Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Artifacts ved oppstart

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en rimelig gammel PC :

ABIT KN8 Ultra

AMD Athlon 64 3700+

AOpen H600B

Club3D GeForce 6600GT 128MB

Nec ND-3550

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA

Veritech 1024MB DDR

og nå ser den ut til å ha tatt kvelden for godt :(

I går kveld spilte jeg WoW da skjermen min plutselig ble svart i 5 sekunder. Da bildet kom tilbake tok det ca. 10 sekunder før hele PC-en frøs. Jeg måtte restarte manuelt (power-knapp).

Da jeg startet den opp igjen hadde jeg masse artifacts på skjermen. Regner med det er det som kalles artifacts hvertfall. Streker i alle mulige farger. Ser litt Comodore 64 ut :p

Jeg kan såvidt se at PC-en er på oppstartskjermen og at den går over i "Windows loading..." før den bare restarter seg selv igjen.

Jeg regner med det er skjermkortet som har tatt kveld? Men burde jeg ikke komme inn i selve windows om det bare var skjermkortet?

Jeg har dessverre ikke noe annet skjermkort å prøve eller en annen PC å prøve mitt i akkurat nå heller.

En ting til. Jeg vet ikke om det kan ha noe med dette å gjøre, men den siste måneden eller mer har jeg hatt problemer med at "explorer.exe" (windows prosessen, ikke utforsker) lukkes av Windows for å "beskytte systemet". Dette har vært tilfelle hver gang jeg har prøvd å skru av/restarte PC-en. Exporer lukkes og "Send Error Message" boksen kommer opp. Så må jeg trykke skru av/restart nok engang før det faktisk skjer.

Kanskje jeg bare skal ta dette som et tegn på at det er på tide å investere i noe nytt? :!:

Thomas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, du kan jo prøve å legge inn windows på nytt.. Siden du har hatt problemer med explorer..

Men som du sier, virker det jo veldig som skjermkortet har tatt kveld ;) Men hvis du fikser å komme inn i windows når du legger inn windows på nytt. Så kan du sjekke temp på skjermkort osv.. Om varme er problemet, men godt mulig det bare er skjermkortet som har tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Siden du har et gammelt skjermkort er det godt mulig det er MYYYE støv rundt kjøleenheten.

Napp ut skjermkortet og skru løs kjøler for å rengjøre.

Dette hjalp ihvertfall for meg. Fikk de samme problemene du beskriver.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å renske støv rundt vifta og kjøleenheten på skjermkortet (og i resten av boksen). Sikkert en centimeter støv, men det hjalp lite. Artifacts ved oppstart fortsatt og det var ikke mindre av dem. Alle viftene går så det suser også.

Å installere Windows på nytt virker å være et umulig problem, da jeg ikke ser noe som helst på skjermen. Jeg finner ikke boot-sequence i BIOS engang, ser ikke en eneste bokstav på skjermen for alle artifactene.

Jeg får vel bare se om jeg kan skrape sammen kroner til en ny boks. Håper idet minste Harddisken er i orden så jeg kan få overført dokumenter fra den til en eventuell ny PC.

Thomas.

Lenke til kommentar

..Har hatt samme problem en gang jeg også...Da var det en kjøleribbe på hovedkortet som var såpass løst at det ikke ga kjøling...Litt lett risting gjorde at den løsnet, og litt pasta, ståltråd og nerver av stål fikk faktisk hovedkortet til å holde lenge nok til at jeg fikk stablet på beina et nytt system...

...Men det jeg skulel si var at symptomene var identiske, så se over alt på hovedkortet med et litt kritisk blikk...Og lykke til!

RetroChat.net

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for forslag og tips. (Jeg har hatt en litt hektisk uke med oppstart i 4 nye fag på skolen pluss en muntlig eksamen så jeg har ikke hatt tid til å følge med så nøye her dessverre).

Skjermen er det ikke, den er mye nyere enn maskina. Jeg koblet den til bærbar PC-en min, så jeg sitter å skriver på den nå. Det er en grei løsning til så lenge uansett, men kanskje ikke til spilling. Den drar dog WoW helt greit.

Kjøleribba på hovedkortet sitter som støpt den, men det kan kanskje være hovedkortet allikevel.

Jeg klarte å ødelegge det interne nettverkskortet (eller kontrolleren på hovedkortet) den gangen jeg installerte kjøleribba og vifta på skjermkortet. Så det spørs om ikke PC-en har gjort sin jobb nå.

Jeg vurderer uansett å bare investere i en sånn ferdig bygd pakke fra Komplett (eller evt. en annen butikk). Laget en tråd om dette på Hjelp til Kjøp og Salg forumet (Ferdig spill-pc (ca. 8000kr))

Hadde jeg hatt et ekstra skjermkort skulle jeg prøvd det, men dessverre har ingen jeg bor med for tiden stasjonær PC og skal jeg først kjøpe ett bare for å prøve kan jeg like gjerne investere i hele pakken. Det er vel strengt tatt på tide uansett :)

Thomas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...