Fredrik^- Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hei! Jeg har akkurat fått meg ny pc og har dermed også gått til innkjøp av en Scythe Kama Meter med 4 viftestyringer og 4 temperatursensorer. Jeg har aldri brydd meg noe særlig om temperaturer, men nå skal det klokkes litt og slike ting, så trenger litt info om dette:) Jeg har 4 temperatursensorer, som skal monteres på diverse steder. Jeg tenkte som så at jeg kunne ha sensorer på: CPU GPU RAM HDD Så lurte jeg på noe så dumt og sikkert enkelt som: Hvordan monterer jeg disse? For eksempel på CPU, skal sensoren legges mellom Kjøler og CPU? GPU, må jeg begynne å montere av dekselet? (Er et 8800GT XXX) RAM er greit nok, der regner jeg med jeg bare skal klistre fast en sensor på siden av en av brikkene. HDD trenger vel bare en sensor på siden med "beskyttelse". Trenger egentlig generellt litt info om hvordan jeg monterer disse:) Desto mer detaljert, desto bedre, iogmed at dette er helt nytt for meg er det sikkert ting dere mener er opplagt, som jeg ikke tar helt med det første.. Hadde vært fint med en bittelitten miniguide fra en av dere som gidder! Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
avRack Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Har sjølv same viftestyring med 4 tempsensorar. For det første, eg vil ikkje anbefala deg å legga sensor mellom cpu og kjølar, dette vil gjera at du får mindre varmeavledning frå cpuen, og i tillegg er det jo allerede montert temperatursensor i cpuen, dette kan du få tilgang til ved å bruke Everest eller PCWizard. Å montere på Ramen er greitt, der har du ingen tempsensor frå før, så det kan vera greitt å ha ein der, gjerne ein på den innerste av dei 4 kanalane og ein på den ytterste. Harddisk og GPU har du også allerde montert tempsensor som du kan lesa av på internett, så der har du heller ikkje bruk for. Du kan evt montere ein på harddisk om du har lyst til det. Korleis du kan festa den på er eg usikker på. Mulig du kan prøva med termisk lim ? Men det veit eg ikkje, kanskje nokon andre kan svara på det? 1 av min sensor er montert framme i kabinettet slik at eg ser temperaturen på lufta som vert blåst inn av vifta i fronten. Den andre sensoren er montert heilt bak, rett framfor vifta bak som blåser lufta ut av kabinettet. EG har faktisk ein tempøkning på ca 7-10 grader idle frå lufta framme til lufta bak! Då har du plassert alle 4 sensorane dine då! 2 stk på kvar sin ramkanal, og 1 framme bak vifta i front og 1 bak framfor bakvifta! Lenke til kommentar
Cerv Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 På CPU og GPU er det nok bare å feste den i metallet på kjølerene, gjerne så nær prosessoren som mulig men ikke i mellom som avRack påpekte. Du vil ikke få avlest 100% nøyaktige temperaturer, men jeg vil anta du får en viss indikasjon. Tror neppe software avlesing er 100% nøyaktig heller, det er vel ingen av de følerne som er kalibrert... På hdd kan du f.eks teipe den fast midt på dekselet på bart metall. Hvis du ikke skal feste de permanent holder det sikkert lenge med en liten flik "god" teip, evt termisk lim eller noe liknende. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Sensorene må naturligvis plasseres så nærmt som mulig til der det er varmt. en liten klatt med termisk lim er hendig å ha for å holde dem fast. Finn for all den IKKE på å plassere en probe mellom CPU og ribben. Det vil føre til at det blir så og si ingen kontakt mellom CPU og ribben = sykt varm CPU og evt. skade. Den optimale posisjonen er å legge den inntil siden av kjøleribben, så langt ned mot CPUen som mulig. Det blir ikke en helt ideelt avlesing, men det bir så godt som du kan klare med egne sensorer. Den beste avlesingen av temperatur får du som regel via riktig software fra de interne sensorene. Også disse kan være ganske unøyaktig, men de vil nok ligge mye nærmere sannheten enn det du kan klare med enge prober på CPU osv. For noen ting kan du enklere få gode avlesinger, spesiellt der du ikke trenger en aktiv kjøler påmontert. Å måle tempen på RAMbrikker eller noe sånt er jo ikke noe problem. -Stigma Endret 29. januar 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Fredrik^- Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Hei igjen og takk for gode svar! Jeg har nå montert alle sensorene. Gadd ikke sjekke inn og ut luften i kabinettet, men valgte heller og montere dem på kritiske steder slik som CPU, GPU, RAM og HDD. Jeg vet jeg kan overvåke disse i bios, men det er bare det at da må jeg faktisk i bios:) Jeg føler det mer interressant og tryggere og overvåke konstant med kama meter istede. Liker også å se hvordan skjermkort ligger på LOAD i forhold til idle. Det samme med CPU. Er det normalt at en Q6600 med boxed kjøler ligger på rundt 35-38 grader idle, 42-45 grader load? Og hva med skjermkort, det ligger på rundt 40 idle og 60 grader load. Ram ligger på 30-32 grader og HDD rundt 27-28. Føler det er ganske lave temps. Har sjekket med BIOS temp på CPU og Kamameter ligger faktisk noen grader over det som vises i bios. Lenke til kommentar
avRack Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Du bør absolutt ikkje bekymra deg for temperaturane i kabinettet ditt! CPU tempen var svært bra til å vera boxedkjølar, så den bør du ikkje klage over i det heile tatt. GPU tempen var også bra, skjermkortet låser seg ikkje før rundt 90-100 grader, så der har du ein god del å gå på i alle fall:) RAM og HDD er også fint! Du kan jo installere Everest eller PCWizard for eksempel. Då kan du overvåka temperaturane mens du er i windows også! Vil tippe at pcn din bråker noko sykt sidan du klarar å ha så bra temp på komponenta! Lenke til kommentar
teho Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) ...Finn for all den IKKE på å plassere en probe mellom CPU og ribben. Det vil føre til at det blir så og si ingen kontakt mellom CPU og ribben = sykt varm CPU og evt. skade. Den optimale posisjonen er å legge den inntil siden av kjøleribben, så langt ned mot CPUen som mulig. Det blir ikke en helt ideelt avlesing, men det bir så godt som du kan klare med egne sensorer. ... -Stigma Jeg har plassert sensoren mellom cpu og kjøleren. Jeg har 35-40C, men på full load går den opp opp til 70C. Men vifta på max kan jeg holde den 60-65C. Hvis det dere sier er velkjent bør jeg få ned tempen kraftig ved å ta vekk sensoren og ha full kontakt mellom cpu og kjøleren. Dette skal i hvertfall testes. - Terje Endret 27. mars 2008 av teho Lenke til kommentar
teho Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg har plassert sensoren mellom cpu og kjøleren. Den var ikke det allikevel, sikkert glidd ut når jeg monterte sist. Men jeg har opp mot 60C på full load, uten overklokking. Kjører på 2.4GHz. Overklokker jeg til 3.1GHz når jeg 70C gangske raskt. La på ny pasta i mellom uten at det endret seg noe som helst. Kanskje jeg må se på annen vifte. - Terje Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Uansett hva du gjør, ligg ihvertfall INGENTING annet enn kjølepasta mellom undersiden av kjøleribben og CPU overflaten. Noe annet er bare pur idioti. Håper du finner ut av hva din feilkilde er -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå