskel, men har ikke hatt noen problemer med det så langt. M-bite Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå