Gå til innhold

Er ateisme mulig?


Anbefalte innlegg

Men husk at det er et bilde, selvfølgelig kan en falle fra, for så og vende seg om igjen, men da har han ikke spottet herren slik som det er ment i teksten. For den gjelder de som kaster vekk den hellige ånd for godt, og dermed kaster vekk Jesus, sin frelser.

 

Jeg skjønner veldig godt hva du mener her, og resonnementet ditt er koherent og logisk. Men det er ikke den eneste mulige tolkingen. Hvordan vet jeg at din løsning er den rette? Kanskje det rett og slett er slik jeg sa?

 

Har hørt noen bibellærere som har preket om dette og de har funnet fram til noen bibelvers som kan linkes ilag med dette, og når jeg selv ser over det virker det som det er sånn det menes.

 

toth: Jeg skal se på det når jeg kommer hjem, sitter på jobb nå.

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste ateister krever respekt for sitt syn av kristne, men gir ingen respekt tilbake.

De eneste som stadig syter om respekt er kristne som ikke takler at selvmotsigelsene i religionen deres blir påpekt. Ateister er ikke så fryktelig opptatt av det, siden de foretrekker å diskutere det som er saken.

 

Du beviser forøvrig poenget ved å NOK EN GANG ta opp "buhu, dere viser ikke respekt", noe de religiøse gjør HELE tiden. Jeg ser aldri ateister som klager over manglende respekt.

Lenke til kommentar

Norsk har et noe snevert ordforråd på enkelte områder. Engelsk har "belief" og "faith", som begge oversettes til "tro" på norsk.

Tanken bank argumentet som går på "selv ateister tror jo på noe", klarer ikke å skille "belief" og "faith". Det er altså en av grunnene til at troende og ikke-troende snakker forbi hverandre.

 

<Sett inn 'Treenigheten', 'paradis/himmelen', 'Guds Herlighet™', 'evighet' mm. her> er umulig å fatte. Dette slår skummelt mange seg rett og slett til ro med. "Du skal ikke forstå det, bare godta det" -"Åh, men da så".

 

Husk nå endelig at bibelen er skrevet av bronsealder-mennesker som neppe hadde forestilt seg at mer enn 1,5 milliarder mennesker skulle bruke brevet de skrev til en eller annen menighet som hellig skrift 2-3000 år senere.

 

At dere klarer å legge så mye tiltro til dette, forteller meg at det er noe her dere ikke har tenkt nok gjennom. Still spørsmål ved alt, vær skeptisk til alt (selv deg selv). Motto for vitenskapsfolk: Hva om jeg tar feil? Motto for troende: Hva om dere tar feil?

Lenke til kommentar
<Sett inn 'Treenigheten', 'paradis/himmelen', 'Guds Herlighet™', 'evighet' mm. her> er umulig å fatte. Dette slår skummelt mange seg rett og slett til ro med. "Du skal ikke forstå det, bare godta det" -"Åh, men da så".

 

Hm. Tenkte over dette i kveld, mens jeg var ute og gikk i en mørk skog. Jeg klarer ikke, for mitt bare liv, å forstå hvordan stjernehimmelen kan være noe annet enn lysende prikker på en mørk himmelhvelving. Jeg vet at det er store gassgreier som brenner, som er utrolig langt unna, og at mellom meg og dem er det så godt som ingenting i millioner (milliarder) av kilometer. Dette er for meg fullstendig umulig å begripe. Men det gjør ingenting. "Åh, men da så."

Lenke til kommentar
Du beviser forøvrig poenget ved å NOK EN GANG ta opp "buhu, dere viser ikke respekt", noe de religiøse gjør HELE tiden. Jeg ser aldri ateister som klager over manglende respekt.

 

Vel. Jeg, vennene mine og en del andre på ungdomsskolen gikk til rektors kontor og spurte hvorfor vi måtte i kirka i juletiden, og være i gudsTJENESTE. Vi ble sagt at "slik var det bare".

Der ser du, vi klagde over manglende respekt.

Lenke til kommentar
<Sett inn 'Treenigheten', 'paradis/himmelen', 'Guds Herlighet™', 'evighet' mm. her> er umulig å fatte. Dette slår skummelt mange seg rett og slett til ro med. "Du skal ikke forstå det, bare godta det" -"Åh, men da så".

 

Hm. Tenkte over dette i kveld, mens jeg var ute og gikk i en mørk skog. Jeg klarer ikke, for mitt bare liv, å forstå hvordan stjernehimmelen kan være noe annet enn lysende prikker på en mørk himmelhvelving. Jeg vet at det er store gassgreier som brenner, som er utrolig langt unna, og at mellom meg og dem er det så godt som ingenting i millioner (milliarder) av kilometer. Dette er for meg fullstendig umulig å begripe. Men det gjør ingenting. "Åh, men da så."

Artig vinkel. :)

Lenke til kommentar

Ateisme er fullt mulig. Ettersom ingen har noen solide bevis av Guds eksistens, kan man tro at Gud ikke finnes. Enkelt som det.

 

Jeg kan godt sammenligne Guds eksistens med en kanin-hests eksistens. Har jeg sett den? Nei. Tror jeg på den? Nei.

 

Utover dette vil jeg også si at jeg tror religion og tro er skapt av mennesker, grunnet et behov disse menneskene hadde, et behov for noe å tro på. For meg er dette greit. Tro på hva du vil! Så lenge det ikke går ut over vitenskapen, da. Så lenge det ikke går ut over mennesker i form av skade. Så lenge du lar dine etterkommere tro på hva de vil, de og. Så lenge religion ikke skaper problemer i verden.

 

Men det gjør det...

 

(Bare min personlige mening.)

Endret av Olav93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...