Gjest medlem-141789 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Ofte så ser eg at mange navn blir skreve på utenlanskt istede for på Norsk. Foreksempel: Utenlansk-Norsk Mathias=Matias Michael=Mikal Marcus=Markus Før så Prøvde folk å lage norske navn ut av utenlanske navn, men no er det heilt omvendt. Snart blir vel foreksempel Fredrik Fredrick eller noko anna tull. Det blir vel snart ikkje Norske navn igjen. Kva kan vere grunnen til det? Sei kva du meinar Endret 29. januar 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Ingen av navnene du nevner er jo opprinnelig norske/norrøne, så da spiller det vel ingen rolle om man velger en skrivemåte som ligger nær det opprinnelige (eks. Michael) istedenfor en fornorsket variant (eks. Mikkel/Mikal). Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Som eg sa: Før så Prøvde folk å lage norske navn ut av utenlanske navn, men no er det heilt omvendt. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Som eg sa: Før så Prøvde folk å lage norske navn ut av utenlanske navn, men no er det heilt omvendt. Hva? Mener du at folk nå driver og lager utenlandske navn av norske navn? Da får du finne noen eksempler på det, da. Ingen av de eksemplene du hadde dreier seg om (opprinnelig) norske navn. Du kan ikke si at Michael er et utenlandsk navn laget ut fra Mikal - det blir å snu saken helt på hodet. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Vi har våre særegne navn som Thorbear, Stone, og Hillhild hvis det skulle bli direkte oversatt. (; Lenke til kommentar
frevild Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Jeg er nok enig med trådstarter. Når 'k' nesten alltid skrives 'k' på norsk, og nesten aldri 'ch' o.l., er det mest i tråd med norsk språk-konsensus å skrive f.eks. Markus og Kristian. Men nå kan det spørres hva som egentlig er god, norsk skrivemåte. I gamle dager var bokstavene x og c temmelig vanlige, så en kan kanskje si at det slettes ikke er tale om et moderne påfunn å blande disse bokstavene inn i navnene. Derimot kan en hevde at det er fjas og jåleri å gjøre det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Ingen av de nevnte navnene har norsk opprinnelse uansett. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Vi har våre særegne navn som Thorbear, Stone, og Hillhild hvis det skulle bli direkte oversatt. (; lol :!: Thorbjørn, Stein, Åshild Hva med; Islandwine, Yesstone, Dayfind, Daynew, Lordrun Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Eller Farm? Hohoho. Dette er gøy. I Sør-Afrika møtte jeg folk som var kalt blant annet Chilliboy, Fast-Car, Joyness, Gift, Lucky, Bux og Johannesburg (etter byen). Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Velg et sukers: Ørnulf Njål Njaal Ingjald Bjørn Siggurd Sigurd Leif Ronny Frøyhild Gunnhild Kjetil Kjell Otto Odin Tor Haakon Håkon Olav Olaug Bjørk Teittur osv... Så kommer de beste dobbelnavn kombinasjonene Ronny leif Leif Ronny Kim Elise osv... Endret 29. januar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Velg et sukers:[...] Ronny [...] Otto [...] Ja for Ronny og Otto er jo veldig norske navn liksom... haha Endret 29. januar 2008 av Irgendwer Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Populært blandt bøndene.. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hva med Thomas vs Tomas? Jeg hadde aldri kalt ungen min for Tomas. H-en er viktig. En ekstra bokstav, javel, men den passer der. (Som argument mot/for Mathias vs Matias. Der hadde jeg valgt uten h.) (Dagens meningsløse innlegg.) Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Litt vittig å starte en tråd med at norske navn forsvinner og ramser opp navn som egentlig aldri har vært opprinnelig norske navn. Men humorfyllt non the less. http://www.ssb.no/navn/topp10/gutter.html http://www.ssb.no/navn/topp10/jenter.html De "norske" er borte for lengst. Men good luck on that. Hvor er Borghild hen spør jeg bare! Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Min favoritt: Frøydis! Også addere vi litt pakistanskvri: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=902817&hl= Føydis Mohammed Pital! Endret 29. januar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Tror om Gurkfrid noengang vil toppe statistikken? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Gurkfrid Målfrid... Gunnfrid (aka Gunfreak) Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Gunnhild Hildegunn Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Jeg lo meg skak i hæææl, da klassen skulle til USA. I passkontrollet ble en i klassen stoppet: "Mam, your name is Gun?" (Gunn) Hun glemte en N på turistpapiret (eller noe) Endret 30. januar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Så kommer de beste dobbelnavn kombinasjonene Ronny leif Leif Ronny Kim Elise osv... Kim Elise? transvesitt eller noe? :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå