Joachimv Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Kjøpte for ett år siden Vista Home Premium 32-bit retail-lisens til en verdi av ca 3000kr. I dag fikk jeg mine nye OCZ NvidiaSLI XTC 4096MB DDR2 PC6400 -brikker. Jeg får kun frem ca 2,5GB, noe som jeg har lest meg frem til er pga minnebusser og x86 osv å gjøre. Så jeg tenkte da, bør jeg gå over ti x64? Er det "mye" kompatibilitetsproblemer på spill og annet programmvare? Vil 32bits-programmvare fungere på x64? Er det verdt bryet, og pengene? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Finnes det mange tråder om dette fra før? har du søkt? Du tjener grovt sett 1.5 GB RAM på å installere et 64-bit OS Når det gjelder programvarekompatibilitet, så tror jeg det meste er i orden nå. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Ikke noe poeng i å trase med å installere x64 med mindre du skal bruker mer enn 4GB minne. (Og har forholdsvis ny hardware ellers...) Vista 32 støtter 4GB minne etter SP1. -KJ EDIT: Se vedlagt screenshot for dem som er i tvil... Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Vista 32 støtter 4GB minne etter SP1. Den viser at det er 4 GB installert, men du kan fremdeles ikke bruke mer enn før, er vel rundt 3,2-3,3 GB. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Det stemmer dessverre. Makan til villedende reklame! Før SP1 listet maskinen opp 3070MB minne, mot 4GB etter SP1. Kikker man på oppgavebehandlingen ser man derimot samme sure ståa. 3069MB minne. (Mistet en MB, faktisk...) -KJ EDIT: Legger med screen. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Har bestilt 64bit kostet meg hele 102kr ink. frakt fra Irland! Hvordan er det med software på x64? Spill? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Jeg har enda ikke funnet noen programmer som ikke blir støttet av 64bit. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Det stemmer dessverre. Makan til villedende reklame! Før SP1 listet maskinen opp 3070MB minne, mot 4GB etter SP1. Kikker man på oppgavebehandlingen ser man derimot samme sure ståa. 3069MB minne. (Mistet en MB, faktisk...) -KJ EDIT: Legger med screen. Kommer an på hvordan du tolker det. Det er støtte for 4GB på et 32 bit OS, men det umulig å utnytte mer enn rundt 3.2GB grunnet alle komponenter påvirker dette. Skjermkortet vil gjøre mest utslag. Støtte og utnyttelse er to helt forskjellige ting. 64 bit er framtiden, har du 4GB eller mer er det egentlig ingen betenkeligheter med å skifte. Men sjekk først at du har alt av drivere klart. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Har bestilt 64bit kostet meg hele 102kr ink. frakt fra Irland! Hvordan er det med software på x64? Spill? Hvordan er egentlig reglene på oppgradering fra Ultimate 32 bit til Ultimate 64 bit? Noen som har link til side hos MS der dette kommer tydelig frem? -KJ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Ringte MS support for å få klarhet i dette, og siden jeg har en OEM-versjon av Vista som kom preinstallert så har jeg ingen mulighet til å oppgradere til 64-bit. Eneste mulighet for å få en lovlig versjon av Vista x64 for min del er å kjøpe en fullversjon til full pris. Makan til nisseopplegg. -KJ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Her er imidlertid linken for dem som er så heldig å ha Retail-versjonen og som ønsker en oppgradering. -KJ Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Her er imidlertid linken for dem som er så heldig å ha Retail-versjonen og som ønsker en oppgradering. -KJ Men det er bare dvden da, fremdeles problem med lisensen ved oppgradering 32 bits->64 bits. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Slik jeg leser teksten på den siden jeg linker til så skal en retail-lisens ha dekning for enten 32 eller 64-bit, men ikke begge to samtidig. -KJ Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Okej, så har man Retail kan man installere 32 og 64 bits om hverandre? Mens dette ikke går ved OEM? Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Jeg har retail som sagt bestilte jeg meg en x64-plate før helga. Dette gjelder nok ikke OEM. En OEM x64 koster jo bare ti ganger mer enn det jeg ga for min x64 retail (ga 102kr for min x64 retail) Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Okej, så har man Retail kan man installere 32 og 64 bits om hverandre?Mens dette ikke går ved OEM? Slik oppfatter jeg det, ja. Greit, viiite. Du fikk den billig. Vi har skjønt det nå -KJ Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Okej, så har man Retail kan man installere 32 og 64 bits om hverandre?Mens dette ikke går ved OEM? Slik oppfatter jeg det, ja. Greit, viiite. Du fikk den billig. Vi har skjønt det nå -KJ syntes det var en god handel jeg Men leveringstia var litt drøy.. "innen 28 dager" Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Ringte MS support for å få klarhet i dette, og siden jeg har en OEM-versjon av Vista som kom preinstallert så har jeg ingen mulighet til å oppgradere til 64-bit. Eneste mulighet for å få en lovlig versjon av Vista x64 for min del er å kjøpe en fullversjon til full pris. -KJ Det er vel ingen som hindrer deg i å kjøpe en OEM-versjon? Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Du får jo Ultimate x64 OEM hos amentio.no feks til rundt tusenlappen vet jeg. Eller litt mer. En fornuftig penge vil jeg si. (bruk Microsoft OEM konfiguratoren til høyre på sida). Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Har brukt Vista 64 bit Business Edt. siden august og har både gode og dårlige erfaringer. Fra starten virket det noe tregt, og hadde enkelte programmer (opera og steam eks.) som fungerte dårligere enn forventet. Disse programmene fungerte helt flott, men fikk endel (not responding) etter lengre bruk. Etterhvert som nye oppdateringer kom følte jeg Vista ble bedre og bedre. Jeg har prøvd Vista Beta og RC1 på maskinen og sistnevnte har jeg kun positive erfaringer med. Jeg startet med 2 GB RAM på maskinen i august. Men nå har jeg oppgradert til 4 GB Corsair brikker. Det hjalp veldig og systemet ble fort mer responsivt. Nå i begynnelsen av Januar tok jeg en reinstallasjon av Vistaboksen min, ikke fordi ting ikke fungerte som det skulle, men fordi jeg ikke legger skjul på mye eksperimentering. (ulanserte service packs osv, en lang dorull med unødvendige services i oppstart ++) Nå er systemet mye mer responsivt enn det var før reinstall. Ved boot bruker systemet 1 GB RAM og vil stige til ca. 1,3-1,4 avhengig av hvilke programmer jeg bruker. Jeg merket at 4 GB var en slags magisk barriere på maskinen. Opplevde noe dårlig respons i perioder med 2 GB ram, men det har jeg aldri opplevd i etterkant, må tross av at maskinen brukte like mye minne med begge konfigurasjoner. Bruker følgende programmer jevnlig: aMSN 0.97 Netbeans 6.0 Office 2007 SP1 Openoffice.org 2.3.1 Opera (9.25) Project 2007 SP1 Thunderbird (x64 build av v.1.6) Visio 2007 SP1 Visual Studio 2005 SP1 ++ Har følgende spill installert for øyeblikket: F.E.A.R. v.1.08 BioShock Systemshock 2 Steam med HL2 og ID pack. Samtlige programmer og spill nevt over fungerer helt flott i Vista x64, til og med Opera som jeg hadde store problemer med i høst. Det eneste som er med opera er at den lett kan stige veldig i minnebruk om den kjører i bakgrunnen over lengre tid. Dette var min halvtårserfaring. Håper dette hjelper ditt valg mellom 32 og 64 bit. Jeg nølte i starten, men nå som jeg ser hvor bra det er nå, er jeg ikke i tvil. Vedlagt screens:) Endret 6. februar 2008 av alaruz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå