jeg_lyver_mye Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hei. I biologi så driver jeg å leser om formering nå. Jeg vet ikke om jeg er en idiot, eller om boka kan ha skrevet feil: I en livssyklus hvor artene har generasjonsveksling, er de individene som danner gameter, gametofytter, og de er haploide. Det er jeg med på. Videre: De individene som danner sporer, er sporofytter, og de er diploide. Det er jeg også enig i. Fordi bak i boka står følgende om sporer: Spore ukjønnet formeringscelle som kan vokse opp til et nytt individ uten befruktning. Altså den er diploid. Videre står det i boka: Sporene er haploide og spirer til gametofytter. Altså kan sporen vokse opp til et individ uten å smelte sammen med en annen celle. Hæ? Men de er jo diploide?! Mener dem ikke at sporene er diploide, og så går over til å bli gametofytter? Jeg forstår ikke helt dette. Så til nå pugger jeg det sånn det står i boka forså å prøve å forstå dette senere. Noen som kan forklare det siste der? Tusen takk! Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 De individene som danner sporer, (...) er diploide. Sporene er haploide (...). Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Hehe, jeg begynte å skjønne det etterpå! Biologi er ikke min greie tydligvis, tunge greier føler jeg. Takk . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå