Gå til innhold

Er ateisme mulig?


Anbefalte innlegg

Ja, vist du har en god mening med livet hva er det da?

At du skal leve et kort liv i sus og dus til du dør?

 

Hvis du finner ro med den tanken på at du bare skal leve et kort liv på jorden, for så og forsvinne helt. Så får det være opp til deg. Men jeg tror at de fleste ville ha valgt et videre liv som er mye bedre enn det vi noen gang har og får på jorden.

 

 

Det nytter liksom ikke å bare bestemme seg for å tro på noe. Til en viss grad er det nok mulig, men hvor ekte vil det være? Skal jeg late som jeg tror på Gud? Funker det? Heldigvis er det ikke forbudt å lyve ifølge de ti bud, men jeg har jeg jo gjort den utilgivelige feilen at jeg har spottet den hellige ånd:

 

Matt 3, 28-29: «Sannelig, jeg sier dere: Alt skal menneskene få tilgivelse for, både synder og spott, hvor mye de enn spotter. Men den som spotter Den hellige ånd, får aldri i evighet tilgivelse, men er skyldig i evig synd.»

 

Det er nok ikke håp for meg uansett.

 

 

Men seriøst; jeg finner ro i tanken på at det er dette livet som er det viktige. Så får vi heller ta det som en bonus om det skulle være et tilbud etter døden også.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkurat nå forstod jeg hvorfor dere ateister ikke klarer å la være å hakke på kristendom... :thumbup:

 

Kan du utdype det litt for oss?

 

kjetil02: Feil vers du siterte, det er Mark 3. 28-29, skal prøve å forklare det for deg i morra.

begynner å bli litt sent.

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar
Akkurat nå forstod jeg hvorfor dere ateister ikke klarer å la være å hakke på kristendom... :thumbup:

 

Kan du utdype det litt for oss?

 

Nei egentlig vet jeg ikke helt hvorfor jeg akkurat følte det slik nå. Men jeg har jo en gang vært ateist selv, og har gjennom utallige diskusjoner med kristne følt en forakt, et dårlig onde mot kristne som virker svevende og ute av stand til å tenke selv. Jeg vet det er galt av meg som kristen å si dette til deg LeanFear, men jeg kommer rett fra en diskusjon på et av internatene her på Bibelskolen hvor vi diskuterte fremgangsmåter for å nå ut mot ikke-kristne. Derfor tror jeg kanskje, at man må tenke litt mer igjennom hva man sier og påstår. For i forum verden spesielt, som jeg nevnte i en annen tråd, er det ikke lett å være kristen og stå på sitt. Man blir slaktet for nesten ingenting. Man når ikke ut med en dritt så lenge man snakker et språk som egentlig ikke sømmer seg for andre steder en på møter hvor stemningen er på topp og forsamlingen er klar for å sluke hva enn som måtte bli sagt.

 

Men dette er bare min mening. Er ikke meningen å dra deg ned i søla, men følte vel kanskje en trang til å si hva jeg følte.

Lenke til kommentar
Man når ikke ut med en dritt så lenge man snakker et språk som egentlig ikke sømmer seg for andre steder en på møter hvor stemningen er på topp og forsamlingen er klar for å sluke hva enn som måtte bli sagt.

Hehe, nei hvis man ikke er på hallelujamøter hvor man bare spiller på affekt og følelser og legger all logikk og fornuft til side så høres det dere sier ganske teit ut. Overrasket over at du skjønner det dog, samtidig som du fortsatt er religiøs.

Lenke til kommentar

Hehe, nei hvis man ikke er på hallelujamøter hvor man bare spiller på affekt og følelser og legger all logikk og fornuft til side så høres det dere sier ganske teit ut. Overrasket over at du skjønner det dog, samtidig som du fortsatt er religiøs.

 

Som mannen sa, han har ikke alltid vært religiøs....

 

De kaller det visstnok for å "åpne seg for jesus" (Hadde en liten diskusjon om dette i helgen med min kjære svigermor, som ikke bare er kristen, men også utrolig naiv og godtroende på en farlig, men søt måte og det til tross for at hun er over seksti....) Hun også var enig i at det er langt lettere hvis en sitter på fremste rad i "maranata" teltet, hvis du har den rette stemningen og er klar når predikanten sier, med dyp forførende stemme: "Taaaa immooot jeeeeeeeee-sssusssssssssss". Det setter visstnok skikkelig inntrykk, men som kjent vil vi jo aldri få den "rette" stemningen her på forum, (gudskjelov!!! Har alltid sett på sånne møter som den reneste hjernevaskingen. ) Men det er på sånne møter, i den rette stemningen, at mange "ser" jesus og tar i mot "kallet".

 

Som min mor alltid sa, skulle en ha det moro når hun var ung var sånne telt fine å gå til. Der talte de i tunger, mumlet og bar seg over evne til stor moro for de som satt på bakerste rad og IKKE var klare til å ta i mot "jeeeee-ssusssssss"...

 

Bare en tanke.. :)

 

Du mener altså at budskapet bare når ut når publikummet er fyrt så opp at de ikke lengre tenker rasjonellt men lar seg rive med av følelsene og stemningen?

 

Det er vel et definisjons spørsmål tenker jeg. Tror de færreste ateister ville latt seg rive med av noe slikt, ihvertfall ville ikke jeg det. Var for moro skyld inne i et sånt telt som sto på utsiden av campingplassen vi lå på nede på sørlandet for et par år siden og må si at jeg ble mer skremt enn glad og oppløftet når jeg så menneskene som sto der og hørte på hjernevaskeren... Kvelmt er vel et dekkende ord.. :( Men det kommer jo litt an på hva du har med deg FØR du går inn i et sånt telt tenker jeg. Eller inn i en kirke for den sakens skyld...

 

:D

Endret av strayder
Lenke til kommentar

Å "hakke" på kristendom er da så alt for lett.

 

At man skal tro på gud rett og slett fordi man ikke har funnet soppen, er latterlig. Da kan man tro på absolutt alt man ikke har funnet.

 

"Gud" er for meg et totalt baklengs konsept.

 

Har du sett tannfeen? Har du sett julenissen? Har du sett Peter Pan? Har du sett aliens, vampyrer, varulver eller feer?

 

Samtlige over har vel nesten større sannsynlighet for å eksistere enn den kristne gud.

 

Nei takk, jeg trives som rasjonell. Jeg frykter ikke døden nok til å måtte tro på et godt inndoktrinert dogme for å finne trøst. Folk som sier at "de vet de kommer til himmelen" provoserer meg, forresten. Hvor pretensiøst.

 

Edit: Hva bønnemøter og hallelujaorgier angår, vil jeg tro at massehysteri er noe man finner mye av mange steder. Den følelsen av å være på rett vei er utrolig lett å replikere, uansett situasjon. Man finner det i en sint mob, på en livlig fest, i homoparader og andre arrangementer. Samholdsfølelse er et sterkt (politisk) verktøy. Jeg ramset kun opp tilfeldige eksempler på steder der folk med samme mentalitet kan føle samhold. Disse eksemplene lar seg knapt sammenlikne med massehysteri og (det jeg personlig ser på som) galskap à la vekkelsesmøter.

Endret av Fasces
Lenke til kommentar
Å "hakke" på kristendom er da så alt for lett.

 

Spørs hva de mener med "hakke" det. Alt for mange kristne blir regelrett fornærmet over at noen i det hele tatt kan stille spørsmålet om deres tro. Den er "hellig" og skal ikke stilles spørsmål ved. Det driter jeg i og har pr nå "nesten" omvendt to av mine "kristne" venner, som av en eller annen grunn aldri hadde tenkt rasjonellt på det.... (?)

Jeg syntes tiden er over moden for denne "hakkingen", for vi har hatt religion alt for lenge uten av det har hjulpet oss det spøtt. JEG er faktisk overbevist at verden vil bli en langt bedre plass den dagen religion er så og si utryddet (Og legg her merke til at jeg IKKE sier at den skal forbys på noen måte, det jeg sier er at den skal dø ut av seg selv... Vet at dette vil ta masse tid, men jeg er sikker på at det er mulig. Bare se hva som skjer i kristendommens høyborg, USA. Der blir flere og flere ateister hver eneste dag og det er bra. Forhåpenteligvis vil også flere "gladkristne" (det vil si folk som ikke har tenkt over saken) komme etter her hjemme også... )

 

Så hvis hakke betyr å stille kritiske spørsmål sånn at flere ser "lyset" er jeg med!

 

:D

Lenke til kommentar
Hvis vi undersøker vår viten gjør vi en viktig oppdagelse. Viten står ikke på egne ben, men bygger på en eller annen form for tro. Foran meg på bordet står det akkurat nå en snusboks. Og jeg vet at den virkelig finnes der. Hvordan vet jeg det? For å få den kunnskapen må jeg først tro at det finnes en verden utenfor meg selv som det er mulig å få kunnskap om.

Du burde lese mer om vitenskaplig metode, det har ikke noe med tro å gjøre, men utvikling av teorier og testing av dem. Man trenger ikke "tro" noe som helst (slik du forstår ordet), alt man ønsker er en beskrivelse av hvordan verdenen vi lever i ser ut til å fungere, og hvorfor den fungerer som den gjør.

 

En gud ser foreløpig bare ut til å ville være et 5. hjul på vognen i en slik beskrivelse. Det trengs ikke for å forklare noe av det vi vet om hvordan verden fungerer, og det er derfor irrasjonelt å forsøke å blande inn. Hvorfor vi har religiøse følelser kan derimot forklares med et evolusjonært utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Jeg må bare si en ting, det er herlig å vite at jeg har et evig liv foran meg, et liv hvor vi skal være mektigere og viktigere en selv englene.

Tenk folkens... Hvorfor kaste vekk livet på jorden på å samle jordiske rikdommer som bare varer så kort tid, i stede for å bare tro på herren og det han har gjort å få et perfekt evig liv, hvor vi har alt vi trenger og det er ingen bekymringer og tårer.

Ingen bekymringer eller tårer.. Men heller ingen nysgjerrighet(du er allvitende), ingen ny viten, ingen utfordringer, ingen diskusjoner(alle er perfekte og allvitende, derfor enige). Ingen overraskelser. Ingen mål.

 

Hva i all verden skal du gjøre i 100 år, for ikke å snakke om 3 milliarder år?

Er du ikke redd for å kjede deg til døde?

Lenke til kommentar
Akkurat nå forstod jeg hvorfor dere ateister ikke klarer å la være å hakke på kristendom... :thumbup:

 

Kan du utdype det litt for oss?

 

Nei egentlig vet jeg ikke helt hvorfor jeg akkurat følte det slik nå. Men jeg har jo en gang vært ateist selv, og har gjennom utallige diskusjoner med kristne følt en forakt, et dårlig onde mot kristne som virker svevende og ute av stand til å tenke selv. Jeg vet det er galt av meg som kristen å si dette til deg LeanFear, men jeg kommer rett fra en diskusjon på et av internatene her på Bibelskolen hvor vi diskuterte fremgangsmåter for å nå ut mot ikke-kristne. Derfor tror jeg kanskje, at man må tenke litt mer igjennom hva man sier og påstår. For i forum verden spesielt, som jeg nevnte i en annen tråd, er det ikke lett å være kristen og stå på sitt. Man blir slaktet for nesten ingenting. Man når ikke ut med en dritt så lenge man snakker et språk som egentlig ikke sømmer seg for andre steder en på møter hvor stemningen er på topp og forsamlingen er klar for å sluke hva enn som måtte bli sagt.

 

Men dette er bare min mening. Er ikke meningen å dra deg ned i søla, men følte vel kanskje en trang til å si hva jeg følte.

 

På dette diskusjonsforumet jobber jeg ikke akkurat for å frelse medlemmene selv om det hadde vært vel og bra. Men for å forklare hvilke syn vi har på ting, forklare hvordan det fungere etc.

Jeg syntes jeg har gjort det ganske enkelt og jeg tror folk forstår mitt språk utmerket, hvis de prøver.

Jeg syntes det er interesant å høre hva andre folk tror om Kristendommen og oss som praktiserer den.

 

Jeg er ikke akkurat noe lovprisningsmann og tar ofte litt avstand fra "Halleluja" møter, hvor jeg vet at ikke alt er slik det bør være, de setter fokus og vekt på andre ting enn det bør være på.

 

Og dessuten skal du aldri sluke noe som helst som blir sagt fra en som forkynner, du skal grunne på det han sier og veie det opp mot det som står skrevet, og det som er rett. Vi er tross alt mennesker og noen mennesker har en tendens til å ville lære bort sine egne ting.

 

 

Dere andre, dere får bare komme med deres fordommer mot meg og min religion, hva dere tror eller ikke får være deres sak. Jeg har ihvertfall kommet med noen punkter om hvordan vi (håper jeg prater for flere enn meg selv da) ser på ting, og vilke holdninger vi har.

Lenke til kommentar
skal ikke ateister alltid være smartere og mer "oppegåend" enn kristne? ;)

Det burde da være sånn, eller hva?

Ateister er som alle andre, med det unntak at vi ikke har en tro på gud(er). Høye, lave, sorte, hvite, tjukke, tynne, dumme, glupe, teite, interessante. De er alle å finne. Likhetene mellom troende og dem som ikke tror er betydelig større enn ulikhetene, for den som tør å se etter.

 

Personlig så ville jeg aldri forventet å bli respektert uten å gi av meg selv, respekt er noe som skal være gjensidig og ikke kun utøves av en part alene. Ihvertfall så ville ikke jeg ha følt meg noe særlig smart eller oppegående om jeg hadde behandlet andre som de var en gjerrig pulverheks. Ville du? :p

Lenke til kommentar
kjetil02: Feil vers du siterte, det er Mark 3. 28-29, skal prøve å forklare det for deg i morra.

begynner å bli litt sent.

 

Ja, jeg blingsa litt når jeg skreiv der. Du kan jo gjerne forklare meg det, men det er jo akkurat dette som er kjernen i det hele; og det som er grunnen til at jeg kan si at Gud elsker meg, selv om han vet at jeg ikke tror på ham, med like stor autoritet som Fred Phelps har når han sier at Gud hater Sverige: Du kan gjerne forklare meg hvordan det sitatet "skal" tolkes, men forklaringen er og blir et resultat av én tradisjon fremfor en annen. Eksempelvis finnes det 30.000 forskjellige kristne trossamfunn bare i USA, og alle de bruker samme Bibel ...

 

Så når jeg leser Mark 3, 28-29 og får én ting ut av det, betyr ikke det nødvendigvis at det er "riktig". Luther omgikk denne problemstillinga på en elegant måte når han hevdet "sola scriptura": Sannheten kommer til den som leser bibelen. Men da får du etter hvert rimelig mange forskjellige sannheter.

Lenke til kommentar

Det jeg tror menes med Mark 3. 28-29 er at Jesus gir oss en sterk advarsel, en advarsel som menes for de som allerede har tatt imot Jesus for så å kaste han vekk til fordel for andre ting.

For når du tar imot Jesus tar du imot den hellige ånd, og hvis du er en kristen og spotter den hellige ånd, så har du ikke Jesus i ditt hjerte, og da har du ikke tilgivelse, og dermed er du ikke en Kristen.

Et menneske som snur seg bort fra herren for godt vil ikke få tilgivelse, og vil dermed gå til evig fortapelse.

 

Det vil ikke bli tilgivelse på dommens dag, hvis vi har tatt Gud i handa, for så å leve livet slik som vi vil, og velge å ignorere det vi har lært, og kaste vekk Gud.

 

Men husk at det er et bilde, selvfølgelig kan en falle fra, for så og vende seg om igjen, men da har han ikke spottet herren slik som det er ment i teksten. For den gjelder de som kaster vekk den hellige ånd for godt, og dermed kaster vekk Jesus, sin frelser.

 

Er kanskje vanskelig å forstå for dere, men håper dette kan hjelpe deg for å forstår hva som menes med teksten.

Jeg er ikke noe bibelskolelærer og har ingen mastergrad i dette. Men jeg har hørt det blitt talt om dette før, og det er flere andre vers som går inn på noe av det samme, som hjelper oss å forstå dette verset, og hva som menes med det.

Lenke til kommentar
Men husk at det er et bilde, selvfølgelig kan en falle fra, for så og vende seg om igjen, men da har han ikke spottet herren slik som det er ment i teksten. For den gjelder de som kaster vekk den hellige ånd for godt, og dermed kaster vekk Jesus, sin frelser.

 

Jeg skjønner veldig godt hva du mener her, og resonnementet ditt er koherent og logisk. Men det er ikke den eneste mulige tolkingen. Hvordan vet jeg at din løsning er den rette? Kanskje det rett og slett er slik jeg sa?

Lenke til kommentar

LeanFear:

Fint om du kan svare på nedenstående. Det er ikke ment som hakking eller kritikk, det er oppriktig undring. :) mye grunnet min kristne oppvekst, hvor jeg aldri helt fikk grepet på fristelsen med himmelen, da en evighet slår meg som fryktelig.

 

Jeg må bare si en ting, det er herlig å vite at jeg har et evig liv foran meg, et liv hvor vi skal være mektigere og viktigere en selv englene.

Tenk folkens... Hvorfor kaste vekk livet på jorden på å samle jordiske rikdommer som bare varer så kort tid, i stede for å bare tro på herren og det han har gjort å få et perfekt evig liv, hvor vi har alt vi trenger og det er ingen bekymringer og tårer.

Ingen bekymringer eller tårer.. Men heller ingen nysgjerrighet(du er allvitende), ingen ny viten, ingen utfordringer, ingen diskusjoner(alle er perfekte og allvitende, derfor enige). Ingen overraskelser. Ingen mål.

 

Hva i all verden skal du gjøre i 100 år, for ikke å snakke om 3 milliarder år?

Er du ikke redd for å kjede deg til døde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...