Skummel_Fyr Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Norske navn forsvinner So what? Etter å ha lest denne tråden trokke jeg at det er noe stort tap for kongeriket Norge :!: Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Norske navn forsvinner So what? Etter å ha lest denne tråden trokke jeg at det er noe stort tap for kongeriket Norge :!: Kanskje noen av oss ikke liker den globale urbaniseringen så veldig godt. PS: Plz don't prejudge. Endret 30. januar 2008 av Zaran Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Morsomt, etter 22 innlegg har jeg enda ikke sett noen eksempler på norske navn som har blitt "anglofisert". Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Kva kan vere grunnen til det? Vil tippe det er pga den stadig økte kontakten vi har med utlandet. Det er ikke alltid like fett å hete Jorun i England. Og man får nok navnet sitt oftere korrekt når man skriver Fredrick i steden for Fredrik. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Kim Elise?transvesitt eller noe? :!: Kim kan brukes til begge kjønn. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Morsomt, etter 22 innlegg har jeg enda ikke sett noen eksempler på norske navn som har blitt "anglofisert". Eric? Men selv om engelskmennene kanskje ikke har mange "lånenavn" fra nordisk, har de mange ord fra vårt gamle språk! http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Engli...ld_Norse_origin Endret 30. januar 2008 av Zaran Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hva med Thomas vs Tomas? Jeg hadde aldri kalt ungen min for Tomas. H-en er viktig. En ekstra bokstav, javel, men den passer der. (Som argument mot/for Mathias vs Matias. Der hadde jeg valgt uten h.) (Dagens meningsløse innlegg.) Enig Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Bare ikke foreldre kaller ungen sin islandstone, så skal nok jeg overleve. Endret 31. januar 2008 av SurfingElite Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Jeg driter i det, bare folk heter noe. Men generelt er jeg for enklest mulig skrivemåter. Ingen vits i å ha med flere bokstaver enn nødvendig. C er også en overflødig boksvav i det norske alfabetet. Tomas > Thomas Torbjørn > Thorbjørn Terese > Therese Fredrik > Frederik Vebjørn > Vedbjørn Karl > Carl Kristian >> Christian Kristine >> Christine Dorte > Dorthe Tea > Thea Villiam > William Alexander > Aleksander Endret 31. januar 2008 av Boomerang Lenke til kommentar
Dauskrott Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Bare for å påpeke noe, så finnes det både runer og norrøne bokstaver som står for th, og som ble brukt der vi i dag ville satt en t. Det er jo også noe å ta med i drøftingen.. Hvorfor heter man Tor, når man opprinnelig sett kanskje egentlig burde hett Thor? Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Hvem faen uttaler Thomas med th-lyd? Kall ungen din Tomas! Hvilket fornavn (gutte- og jente-) er det mest norske av dem alle? Endret 31. januar 2008 av Boomerang Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Vel, personlig syns jeg rett og slett det ser bedre ut med h enn uten, så jeg jeg er glad for at jeg ble døpt til det Lenke til kommentar
Hakkebakk Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hvilket fornavn (gutte- og jente-) er det mest norske av dem alle? Ola og Kari Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Vis dåke syns tråden er så idiotisk må dåke berre la den gå ned slik at ingen kan se den. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hvem faen uttaler Thomas med th-lyd? Kall ungen din Tomas! Hvilket fornavn (gutte- og jente-) er det mest norske av dem alle? Thomas/Tomas uttales klart med th-lyden. Hvis ikke hadde det blitt som et kjent flaskepantautomat fabrikk navn +s. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hvem faen uttaler Thomas med th-lyd? Kall ungen din Tomas! Hvilket fornavn (gutte- og jente-) er det mest norske av dem alle? Thomas/Tomas uttales klart med th-lyden. Hvis ikke hadde det blitt som et kjent flaskepantautomat fabrikk navn +s. Så da burde det også hete Thakk, Thullipan ogThrening? Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hvem faen uttaler Thomas med th-lyd? Kall ungen din Tomas! Hvilket fornavn (gutte- og jente-) er det mest norske av dem alle? Thomas/Tomas uttales klart med th-lyden. Hvis ikke hadde det blitt som et kjent flaskepantautomat fabrikk navn +s. Hva i... th-lyden finnes jo ikke på norsk tror du blander godt her nå. Og panteautomatene er vel fra Tomra, så det blir i såfall minus R også. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hvem faen uttaler Thomas med th-lyd? Kall ungen din Tomas! Hvilket fornavn (gutte- og jente-) er det mest norske av dem alle? Thomas/Tomas uttales klart med th-lyden. Hvis ikke hadde det blitt som et kjent flaskepantautomat fabrikk navn +s. Så da burde det også hete Thakk, Thullipan ogThrening? Nei, for den lyden du lager når du uttaler "th" på engelsk er ikke det samme som når vi uttaler "t". Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Det er absolutt ingen forskjell i uttale av "Tomas" og "Thomas" på norsk, Montgomery. Endret 31. januar 2008 av Skarstad Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hva i... th-lyden finnes jo ikke på norsk tror du blander godt her nå. Og panteautomatene er vel fra Tomra, så det blir i såfall minus R også. Stemmer vel det, og hehe det er vel et vaskefirma jeg tenker på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå