Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er kaffi helsefarlig i store mengder? Erfaring?

zatux

Anbefalte innlegg

Simpelt, er farligt farlig på noen måte ved ett gjennomsnittlig inntak pr dag på ca 6-8 kopper kaffi?

Ikke at jeg gjør det, men hadde vert kos å vite før jeg faller helt oppi kaffikanna. Nettopp fått kaffidilla.

Hadde vert gøy å hørt erfaringer fra noen med ordentlig kaffihistorikk. :-)

Kaffi <3 (Heter ikke kaffe?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å drikke 6 til 8 kopper per dag er ikke falig. Koffein er giftig, men man skal drikke ganske mange kopper om dagen før det blir farlig. Det er óg forskjellig fra person til person hva som er farlig mengde.

Det er i tillegg dessverre slik at fettet i kaffen virker kolesteroløkende. (Hvis man bruker kaffetrakter vil det aller meste av fettet bli i gjenn i filteret.)

Lenke til kommentar

Det heter kaffi på nynorsk.

Offisielt er vel ikke 6-8 kopper kaffe holdt for å være skadelig, men jeg vil ikke anbefale så mye.

Husk at kaffebønnene har gått igjennom en kraftig brenningsprosess og da kan det oppstå en del skadelige stoffer, men alt er avhengig av mengden. Kaffe inneholder mye garvesyre som mange ikke tåler for magen. Selv føler jeg meg lett uvel etter å ha drukket flere kopper, men det er avhengig av formen ellers :

"For mye koffein kan føre til nervøsitet, skjelvinger og kvalme, økt nivå av stresshormoner og en akuttøkning av blodtrykket." (sitat)

Ellers sies det at kaffe inneholder svært mye antioksidanter og det er jo bra. Det anbefales å bruke filterkaffe, ja.

Når det sies at koffein er giftig så er det igjen snakk om mengde, det gir en oppkvikkende virkning som gjør at det er greit med en kopp av og til ( kjøring på langturer fks ).

Konklusjon: Hvis du er veldig glad i kaffe, prøv deg fram. Vanligvis ikke drikk så mye utover kvelden da det kan forringe kvaliteten på søvnen . Jeg syns du bør holde deg til 2-4 kopper og helst ikke så mye etter ca kl 18, men noen tåler mer enn andre.

P.s. Drikker som kaffe og te er vanndrivende så det er alltid lurt å drikke rent vann i tillegg, det renser også kroppen.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...